Gå til innhold

Gammeldags fordi jeg lærer ungene folkeskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre i dag at jeg var gammeldags fordi jeg krevde at ungen måtte si takk da han fikk en gave samt at han måtte si takk for mat da han gikk fra bordet... 

Hva ER det med folk egentlig?? Er ikke dette vanlig oppdragelse da🙄

Anonymkode: 99770...4fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, selvfølgelig er det dét. 

Skrevet

Jeg tenker det blir sagt av folk som selv ikke evner å gi barna sine en normal oppdragelse...

Høflighet og folkeskikk er avgjørende for å kunne fungere normalt i samfunnet. De som ikke lærer det vil slite på en rekke arenaer i livet.

Anonymkode: 64998...181

Skrevet

Du bør absolutt lære barna dine å takke for maten og for gaver. Men - å kreve det av et barn i en sosial setting foran andre, det synes jeg vitner om at den voksne har dårlig oppdragelse. Man irettesetter ikle folk - heller ikke barn - foran andre. Det lager bare dårlig stemning. Og hvor hyggelig er det for den som har gitt gave å bli møtt med en irettesettende mor og barn som presser fram et "tusen takk for gaven"? Ta det heller med barnet etterpå. 

Anonymkode: 4a0ea...c32

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke gammeldags med folkeskikk. Bare folk uten folkeskikk eller med en misforstått oppfatning om at barn aldri må gjøre noe de ikke føler for i øyeblikket mener det. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør absolutt lære barna dine å takke for maten og for gaver. Men - å kreve det av et barn i en sosial setting foran andre, det synes jeg vitner om at den voksne har dårlig oppdragelse. Man irettesetter ikle folk - heller ikke barn - foran andre. Det lager bare dårlig stemning. Og hvor hyggelig er det for den som har gitt gave å bli møtt med en irettesettende mor og barn som presser fram et "tusen takk for gaven"? Ta det heller med barnet etterpå. 

Det kommer jo an på alderen til barnet da.

Det er heller ikke sånn at man er en irettesettende mor på en negativ måte fordi man minner en 3-åring på å si takk for gaven.

Litt annerledes om det er en sint og sur mor og en 13-åring som nekter å takke, men det er en annen historie.

Anonymkode: a80cb...b3a

Skrevet

Hva slags folk er det du omgås da? Har aldri hørt det er gammeldags å lære barn folkeskikk.

Anonymkode: d0896...755

Skrevet

Det ble faktisk bemerket på foreldresamtale her at barnet sa takk for maten, Jatakk og neitakk, og ‘bare hyggelig’ når andre takket han osv  

Det var ikke så ofte det skjedde visst. 

Og selvsagt kan man minne barn på å takke, helt til det går automatikk i det. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åh joda. «Hva sier man?» «Tusen takk for gaven!» 

Det tar 3,5 sekunder, og koster omtrent like mange kalorier. Man takker alltid. Uten unntak. 

Skrevet

Det er jo forskjell på da. I noen hjem er de så strenge at barna må takke selv for maten. Her takker vi for det vi er takknemlige for, det vi setter pris på. Det er ærlig, uten noe falske spill.

Anonymkode: 81cf3...402

Skrevet

Takk for at du lærer barnet ditt normal høflighet👏🏻👏🏻 Er så mange barn som dessverre mangler det. Vi er strenge på det i bhg jeg jobber. Normal bordskikk og høflighet,får skryt av lærerene som «tar over» ungene etter oss. Det er tydeligvis skjeldent

Anonymkode: 783f3...8d4

Skrevet

Takk! 

Jeg forlanger faktisk at barna takker og er høflige så får jeg heller oppfattes som streng... største har automatikk i dette men jr glemmer seg av og til å da tar jeg det der og da. 

Liker ikke når unger sier "jeg vil ha.." . De kan faktisk heller si "kan jeg få?"

Hi

Anonymkode: 99770...4fb

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forskjell på da. I noen hjem er de så strenge at barna må takke selv for maten. Her takker vi for det vi er takknemlige for, det vi setter pris på. Det er ærlig, uten noe falske spill.

Selvsagt takker man for maten? Det er slik vi avslutter måltidene. Og selv om vi nok tar maten som en selvfølge, så er det noen, stort sett meg, som har stått for innkjøp og tilberedelse av den. Man takker egentlig like mye for stunden, for jeg takker selv også. Om jeg ber noen sende meg saltet så svarer jeg automatisk takk til den som gjør det, selv om jeg egentlig tar det som en selvfølge at vedkommende gjør det. 

På jobb sier jeg takk for i dag, selv om jeg kanskje er mest takknemlig for at arbeidsdagen er slutt.

Hvem i all verden synes at å si takk er gammeldags??

Skrevet
48 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Selvsagt takker man for maten? Det er slik vi avslutter måltidene. Og selv om vi nok tar maten som en selvfølge, så er det noen, stort sett meg, som har stått for innkjøp og tilberedelse av den. Man takker egentlig like mye for stunden, for jeg takker selv også. Om jeg ber noen sende meg saltet så svarer jeg automatisk takk til den som gjør det, selv om jeg egentlig tar det som en selvfølge at vedkommende gjør det. 

På jobb sier jeg takk for i dag, selv om jeg kanskje er mest takknemlig for at arbeidsdagen er slutt.

Hvem i all verden synes at å si takk er gammeldags??

Samme her. 

Barna spurte en gang hvorfor jeg takket for mat jeg hadde laget, og det er jo fordi det er en fin måte å avslutte måltidet på, i tillegg at man faktisk kan være takknemlig for at vi kan spise oss mette (og vel så det) hver dag. 

Takk for maten, takk for i dag, takk for turen og takk for meg bør ligge i alles ryggmarg. Alminnelig høflighet er aldri gammeldags. 

Skrevet

Er det strengt å takke for maten? Det er da normal folkeskikk

Anonymkode: 94516...a3e

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det strengt å takke for maten? Det er da normal folkeskikk

Det er strengt ja. Hvis barna må mekanisk takke for alt mulig av småting så lærer de seg jo aldri å være takknemlige. Jeg vil heller at de lærer seg å si takk for det de faktisk setter pris på enn å lyve og late som om de er takknemlige for alt mulig, selv om de ikke er det.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er strengt ja. Hvis barna må mekanisk takke for alt mulig av småting så lærer de seg jo aldri å være takknemlige. Jeg vil heller at de lærer seg å si takk for det de faktisk setter pris på enn å lyve og late som om de er takknemlige for alt mulig, selv om de ikke er det.

Er ikke rart at så mange unger er uhøflige, når foreldre har dette synet på det

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe av det merkeligste jeg har lest. Man sier ikke takk bare av egoistiske hensyn, men også for å anerkjenne personen man takker og det den har gjort/gitt. Høflige mennesker får det lettere i livet, og folk som ikke lærer barna sine normal folkeskikk gjør dem en enorm bjørnetjeneste. Takknemlighet gjør også personen selv bevisst på godene rundt seg. 

Anonymkode: 48f0d...193

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser jo helt feil på det. Man lærer ikke barna å si takk av mekanisme. Man lærer barna å alltid være takknemlig. Du sier takk for maten, fordi du er takknemlig for å ha mat på bordet. Det er det ikke alle som har. Du er takknemlig for gaven du fikk, uansett hva det var, fordi noen tok seg tid til å tenke på deg. Og det skal man alltid sette pris på.    Man er takknemlig, også for de små tingene. For de små tingene er faktisk større enn man faktisk tenker over. Og det skal man lære sine barn! 

Skrevet

Så hva gjør du da,  når ungen din får bursdagsgave av farmor, åpner og ikke sier et kvekk. Forklarer du da til farmor at hun nok må anstrenge seg litt mer for å få barnebarnet til å bli takknemlig nok til å komme med et takk? Hvordan lærer du ungene din hva takknemlighet føles som, forresten, om de ikke en gang er takknemlige for mat, noe som kun en privilegert del av verden kan sette på bordet flere ganger om dagen?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart borna skal få lære å takke for maten, det gjer no vi vaksne òg, mat er viktigare enn det meste anna og ikkje så dumt å lære seg at det e noko ein skal sette pris på. Sjølv om det skal vere ei selvfølge for alle born å få mat, så bør det og vere ei selvfølge å lære seg å seie takk for maten. 

Skrevet

Nei, det er vanlig :)

Anonymkode: e2305...137

Skrevet

Kommer an på tonen og situasjonen.

Anonymkode: cd47f...969

Skrevet

Huff, du sørger jo for at ungene dine rett og slett vil slite sosialt.

Anonymkode: 64998...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...