Gå til innhold

Kan dette være viltigo ( bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

627ADA37-3AE4-4537-AC91-E35D44E6A193.jpeg

Anonymkode: 22b6e...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør legen din?

Anonymkode: 73038...175

Skrevet

Hvis det er det så er det så lite at det ikke er noe å bry seg om. Slike flekker kan også komme av en sopp i huden, som kan behandles.

Anonymkode: c65e7...ccc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er det så er det så lite at det ikke er noe å bry seg om. Slike flekker kan også komme av en sopp i huden, som kan behandles.

Anonymkode: c65e7...ccc

Ja, men viltigo sprer seg. Min 14 åring som har det.

Skrevet

Det ser ikke ut som det, pleier det ikke være mye mer markert forskjell da? Har en bekjent med det og hun har "leopardflekker", de er ikke diffuse sånn som dette altså.

Men jeg vet ikke, spør en hudlege.

Anonymkode: 2e337...447

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser ikke ut som det, pleier det ikke være mye mer markert forskjell da? Har en bekjent med det og hun har "leopardflekker", de er ikke diffuse sånn som dette altså.

Men jeg vet ikke, spør en hudlege.

Anonymkode: 2e337...447

Takk for svar. Skal bestille time hos hudlege, men vi drar på ferie og er borte 4 uker. Fastlegen mente det ikke så ut som viltigo og ga oss krem for sopp. Dette var ifjor. Smurte noen uker, men flekken har ikke blitt mørkere til tross for soling også i år.

Skrevet

Ser ut som et arr. 

Anonymkode: b3b67...d98

Skrevet

Vitiligo er stort sett symmetrisk. Klarer ikke å se hvor denne flekken er, men om det feks er på leggen og hun har en lignende flekk på den andre leggen kan det være et tegn. Har hun noen andre autoimmune sykdommer/tilstander øker også sjansen. Når det er sagt synes jeg dette var en for diffus og lite avgrenset flekk til å kunne si at dette er vitiligo, men jeg er absolutt ingen ekspert selv om jeg har det selv. 

Ellers ser det ut til at hun, i likhet med meg, har ganske lys hud. Da vil det jo bli et betydelig mindre problem enn om hun hadde hatt en naturlig mørkere hudfarge. Mulig en fattig trøst om man er 14 år, men det er absolutt en fordel. 

Og husk at det strengt tatt ikke er en sykdom, selv om det «sorterer» under autoimmune sykdommer. Det er mer en hudtilstand. 

Hilsen en som har levd med vitiligo i ca 30 år. 

Anonymkode: aeef5...28a

Skrevet

VITILIGO! Ikke Viltigo.

Anonymkode: 51527...4c3

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

VITILIGO! Ikke Viltigo.

Konstruktivt. 👍

Skrevet

Både jeg og sønnen min har vitiligo. Ingen av oss er blitt behandlet, legene sier bare: «Det er vitiligo, ikke noe å være redd for.»

Hos sønnen min startet det med en flekk på hodet der håret ble grått og litt på øyet. Nå har han flekker på begge leggene, alle tærne og hender + fingrer. Jeg startet med flekker på fingrene som har spredd seg oppover hendene. Jeg er egentlig ikke flekket lengre er bare uten pigment på fingrer og et stykke innpå hendene + tær og legger.

Det er viktig å spørre seg godt på de pigmentløse områdene. Jeg er litt irritert at solkrem ikke kan fås på resept..

Uansett om du har vitiligo eller ikke så er det ikke noe som haster å løpe til legen med.

Anonymkode: 7ec16...9f6

Skrevet

Takk for svar dere. Lurte bare på hvor fort begynte flekkene å spre seg når dere oppdaget den første? 

Og til deg over: takk for at du lærer meg riktig staving 🙏😉

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Konstruktivt. 👍

Det er jo dét. Skal hi til legen er det fint for henne å vite hva hun skal si. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror legen hadde fint forstått hva jeg mener, men igjen takk for omtanken😛

Skrevet
På 2.7.2019 den 7.55, Anonym bruker skrev:

Det vil ikke bli et problem. Leger er normalt intelligente folk. 

Skrevet

Jeg har vitiligo, og mine flekker er mer markerte og tydelige. Noen er symmetriske, noen er ikke det. Hos meg startet det i ansiktet under siste graviditet, og spredte seg til resten av kroppen egger kort tid. Jeg synes ikke denne flekken ligner.

det er uansett ingenting å stresse eller bekymre seg over. Vitiligo får man ikke gjort noe med, og det finnes ingen behandling. 

Anonymkode: 60520...474

Skrevet

Det ser bare ut som en flekk med mindre pigment... 

Jeg har to sånne selv, én hvit som aldri får samme farge som resten av huden min, og en mørk som "forsvinner" når jeg blir brun. Har aldri tenkt at det skulle vært en diagnose. Det er bare en pigmentflekk liksom. 

Anonymkode: 4a35d...7e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...