Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Og dere som ikke føler dere ferdige, ved hvilken alder ser du for deg å få flere? Kom gjerne med pluss og minus ved å få barn i den livsfasen du gjorde/gjør:-) Anonymkode: 00ab5...da0
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Ble gravid da jeg var 21, fødte da jeg var 22. Det var ikke et bevisst valg å bli gravid, og jeg skulle gjerne ventet lenger. Jeg er 31 nå, og har fortsatt ikke fått flere. Jeg synes ikke nødvendigvis alderen er det viktigste. Det viktigste er å få en utdannelse og et livsgrunnlag, ha et stabilt og sunt forhold, og ha fått «rast fra seg» litt. Jeg fikk reist mye før jeg fikk barn, og jeg fikk opplevd veldig mye. Og det er jeg utrolig takknemlig for. Men jeg skulle gjerne vært eldre. Anonymkode: b9419...2c6
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 27, 30, 33 og 35 år. Jeg kan ikke se noen minuser ved å få barn i den fasen jeg fikk. Hadde vært sammen med mannen i 3 år, og gift i 1 år da første barnet kom. Jeg hadde vært ung og barnløs både som student og som fulltidsarbeidende, hadde reist, festet og hatt det gøy i noen år. Var veldig klar for baby når første kom, også kom de andre som "perler på en snor" Anonymkode: c6ab8...d45
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 33, 35 og 37. Det passet best for meg å få barna mine i 30-årene. Men her finnes det ingen fasit. Dette varierer fra person til person. Anonymkode: 37075...758
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 18,22,26. Er nå 31 og vurderer vårt siste ☺️ Anonymkode: 71ee4...3d3
tante grusom master of law Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 Fikk første da jeg akkurat hadde blitt 25 og var student. Fikk andre da jeg var 30 og hadde jobbet ett par år. Jeg synes småbarnstiden med første var den enkleste siden vi var studenter og hadde masse tid. Ikke noe stressende morgener eller stress fra jobb for å hente i barnehagen. Vi hadde frihet til å ha vårt eget tempo. Det var mye mer slitsomt med nr to og vi begge var i full jobb. Ja, vi hadde veldig lite penger da eldste var liten, men det gjør jo ikke så mye så lenge de er små synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 22 når første kom, 24 når nr 2 kom. For oss var det riktig å få barn tidlig. Ser for oss et til før jeg er 30 år. Kjøpte hus med samboer når jeg var 18 år, og har aldri hatt behov for å «rase ifra meg». Var student når begge kom og har hatt mye tid sammen med dem. Anonymkode: 6c23f...ccd
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 21, 26, 40 og 41. Fordeler med alt. Den største fordelen med å få de i godt voksen alder var at vi har bedre tid, mer senkede skuldre og setter større pris på det å ha småbarn i livet. Da vi var i 20 årene var det liksom mer en selvfølge å ha småbarn. Ulempen med å få de så sent er at vi er alene i vennegjengen med barn i den alderen, men da har vi fått oss andre og yngre venner i tillegg. Og så er besteforeldrene for gamle til å være en særlig stor del av livene deres. Anonymkode: 35830...67e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 29 og 36 da jeg fikk de to jeg har. Ideelt sett kunne nr 2 ha kommet litt tidligere, men det fikk vi ikke til. Anonymkode: a499b...6a8
MTF Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 Fikk førstemann da jeg var 27 og andre da jeg akkurat hadde fylt 30. Helt perfekt alder å starte og å være ferdig på syns jeg. Vi hadde vært sammen i mange år, hadde ting på stell i form av utdanning, jobb, bolig, økonomi osv. Det er et stort ansvar å få og å oppdra barn, så jeg er glad vi var godt etablerte, modne og trygge på hverandre da det skjedde.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 21, 23, 26 og 28 år. Jeg er veldig glad for at barna kom så tidlig, de var planlagt, da hadde jeg mye energi til dem og var student med fleksibel tid. Tidsklemma var ikke noe jeg måtte forholde meg til slik mange andre måtte, ikke før minste ble 1-2 år i hvert fall. Ulempen var at vi hadde trang økonomi siden begge begynte foreldretilværelsen som studenter, men dette har jo bedret seg betraktelig med årene da. Nå er jeg 38 år og eldste er 17 år allerede, minste 10 år. Rundt meg er de fleste jeg kjenner på min alder midt i småbarnstiden, så jeg koser meg litt ekstra med å ha så store barn 😊 Anonymkode: e9701...e2f
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 55 minutter siden, MTF skrev: Fikk førstemann da jeg var 27 og andre da jeg akkurat hadde fylt 30. Helt perfekt alder å starte og å være ferdig på syns jeg. Vi hadde vært sammen i mange år, hadde ting på stell i form av utdanning, jobb, bolig, økonomi osv. Det er et stort ansvar å få og å oppdra barn, så jeg er glad vi var godt etablerte, modne og trygge på hverandre da det skjedde. Sier som MTF, greit og ha alt på stell og være trygge på hverandre. Jeg var 30 og 35 da barna kom, helt perfekt for oss Anonymkode: 09d59...ce5
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 Var 29 år da første kom, og 32 år da siste kom. Perfekt tid for meg å få barn. Hadde vært sammen med mannen i 7 år da vi gikk første. Anonymkode: fb3c5...914
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 18, 20, 26 og 32😊 Hadde ventet om jeg visste hva som ville skjedd, men er glad for att jeg har de barna jeg har😊 kansje vi vurderer en nr 5... får se om 1 år eller 2. Etter de tenker jeg att da er jeg for gammel til og få flere. Har lyst og reise og oppleve verden også. Anonymkode: 7156e...4a8
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: 18, 20, 26 og 32😊 Hadde ventet om jeg visste hva som ville skjedd, men er glad for att jeg har de barna jeg har😊 kansje vi vurderer en nr 5... får se om 1 år eller 2. Etter de tenker jeg att da er jeg for gammel til og få flere. Har lyst og reise og oppleve verden også. Anonymkode: 7156e...4a8 Hva var det som skjedde? Og bare sånn av ren nysgjerrighet; hvorfor vil dere ha et 5. barn? Anonymkode: 5b52b...1c8
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 34 og 39. Siste slet vi med. Anonymkode: 3c1d3...6a3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 28, 31 og 35 år. Skal definitivt ikke ha flere barn. Anonymkode: c4820...c78
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 33, 35 og 38 (gitt at dette går hele veien da, er bare 9+2 så lenge ) Helt perfekt for oss. Fikk tatt høyere utdannelse, jobbet og gått mye opp i lønn, kjøpt oss bolig, reist masse og fått rast fra oss Vennene våre har gjort akkurat det samme og har jevnaldrende barn som oss, så det er veldig hyggelig. Tror også at jeg er en bedre mor nå som jeg er mer moden og klar for det ansvaret det er å ha barn. Har og har hatt enkle og greie svangerskap der jeg har kunnet jobbe 100% helt frem til permisjon, så føler ikke at alderen har vært noe problem der heller. Av ulemper er det vel bare det at sannsynligheten for å få syke barn øker med alderen og at jeg neppe kommer til å bli en like ung bestemor som det min mor er for mine barn (hun var ferdig med å få barn som 27-åring), men jeg håper og tror at jeg vil leve lenge og være ved god helse i mange år til slik at vi kan stille opp for barnebarna den dagen det er tid for det Anonymkode: 0d8d5...56b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 Jeg var 39. Skulle gjerne hatt flere, men nå er det for sent føler jeg. 😞 Anonymkode: eadf2...5e0
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #21 Skrevet 3. juli 2019 28 og 34 Fin tid, hadde trygg jobb både jeg og samboeren og akkurat kjøpt første boligen, samtidig som jeg var tryggere på meg selv og ikke rastløs. Med nummer to fikk jeg ny jobb og gikk på bi to mnd etter permisjonen var slutt, og det var litt stress første året men gikk fint. Tok abort når jeg var 18, da var jeg ung, ikke fast jobb, leide bolig og i et forhold med en som jeg så at var for rastløs til å kunne ta stilling til familie. Angrer ikke på valget når jeg ser hvor stor forskjell det ville vært, og hva jeg kunne ha tilbudt et barn da kontra nå. Skal ikke ha fler barn. Er nå 36 og ikke klar for mer småbarnstid 😉 Anonymkode: 3a619...e37
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #22 Skrevet 3. juli 2019 19,22,32,35,37,39,42 og 46. Samme far til alle barna 💕 Anonymkode: e122c...4bf
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #23 Skrevet 3. juli 2019 32, 34, 36 og 38 ved termin med siste. Siste var absolutt ikke planlagt.. Men slik er jo livet iblant. Ellers har 30 årene vært fin tid for min del. Da hadde jeg høy utdannelse, jobbet noen år, reist, prøvd ulike kjærester og funnet den rette. Kunne gjerne vært litt yngre også, men mannen med stor M dukket ikke opp før jeg var 30. Anonymkode: 28bf7...910
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #24 Skrevet 3. juli 2019 Jeg fikk barn når jeg var 19 og 24. Så meg da egentlig ferdig med å få barn, og var lenge klar på at dersom det skulle bli et barn til, så måtte det skje før jeg var 32. Når denne alderen nærmet seg, så ble den grensen forskjøvet mer og mer. Nå sitter jeg som 38 åring og venter nr 3. Skulle gjerne hatt 2 tette nå, men mannen er ikke enig, så da blir vel dette siste barnet. Fordeler med å få barn når man er veldig ung, 19 -24 år er jo at man har mer energi til å være med barna (men nå vet jeg jo ikke hvordan det blir denne gang, kan hende jeg har like mye energi nå). Man har lite livserfaring, og er kanskje en mindre engstelig forelder. Jeg merker nå i svangerskapet allerede at jeg er mer bekymret for at dette svangerskapet skal gå galt, da jeg har noen erfaringer med at det har gått galt. Dette var ikke en tanke som streifet meg med de 2 første barna. Jeg tror også generelt at når man har mer erfaring, så er man mer bekymret for farer. Jeg tror også at trygghet kommer med alderen, i allefall når man har barn fra før, jeg er mye tryggere nå, både med tanke på økonomisk trygghet, jeg har fast godt betalt jobb, men også trygghet i meg selv, jeg vet hvem jeg er, jeg kjenner meg selv som mamma, og vet hva jeg går til. Trygghet på at man tar rette valg for barna tenker jeg. Anonymkode: 68acb...020
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #25 Skrevet 3. juli 2019 31 og 33. Skulle gjerne hatt 3-4, men det ble for seint. Skulle gjerne vært i gang 5 år tidligere, men da hadde jeg ikke møtt mannen enda. Helt fint å få barn i starten av 30-åra. Men har man lyst på mer enn to er det en fordel å ha bedre tid. Anonymkode: 402de...72d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå