Gå til innhold

Treng litt innspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har slitt i ekteskapet i eit år, går til parterapi og det er for så vidt bedre. Men mannen har kort lunte, spesielt mot meg. Han har kalt med ting og kjefter mye på meg (men og på ungene) pga at han blir fort irritabel. Har prøvd å ta det opp med han, men han blir fort sint og sier at det er min feil. Spurte svigermor om hun kunne prate med han (tenkte at han kanskje hørte mer på henne). Nevnte det ham kalla meg for og eit par andre episoder. Fikk til svar at vi måtte være voksne nok til å ordne opp i problema selv og at det virka ikkje som vi hadde det godt i lag lenger og det beste ville nok være å skille lag. Men er det virkelig så enkelt? Har tre barn, hvorav eit par av de krever litt ekstra. Blei litt satt ut av den kommentaren og har ikke hatt kontakt med henne siden (det er 1.5 veke siden).

Anonymkode: 2f8c9...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

Det er nok vanskelig for en mor å måtte ta stilling til at du kritiserer sønnen hennes. 

Jeg er forsjovidt enig i at noen ganger kan familie være god hjelp, men høres ut som om dette ble for nært og sårt. 

Vi har selv slitt i vårt ekteskap, og gått i parterapi (med suksess). Men jeg har til dags dato aldri utlevert mannen min til svigermor (eller egne), selv om vi har et ganske nært forhold. 

Nøkkelen vår mtp parterapi en var at begge var innstilt på å bruke det for det det var verdt, og klare å stå i det når det ble vondt. For det skal gjøre litt vondt og være litt flaut, man kan lære å se sider ved seg selv som ikke er så flatterende - og så lære seg hvordan unngå adferdsmønstre basert på denne nye kunnskapen. Men som sagt så krever det at begge er godt innstilt. 

Det man evt kan bruke familien til er avlastning. At de har barna i perioder. Feks planlegg et parterapi møte på fredag, la svigers ha barna gjennom helgen, og dra rett på overnatting et sted bare dere to hvor dere kan jobbe litt med "hjemmeleksene" deres og snakke sammen i fred og ro. 

Anonymkode: e73c9...08c

Skrevet

Smålig kommentar fra din svigermor. Kanskje har hun selv sett problemene og tenkt at forholdet ikke gjør hverken deg eller sønnen særlig godt. Av og til er det faktisk bedre å skille lag men å gjøre et forsøk og to før man faktisk velger å gå til ett slik skritt, er jo best for alle, spesielt når det er 5 personer som blir berørt. Jeg tror personlig at mange ikke er klar over alle ulempene et brudd fører meg seg. 

Anonymkode: ca98d...03a

Skrevet

Jeg tenker vel du henvendte deg til feil person for ekteskapsrådgivning. La henne være mor, bestemor og svigermor, og slippe å forholde seg til dine og mannens konflikter. 

Skrevet

Jeg kan skjønne litt hvorfor du fortalte det til henne...Men det ble antakelig for vanskelig for henne å forholde seg til det du fortalte.

Sett litt kynisk kan det jo hende hun har rett også.

Anonymkode: badae...8d4

Skrevet
5 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg tenker vel du henvendte deg til feil person for ekteskapsrådgivning. La henne være mor, bestemor og svigermor, og slippe å forholde seg til dine og mannens konflikter. 

Jeg synes det var bra at hun henvendte seg til svigermor. Det er vel bedre det enn å gå til sin egen mor. Hvorfor skriver du at hun skal la svigermor være svigermor, bestemor og mor? Hun er da svigermor selv om hun blir bedt om råd.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det var bra at hun henvendte seg til svigermor. Det er vel bedre det enn å gå til sin egen mor. Hvorfor skriver du at hun skal la svigermor være svigermor, bestemor og mor? Hun er da svigermor selv om hun blir bedt om råd.

Joda, men nå ber jo svigermor dem å ordne opp selv som de voksne menneskene de er. Da bør TS respektere at dette ble for vanskelig sammenblanding av roller for svigermor, og ikke bli sur på svigermor fordi hun ikke likte svaret. 

Om mannen og jeg hadde problemer i forholdet, ser jeg ikke at det skulle kommet noe godt ut av om han skulle gått til min mor og forsøkt å få henne til å «snakke meg til fornuft». Det hadde jeg sett på som fryktelig illojalt, og det hadde neppe senket noe konfliktnivå.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min og jeg har slitt i ekteskapet i eit år, går til parterapi og det er for så vidt bedre. Men mannen har kort lunte, spesielt mot meg. Han har kalt med ting og kjefter mye på meg (men og på ungene) pga at han blir fort irritabel. Har prøvd å ta det opp med han, men han blir fort sint og sier at det er min feil. Spurte svigermor om hun kunne prate med han (tenkte at han kanskje hørte mer på henne). Nevnte det ham kalla meg for og eit par andre episoder. Fikk til svar at vi måtte være voksne nok til å ordne opp i problema selv og at det virka ikkje som vi hadde det godt i lag lenger og det beste ville nok være å skille lag. Men er det virkelig så enkelt? Har tre barn, hvorav eit par av de krever litt ekstra. Blei litt satt ut av den kommentaren og har ikke hatt kontakt med henne siden (det er 1.5 veke siden).

Kjære vene... Du forsøker ikke å blande inn svigermor! Det er ufint og konfliktskapende. Hva hadde du tenkt om mannen din hadde kontaktet din mor og gjort det samme? 

Anonymkode: bf89d...b1c

Skrevet

Uff, det er du som har gjort en bommert her ved å inkludere svigermor... 

Anonymkode: cdf67...24c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uff, det er du som har gjort en bommert her ved å inkludere svigermor... 

Anonymkode: cdf67...24c

Jeg har prøvd og når ikke gjennom til mannen så tenkte at det gjorde kanskje svigermor . men jeg tok visst feil. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...