Gå til innhold

Vi har planer om å flytte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men, hvordan finner jeg ut hvor det bor flere med barn i samme alder? Husker da jeg vokste opp bodde vi ca 8-10 stk i samme gate, som gikk i samme klasse. Dette var jo helt ypperlig. Har ei lita født i ´18. Er dette informasjon meglere sitter på, eller blir det bare tilfeldig når vi flytter?

Her vi bor nå er det jo ingen barn i nærheten av hennes alder. Og generelt lite barnevennlig her. Så vi flytter så fort vi har mulighet, og funnet det perfekte huset :) 
Men igjen dette med barn på samme alder. Husker hvor stor glede jeg hadde av å ha bestevenninna mi i nabohuset, og mange andre klassevenner bare få hus bortenfor. 

Har dere erfaring med at barna leker mer med de som bor i nærheten, eller spiller det liten rolle? :)  

Anonymkode: 82cfc...6f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel bare å flytte til et tett nabolag som har lekeplasser etc. og ja, megler vet dette. 

Anonymkode: af597...71a

Skrevet

Meglere vet neppe eksakt alder, men sånn ca. På Finn under annonsen står det som oftest om nabolaget, i alle fall her jeg bor. Da klikker man seg inn på nabolaget. Det sier ikke noe om gata, men området. 

Der står det hvor mange % som er barnefamilier, og fordelingen av barnas alder. Hvis det ikke er lagt ved finnannonsen, prøv å gå inn på nabolag.no. Der må man svare på spørsmål om nabolaget man lurer på, noe som er litt teit. 

C2A0290C-838F-4B69-8035-E35966F0CCB3.jpeg

Anonymkode: 14a3e...26a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meglere vet neppe eksakt alder, men sånn ca. På Finn under annonsen står det som oftest om nabolaget, i alle fall her jeg bor. Da klikker man seg inn på nabolaget. Det sier ikke noe om gata, men området. 

Der står det hvor mange % som er barnefamilier, og fordelingen av barnas alder. Hvis det ikke er lagt ved finnannonsen, prøv å gå inn på nabolag.no. Der må man svare på spørsmål om nabolaget man lurer på, noe som er litt teit. 

C2A0290C-838F-4B69-8035-E35966F0CCB3.jpeg

Den finn greia om nabolag, tror jeg man kan man ta med en klype salt. Jeg sjekket den når nabohuset skulle selges, og sto det at det var en god andel barnefamilier i området. men de må regne et veldig stort område når de setter opp denne, for i min gate er det ikke en eneste unge. Det sto og at det var togstasjon i nærområdet, vel den er over 1 time unna. Det var flere ting som var mye lenger unna en  jeg tenker et nærområde er.

Anonymkode: 584d2...142

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den finn greia om nabolag, tror jeg man kan man ta med en klype salt. Jeg sjekket den når nabohuset skulle selges, og sto det at det var en god andel barnefamilier i området. men de må regne et veldig stort område når de setter opp denne, for i min gate er det ikke en eneste unge. Det sto og at det var togstasjon i nærområdet, vel den er over 1 time unna. Det var flere ting som var mye lenger unna en  jeg tenker et nærområde er.

Anonymkode: 584d2...142

Her stemmer avstand til skole, barnehager, butikker, bussholdeplasser, kjøpesentre, stasjon osv. Men dette er en bydel og ikke bygda. Nabolaget er ikke bare gata jeg bor i, men bydelen. Her er ikke bydelene så svære. 

Hvis man vil vite mer spesifikt, får man banke på hos noen i nabolaget og spørre. 

Skrevet

Her leker ungene mye med de andre ungene i nabolaget, men de trenger ikke være eksakt samme alder.

Har jenter på 10 og 12, og i nabolaget her er det flere jenter mellom 6 og 12 år, de leker sammen på tvers av alder.

12-åringen har to klassevenninner i gata, men bestevenninnen bor 2 km unna, så det er ikke alltid best kjemi med de som bor nærmest heller.

Vi bor i et eldre byggefelt, fra 50-tallet, så det er god størrelse på tomtene og litt variert terreng så alle husene ligger ikke på samme høyde. Jeg liker det sånn, kunne aldri bodd på et moderne byggefelt med alle husene tett i tett på små tomter og på et "jorde". Men jeg ser helt klart fordelen med å bo sånn, og det er at det gjerne er mye unger på sanne steder så de kan fly ut og inn hos hverandre.

Spør megler, de vet gjerne litt om nabolaget, men det er faktisk helt greit å ringe på et nabohus når dere vurderer et kjøp også.

I gata her er det veldig variert alder og det er kjempefint synes jeg. Noen helt unge med baby, ganske mange på vår alder med skolebarn, noen unge besteforeldre med egne unger fraflyttet med som stadig har barnebarn på besøk, og noen ganske gamle som trenger litt hjelp med plenklipp, snømåking osv.

Mine barn som er 10, 12 og 15 år trives veldig godt her, og eldste jobber gjerne litt i nabolaget også (flere av de eldste synes det er så stas å ha en "ung mann" til å hjelpe seg og betaler litt for det.

Så jeg anbefaler et blandet nabolag, gjerne i sykkelavstand fra skole og andre byggefelt. Da får ungene det helt topp.

Anonymkode: 8511d...3fb

Skrevet

Vi bor 200 meter fra barneskolen. Da vi flyttet inn i huset her for 10 år siden, var det ingen barn i gata her. 

På ett par år bare forandret dette seg. 😊

Nå er det seriøst barn i 16 av 16 hus hehe. I fjor begynte barnet vårt på skolen, og siden jeg fulgte henne ser jeg nå horder av barn komme ut av husene i nabogatene. 

Så barnet mitt har blitt kjent med mange barn i forskjellige alder og klasser dette året. 😊 

Så å bo i næheten av en skole, er det gjerne barn i næheten. 

Anonymkode: 9306e...676

Skrevet

Hi

I verstefall kan du jo stalke litt på face.. 

Finn ut hvem som blir naboene dine. Søk de opp på face. 😊

Anonymkode: 9306e...676

Skrevet

Det ligger jo mange år fram i tid at du har skolebarn, så det kan du ikke finne ut nå. Men du vil få en indikasjon ut fra hva slags boliger det er i det strøket dere ser på.

Anonymkode: 16701...b4d

Skrevet

Da vi flyttet til gata vår for 3 år siden visste vi ikke om det var noen barn der, og det var det nesten ikke heller, men nå er det familier med barn i samme alder overalt. Vært generasjonsbytte siden vi flyttet inn. Vi bor 300 meter fra skole og barnehage uten trafikk så er veldig populært å flytte dit med barn. Her bryr ikke barna seg om alder. Her leker de sammen fra alderen 4-10 år

Anonymkode: 0e02e...e2c

Skrevet

Jeg tror det er bedre dere finner ett sted dere vil bo enn å prøve å finne en gata der det er barn. Hvordan barn leker nå er ganske ulikt fra hvordan det var når vi var barn. Før gikk vi ut døra og lekte med nabobarn, nå er ting mer organisert og foreldre avtaler. Du kan være heldig flytte inn i en gata der alle leker med alle slik som før, men sannsynligheten for dette er ganske liten selv om det bor mange barn der. Bare å ta gata jeg bodde i før. De lekte alle ungene med alle uansett kjønn og alder. En veninne av meg bodde i en gate 100m fra mitt hus, der lekte ingen unger ute. Det var flere barn i denne gata enn min, de gikk på samme skole og igrunn alt var likt men samtidig veldig ulikt. Der fikk ungene nesten kjenn av de voksne i huset om de ringte på hos naboen for å spørre om de ville være med ut og leke. Dette er ganske normalt utifra hva jeg har hørt på foreldremøter i barnehagen og skolen, ting må avtales av voksne først. Vi bodde like ved skolen så mine unger har hatt med seg mange venner hjem, eneste jeg har sagt til mine unger er at de vennene de tar med hjem må snakke med sine foreldre først, for jeg gidder ikke klager eller krangling. Vi har hatt døra åpen. 

Anonymkode: b033b...9c9

Skrevet

Ta en prat med noen naboer mens dere er på visning. Vi var heldige, tenkte lite over dette da vi kjøpte hus. Like etter at vi flyttet inn, skjedde det også her et generasjonsskifte, og i den lille veistubben vår var det plutselig fem barn i samme klasse da eldste skulle begynne på skolen. Så sånt kan være veldig tilfeldig! 

Anonymkode: 43446...5d2

• 3 uker senere...
Skrevet
På 7.7.2019 den 10.03, Anonym bruker skrev:

Er vel bare å flytte til et tett nabolag som har lekeplasser etc. og ja, megler vet dette. 

Anonymkode: af597...71a

Vi flyttet i et tett nabolag, og bor 300 meter fra barnehage... 15 min å gå til barneskole. Men ikke en unge på datteren min sin alder. Det er helt tomt.. Ingen å leke med. Uansett hvor ofte jeg er på lekeplassen, er vi nesten alltid alene! Det er skikkelig trist. Så ja, nå vil jeg liksom være mer sikker på neste bosted at hun faktisk får noen å leke med i gata, eller iallefall i en gate i nærheten :( Ser jo ingen barn her ute... 

Anonymkode: 82cfc...6f8

Skrevet

Dette er nok veldig tilfeldig hvordan det utvikler seg. Vi kjøpte hus for 15 år siden. Det var kun 1 hus med barnefamilie i gata vår, og ikke mange i nabolaget(omliggende gater heller).

Nå i løpet av de siste 10 årene har det vært et generasjonsskifte i gata, og dette generasjonsskifte er ikke helt over enda, er mange hus hvor jeg(som jobber i hjemmetjenensten) nok tror at ikke så mange av de eldre kan bo hjemme så veldig mye lenger. De fleste har heller ikke behov for enebolig lenger når de har blitt alene.

I omkringliggende gater er det nyere hus enn i min gate, og der er husene relativt nyoppført, og mange har etablert seg der og fått barn. Så det vrimler egentlig av barn i nabolaget, også på alder med mine barn, både jenta mi og gutten har flere klassekamerater i nabolaget. Det er likevel ikke barna i nabolaget mine barn er mest med, selv om de har/hadde noen venner blant de også.

Jeg var veldig opptatt av når jenta skulle begynne i 1. klasse at hun kom med andre som bodde i nabolaget, dette ser jeg nå at har hatt liten betydning.

Anonymkode: 14792...9fc

Skrevet

Hvis du kan spørre megler om du kan snakke med de som bor i huset dere ser på, så pleier de å ha god oversikt. Vært på en del visninger hvor eierne har vært på visning også, da har de lagt ut om hvem som bor hvor. Gull verdt. 

Ellers kan du jo rusle en tur i nabolaget dere vurderer. Se om det står sykler ute, trampoline. Sette deg ned på lekeplass i nærheten og se om det er noen der du kan spørre. Ikke vær redd for å ta kontakt med folk, de fleste synes det bare er hyggelig når noen spør. 

Anonymkode: a81ce...3c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...