Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 Hei! Min sønn fyller 8 år, og ønsker seg akvariumsfisk til bursdagen. Jeg tenkte å forsøke å kjøpe utstyret brukt og fiskene ny. Hva trenger jeg, egentlig, utenom akvariet? Og hva er en god pris på brukt akvarium? Videre må det nevnes at gutten min har noen vansker, og kanskje kommer til å ha lyst å ta på fiskene. Han er ekstremt opptatt av fisk. Finnes det fisker som tåler og trives med litt plukking? Dyrevelferd er viktig for oss! På forhånd takk 😊 Anonymkode: 5d52d...21b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #2 Skrevet 6. juli 2019 Det er i alle fall viktig at akvariet er stort nok. Det er lurt å lese seg litt opp på det. Er stort akvarium er også lettere å holde enn et lite. Det er ikke all fisk som går sammen, og du må ikke ha for mange fisk i forhold til plassen. Akvariet bør «kjøre seg inn» i to til fire uker før du har i fisk. Utenom selve akvariet trenger du pumpe, gjerne lys, termostat og selvsagt innredning i akvariet (bunndekke, gjemmesteder). Planter må du også ha. Generelt er det en dårlig idé å putte hendene i akvariet, det gir lett sykdom og bakterievekst. Anonymkode: 55a12...988
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #3 Skrevet 6. juli 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er i alle fall viktig at akvariet er stort nok. Det er lurt å lese seg litt opp på det. Er stort akvarium er også lettere å holde enn et lite. Det er ikke all fisk som går sammen, og du må ikke ha for mange fisk i forhold til plassen. Akvariet bør «kjøre seg inn» i to til fire uker før du har i fisk. Utenom selve akvariet trenger du pumpe, gjerne lys, termostat og selvsagt innredning i akvariet (bunndekke, gjemmesteder). Planter må du også ha. Generelt er det en dårlig idé å putte hendene i akvariet, det gir lett sykdom og bakterievekst. Anonymkode: 55a12...988 Takk for svar! 😊 Vet du noe om hvor stort det bør være? Jeg tror poden ser for seg noe à la Tords garasje. Han elsker det programmet hvor Tord plukker opp ulike fisk og snakker om dem. Er det mulig å ha noe sånt hjemme? Blir vel i så fall en litt annen type akvarium 🤔 Anonymkode: 5d52d...21b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #4 Skrevet 6. juli 2019 Når vi er på ulike akvarier er det ikke mye fisk i de akvariene som det er lov å putte hendene i. Mest krabber og krepsdyr. Hvis det er formålet med akvariet, at gutten skal kunne plukke opp ting og se på dem, ville jeg gått for andre syr enn fisk. Anonymkode: 325d9...19f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #5 Skrevet 6. juli 2019 Hmm, høres ikke ut som akvarie er noen god ide før han skjønner at han ikke kan ta på fiskene og at lokket skal være igjen unntatt når du mater dem... Det er ikke så mye jobb med akvarie, men det tar litt tid å komme inn i alt sammen. Anbefaler deg å lese litt om det, alt fra hvor mange timer i døgnet det skal være lys i det til hva slags fisk som går godt sammen. Rensing, bytting av vann osv er det greit å kunne litt om. Jeg har både noen små kreps og store snegler i mitt, synes det er gøy. Så er det greit å ha noen fisker som spiser "grums" på bunn og noen som spiser alger fra glasset. Sette det sammen så du får et så godt miljø inni der som mulig. Men å drive å plukke de opp, ta på de osv er en dårlig ide, og det må han forstå. Anonymkode: 4f5cb...91a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #6 Skrevet 6. juli 2019 Takk for alle svar 😊 Anonymkode: 5d52d...21b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #7 Skrevet 6. juli 2019 Jeg har hatt akvarium i mange år. Det er i grunn veldig mye å sette seg inn i. Det er mye jobb og det er dyrt. Les dere opp på det før kjøp. Anonymkode: 0eddf...c90
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #8 Skrevet 6. juli 2019 Fisk er ikke til å plukke på, det må han lære seg hvis han vil ha akvarie Anonymkode: 372c7...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå