Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 En slektning av meg ble plutselig alene for kort tid siden. Hun er ikke veldig gammel, men har vært vant til at mannen gjorde alt praktisk i huset. Det var han som malte, klippet plenen, smurte dører som pep, måkte snø og fylte bensin på bilen. Nå må hun gjøre dette selv, og hun er helt blank. Jeg er ganske praktisk av meg, så jeg snakker en del med henne (bor på andre kanten av landet, så kan ikke hjelpe i praksis). Det siste nå var at hun aldri hadde brukt en kantklipper. Jeg har blitt veldig bevisst på å holde ferdighetene mine ved like, for jeg vil ikke ende opp som henne om jeg skulle bli alene. Er du, som dame, bevisst på å gjøre "mannfolkjobbene" av og til? Klippe hekken, skifte et dekk, kjøre snøfreseren? Kan du klare alt inne og ute om du skulle bli nødt til det, eller er du som min slektning som sitter med hendene i fanget og sier at hun ikke kan? Anonymkode: da938...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Er som din slektning. Anonymkode: 7ccb6...3bd
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Jeg er praktisk. I oppveksten lærte min far meg allslags praktiske oppgaver. Det er jeg veldig glad for, siden min mann er skummelt lite praktisk. Her er det jeg som skrur, banker og reparerer. Eneste "manneoppgaven" jeg hverken vil eller kan er grilling. Hvis det går innunder praktisk. Anonymkode: 011b0...4a9
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Jeg har vært alene i mange år og før det hadde jeg en lite praktisk anlagt mann. Jeg fikser det meste, og fikser jeg det ikke, så har jeg en storebror. Jeg kan animister hjul på bilen, skifte bremseklosser og skiver, skifte olje og selvsagt fylle på olje, spylervæske, bensin, kjølevæske osv. Jeg kan også male, klippe med kantklipper, gressklipper, male, sette opp vegger, tak og legge gulv. Jeg er elendig på listverket da, så det kommer storebror inn. Jeg spar grus og har anlagt vei. Kan kjøre gravemaskin og bobcat. Jeg har bygget mitt eget kjøkken, måker all snø alene om vinteren osv osv osv. Jeg er nok ganske praktisk anlagt. Har hjulpet broren min og faren min på verkstedet i garasjen i mange år og sånn sett lært mye. Og så får man til det meste når man blir alene Anonymkode: a9939...434
CherryC Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 Ja er praktisk anlagt og skifter pakning på rør, skifter dekk, maler hus, legger gulv etc selv.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 Tja. Jeg har alltid bodd alene, så jeg fikser da endel ting i hvert fall. Men jeg er umenneskelig klønete, og ganske utålmodig, noe som ikke er praktisk. Dekk kan jeg ikke skifte, det har jeg aldri gjort. Å håndtere snøfreser har jeg ikke prøvd, men det skulle nok gått fint vil jeg tro. Anonymkode: f19e2...b5b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 Jeg er absolutt praktisk anlagt, men kan ikke påstå at jeg jevnlig freser snø for å «holde kunnskapen vedlike». Så lenge jeg har en mann så setter jeg pris på at han fikser snømåking, kantklipping, trefelling, rensing av takrenner og andre ting jeg ikke akkurat stortrives med. Innvendig, derimot, er jeg minst like habil som mannen. Jeg isolerer, setter opp fuktsperre, lekter ut, setter opp gips, sparkler, pusser og maler. Jeg støper gulv, pusser mur og håndterer de aller fleste verktøy. Jeg legger gulv og lister, og monterer møbler, skrur opp ting på veggen. Jeg er veldig glad i slike prosjekter. Hadde jeg vært uten mann så hadde ikke kantklipping og bilvedlikehold vært et stort problem, snøfreseren skulle jeg også håndtert uten store utfordringer, selv om det ikke ville vært særlig lystbetont. men så lenge jeg har en mann å fordele oppgaver med så er jeg fornøyd med at vi har ulike ansvarsområder. Anonymkode: e3874...835
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 Ja, jeg er praktisk anlagt. Heldigvis for det, ble singel for noen mnd siden. Må å takke eksen som også presset på at jeg lærte meg div. Han har gjort meg til den uavhengige kvinne jeg er i dag. Anonymkode: b7be7...aa6
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: En slektning av meg ble plutselig alene for kort tid siden. Hun er ikke veldig gammel, men har vært vant til at mannen gjorde alt praktisk i huset. Det var han som malte, klippet plenen, smurte dører som pep, måkte snø og fylte bensin på bilen. Nå må hun gjøre dette selv, og hun er helt blank. Jeg er ganske praktisk av meg, så jeg snakker en del med henne (bor på andre kanten av landet, så kan ikke hjelpe i praksis). Det siste nå var at hun aldri hadde brukt en kantklipper. Jeg har blitt veldig bevisst på å holde ferdighetene mine ved like, for jeg vil ikke ende opp som henne om jeg skulle bli alene. Er du, som dame, bevisst på å gjøre "mannfolkjobbene" av og til? Klippe hekken, skifte et dekk, kjøre snøfreseren? Kan du klare alt inne og ute om du skulle bli nødt til det, eller er du som min slektning som sitter med hendene i fanget og sier at hun ikke kan? Anonymkode: da938...ebc Har aldri eid bil eller hage, men fikser mye selv hjemme. Kan skru opp hyller og lamper selv, montere møbler, skifte sikringer og lappe sykkelsekk- men hater å gjøre det. Anonymkode: 338ab...64e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 Jeg er ganske praktisk anlagt, og det jeg ikke kan kan jeg alltids lære. Ikke redd for å prøve meg frem. En venninne av meg er som din slektning, hi. Hun kan ikke en gang slå i en spiker. Helt håpløst. Anonymkode: 1bbeb...43a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 Ja, jeg er en praktisk anlagt akademiker. Anonymkode: dc360...cfe
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 Ja. Jeg er oppdratt til å aldri belage meg på at andre kan, så jeg kan faktisk mer en mannen min når det kommer til praktiske ting. Alt fra skifte bildekk, mekke bil, slipe opp motorsagkjetting , bruke malingssprøyte, sjekke pipa for skjærer, bygge sandkasse, til å kunne fjerne ketsjup flekker i sofa og sy opp gardiner osv osv. ... Høres ut som jeg bor på gård og har fått det inn med morsmelk, når jeg leser det nå 😂 Men jeg er fra byen, og bor sentralt, og merker meg at damer rundt meg er litt mer "hjelpeløse" når det kommer til disse tingene. Anonymkode: 9132c...92d
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 Et sted midt imellom. Jeg kan mye selv og er vant med å klare meg selv, men jeg kan ikke slike ting som å skifte bremser på bilen, støpe gulv eller kjøre gravemaskin. Jeg har aldrig hatt egen hage, men jeg stelte kjøkkenhagen da jeg vokste opp, så jeg tenker jeg hadde funnet ut av det om det fallt seg slik. Jeg er alene med to barn og man må jo bare ta et tak og gjøre det som må gjøres. Anonymkode: 49817...948
soleia Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 Tja, kan alt det der, iallefall. Er ikkje noko særleg til å snekre og pusse opp, anna enn å male. Eg bytte dekk på bilen i fjor, etter å ha overlete det til mannen i åresvis, for synes det er slikt eg bør kunne.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 Ja, jeg er veldig praktisk. Jeg har til og med snekret terrasse og støpt mur alene. Her i huset bytter vi på nesten alle oppgaver, dvs at det kan like gjerne være jeg som er ute og bytter dekk på bilen mens han lager middag og ser etter ungene, som omvendt. Det betyr ikke at jeg kan alt, f.eks. har jeg aldri kjørt en snøfreser, men så bor jeg i Bergen hvor det som regel maks blir 5 cm snø og bare er snø omtrent 10 dager i året, så det har liksom aldri føltes nødvendig å lære det. Anonymkode: feca3...86c
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 Nei. Det er en grunn til at det heter mannfolkarbeid. Anonymkode: b6c31...448
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 Nå har jeg bodd alene i mange år, og er praktisk anlagt. Men bil er jeg ikke flink til, nå har jeg ikke bil, så da er det ikke noe problem. Men det gikk jo fint før og, skulle det skiftes dekk, leverte jeg den inn. Klarte å bytte lyspærer og fylle på olje. Men jeg hater små pirk, og har liten tålmodighet der. I fjor bygde jeg en stor platting alene på 2 dager, mens det tok noen år, og få alle håndtakene på kjøkkenet. Anonymkode: b6438...367
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 Å bruke en kantklipper kan jo en sjimpanse klare. Å være SÅ dum er bare ikke lov. Hjelpes. Anonymkode: 974e9...92a
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #19 Skrevet 4. juli 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å bruke en kantklipper kan jo en sjimpanse klare. Å være SÅ dum er bare ikke lov. Hjelpes. Anonymkode: 974e9...92a Det er vel derfor det er mannfolkarbeid. Anonymkode: b6c31...448
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #20 Skrevet 4. juli 2019 Jeg har en veldig handy mann som liker å pusle med slike ting, så jeg har ikke tatt i en gressklipper, kantklipper, snøfreser, drill osv siden vi ble sammen for over 20 år siden Jeg fyller bensin selv da, men på alle disse årene vi har vært sammen har jeg aldri opplevd å f.eks være tom for spylevæske, mannen jobber i det skjulte og bare ordner ting. Veldig greit. Men jeg er helt normal, ingen store hemninger, kan lese en bruksanvisning og får da til det meste jeg prøver meg på. Så selv om jeg ikke "øver for å holde kunnskapen ved like" kan jeg fint klare å håndtere slike ting om jeg plutselig skulle bli alene altså. Å være så hjelpeløs som du beskriver har ikke så mye med å være handy å gjøre, det er uvanlig å være så tafatt. Det du beskriver er helt vanlige ting som ikke har noe med å være handy å gjøre, det er ting du bare gjør, bare lærer deg, bare prøver og feiler til du får riktig om du må. Å være handy mener jeg er ting som å kunne sette opp en veranda o.l. og det trenger man ikke kunne for å klare seg. Anonymkode: f498c...364
Lille krøll Skrevet 4. juli 2019 #21 Skrevet 4. juli 2019 Min mann hadde endet som din slektning......
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #22 Skrevet 4. juli 2019 Ja, jeg er praktisk. Liker å pusle med slike ting. Og ikke minst liker å prøve å finne ut av ting. Dersom man aldri prøvet, bare ber om hjelp hele tiden, finner man ikke ut av hva man kan og ikke . Det skulle ikke være lov å gjøre seg selv så hjelpeløs som noen gjør. Det er nesten likestilt med å droppe forsikring og så brenner huset. Jeg opplevde selv at min mann døde for tre år siden, og takk og pris, at det ikke var noe han pleide gjøre som jeg ikke kunne. Så slapp jeg iallfall den belastningen og panikken noen får over å bli alene med alle gjøremål en ikke har peiling på. Har en venninne som er helt avhengig av mannen. Hun aner ikke hvor hovedkrana er, at bilen må på service og når, hvordan man skifter dekk, kjøre gressklipperen osv osv. Mannen er helt fortvilet, og jeg prøver å snakke med henne om at det er lurt å være litt nysgjerrig og lære seg ting . Anonymkode: f07e1...084
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå