Gå til innhold

HVA har man på i et bryllup!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Du driter deg ut. Bunad dekker opp til og med galla.

Sikkert, men jeg liker ikke bunader likevel.

Anonymkode: 0bba2...610

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og der forteller du oss mer om din sosiale status enn du tror. 

Flaut. 

Anonymkode: 872bb...3fd

Hva er flaut? At du tror bunader har noe med sosial status å gjøre? Det er jeg helt enig i ;) 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Æhhh... Not.

Bunad kan brukes til alle festlige anledninger. Dåp, konfirmasjon, bryllup og faktisk også i begravelse. Og i audiens eller middag på slottet. Sånn. Da vet du det, og kan vise ørlite større respekt neste gang bunad anbefales. 

Anonymkode: a9331...cc5

Selvfølgelig visste jeg det, det er bare det at bunader er så stygge! :) Hadde de vært fine hadde jeg brukt bunad. Og ja, jeg eier en, men jeg bruker den ikke. 

Så jeg lurte på kjoleråd. Bunad var ikke i tankene mine engang :P

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, rull inn. Ikke uttal deg om ting du ikke har kunnskap om. Bunad kan brukes til alle festlige anledninger. Dåp, konfirmasjon, bryllup og faktisk også i begravelse. Og i audiens eller middag på slottet. 

Kan brukes betyr ikke SKAL brukes. Kjoler er finere enn bunader. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert, men jeg liker ikke bunader likevel.

Hva så om du ikke liker bunader? Det har jo ingenting med hi sitt spørmål å gjøre. Det er ikke nødvendig å kjøre et anti bunad korstog

Anonymkode: b2a2a...ec1

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om du ikke liker bunader? Det har jo ingenting med hi sitt spørmål å gjøre. Det er ikke nødvendig å kjøre et anti bunad korstog

JEG ER HI... så jo, det har alt med mitt spørsmål å gjøre da jeg spurte om tips til KJOLER. Ikke stakker.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

JEG ER HI... så jo, det har alt med mitt spørsmål å gjøre da jeg spurte om tips til KJOLER. Ikke stakker.

Da må du bare regne med at du har ødelagt din egen tråd, gratulerer.

Skrevet

Her brukes bunad frem til middagen er ferdig, så skifter man til festen starter 😊

Jeg har gått med svart ballkjole(vinterbryllup) og svart kjole som gikk ned til knærne. Jeg føler meg mest komfortabel i svart. Og det var greit for begge brudene 

Anonymkode: ac482...49f

Skrevet

Hva er flaut? At du tror bunader har noe med sosial status å gjøre? Det er jeg helt enig i ;) 

Prøv igjen?

Anonymkode: 872bb...3fd

Skrevet

Kan brukes betyr ikke SKAL brukes. Kjoler er finere enn bunader. 

Jeg lover deg: Du finner aldri en kjole som er finere enn hvilken som helst bunad. Bunad og folkedrakt er de flotteste antrekkene noen kan iføre seg. En kjole er et stykke tøy. Bunad er historie, tradisjon, ære, nasjonalfølelse og det fineste våre forfedre lot oss videreføre. 

Kjoler er aldri finere enn bunad, men er man ekstrem-urban og anti-tradisjon, så er vel dette kunnskap det er vanskelig å ta inn over seg. 

Skrevet

Jeg har vært i flere bryllup og den eneste gangen jeg har hørt noen kommentere en kjole negativt, var da det var en med en kjole som knapt dekte rumpa mens hun sto. Sitte kunne hun umulig gjøre uten at den skle for langt opp. Så etter min erfaring, sørg for at kjolen når ned mot knærne, så er det ingen som husket hva du hadde på i ettertid. 

Anonymkode: 6faf4...9c1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lover deg: Du finner aldri en kjole som er finere enn hvilken som helst bunad. Bunad og folkedrakt er de flotteste antrekkene noen kan iføre seg. En kjole er et stykke tøy. Bunad er historie, tradisjon, ære, nasjonalfølelse og det fineste våre forfedre lot oss videreføre. 

Kjoler er aldri finere enn bunad, men er man ekstrem-urban og anti-tradisjon, så er vel dette kunnskap det er vanskelig å ta inn over seg. 

Hva som er fint er, til en viss grad, subjektivt. Det må være ok å mene at bunad ikke er så fint.

Personlig synes jeg bunad er flott til mange anledninger, men synes samtidig det er litt "kjerring", og ikke spesielt elegant.

Anonymkode: f858c...011

Skrevet

Hva som er fint er, til en viss grad, subjektivt. Det må være ok å mene at bunad ikke er så fint.

Personlig synes jeg bunad er flott til mange anledninger, men synes samtidig det er litt "kjerring", og ikke spesielt elegant.

Anonymkode: f858c...011

Her skulle jeg gjerne vist deg flokken med jenter fra avgangsklassen min på vgs nå i vår. 18-19 år, i bunader, fy flate så flotte de var! Ikke direkte "kjerringer", gitt. Vanvittig staselige, var de! Har akkurat også sett en bildeserie på FB fra en utrolig flott bryllupsfeiring der ca 90 % av gjestene, mennene inkludert, bar sine bunader med stolthet og verdighet. Ikke "kjerringer" der heller. For en del år siden var jeg selv gjest i et bryllup med like i underkant av 200 gjester, jeg kunne telle antall gjester uten bunad på én hånd. Utrolig flott! Bunader fra hele landet. Du aner virkelig ikke hvor nydelig det var! 

Men nå tenker jeg at vi kan legge denne debatten død. Jeg tror ikke vi blir enige, og det er helt greit. Det hadde blitt ufattelig kjedelig det også, hvis alle var enige om alt. Jeg er et bunads- og tradisjonsmenneske, og gjør så godt jeg kan i å framsnakke bruk av bunad, men jeg respekterer andre syn på saken - særlig sånn litt etter hvert, når jeg virkelig har fått presentert alle de positive sidene jeg mener det er ved bunadsbruk. 

Selvfølgelig finnes det et utall flotte kjoler som passer til bryllup, i de fleste fasonger og farger. Som en annen sa tidligere i tråden, så er det viktigste at klærne dekker det de skal, og etterpå er det ikke mange som husker hva andre gjester hadde på seg i feiringen. 

Sånn. Ferdig. 😉

Skrevet

Du vil åpenbart ikke egentlig ha råd, og du er også åpenbart veldig forskjellig i stilen fra en del av oss. Du må spørre brudeparet om dresskoden. Da vet du hvor du skal legge deg hen i stil. Bare ikke vær vulgær så går det sikkert bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...