GÃ¥ til innhold

Lang biltur - mat og drikke og tidsfordriv 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir bilferie i sommer, forslag til mat og drikke som  passer for barn i bilen, minste kan ikke ha så veldig mye drikke da han må tisse hele tiden da.

Og forslag til tidsfordriv slik at vi kan kjøre lengst mulig sammenhengende, og ta litt lengre pauser etter noen timer. 

Barna er 4 og 6 år.

Har ordnet klar iPad og lastet ned filmer, men ønsker å drøye lengst mulig før de får dem.

Så alle tips for å få bilturen til å bli best mulig taes imot 😊 (bli å kjøre fra morgenen av, da det fungerer best for oss og barna, nattkjøring fungerer ikke for oss).

Anonymkode: ca975...ae6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bilferie hvert år. Vi har en del leker, har på musikk og synger og har gode samtaler om alt og ingenting. Vi kjører maks 3 timer i strekk. Finner en rasteplass og spiser mat fra kjølebagen og strekker skikkelig på beina. Gjerne med en liten spasertur. Har aldri hatt med iPad eller film eller noe slikt noen gang

Anonymkode: 102fd...b12

Skrevet

Lydbøker, barnemusikk, diverse leker.

Og kjeks. Blåbær 

Anonymkode: 32454...422

Skrevet

Vi har ikke iPad eller filmer, men har lydbøker som vi bruker mye. Eldste har en aktivitetsbok han kan holde på med. Yngste har noen leker. 

Åsså leker vi forskjellige billeker; gjetter neste farge på neste bil, bilbingo. Og.Lignende

Anonymkode: 377be...adb

Skrevet

Blir å kjøre maks 3 timer når de er våkne, lydbok må testes ut, de har ikke klart å følge med på det hjemme, men blir noe annet i bilen 😊.

Har noen aktivitetsbøker liggende vi kan ha med, hvilke type leker har dere med da 🤔, føler barna blir mer urolige av lekene, bamser blir med da.

Mer konkrete mat/snavvel tips 🤔?

Skrevet

Bilbingo og allsang. Lydbøker kan og være greit. Vi teller biler, kommuner og fylker, broer og tunneller, vi ser på store åkrer og søte lam i veikanten. Når vi er på bilferie er ALT spennende, fra laksefiskerne i elva til den store lastebilen foran oss. I bilen har vi pizzasnurrer, minitomater og f.eks gullfisk (snack), saltstenger eller french fries, og vann. Vi fyller flasker 1/4-1/3 fulle med vann, og fryser, og fyller de opp med vann før vi drar. Og så stopper vi på rasteplasser og spiser et skikkelig måltid etter ca 3-4 timer. 

Anonymkode: 6a168...5ff

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir å kjøre maks 3 timer når de er våkne, lydbok må testes ut, de har ikke klart å følge med på det hjemme, men blir noe annet i bilen 😊.

Har noen aktivitetsbøker liggende vi kan ha med, hvilke type leker har dere med da 🤔, føler barna blir mer urolige av lekene, bamser blir med da.

Mer konkrete mat/snavvel tips 🤔?

Vi har ikke med leker, men vi lager våre egne leker. Kommer an på hvor gamle barna er. 

- gjette farge på neste bil vi møter

- gjette hvilket land neste bil vi møter er fra (fungerer best ved landegrenser eller steder det er mye utenlandske turister. Vi gjør det i Sverige)

- dyr/navn/blomster ol. En starter å si et dyr, den neste må si et dyr som starter med den siste bokstaven i det forrige.

- «jeg ser» (fra min bror bjørnen. Bortsett fra at ikke alt er et tre)

- «når jeg blir voksen». En lek barna mine fant på, som jeg ikke er med på. De finner hus, hytte, bil, og mye annet og sier «det huset vil jeg ha når jeg blir voksen....... hvis jeg ikke finner noe bedre». Det de har valgt av ting og tang når vi er fremme for dagen tegner de. 

Anonymkode: 102fd...b12

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bilbingo og allsang. Lydbøker kan og være greit. Vi teller biler, kommuner og fylker, broer og tunneller, vi ser på store åkrer og søte lam i veikanten. Når vi er på bilferie er ALT spennende, fra laksefiskerne i elva til den store lastebilen foran oss. I bilen har vi pizzasnurrer, minitomater og f.eks gullfisk (snack), saltstenger eller french fries, og vann. Vi fyller flasker 1/4-1/3 fulle med vann, og fryser, og fyller de opp med vann før vi drar. Og så stopper vi på rasteplasser og spiser et skikkelig måltid etter ca 3-4 timer. 

Anonymkode: 6a168...5ff

Pizzasnurrer Er et bra tips! Det skal jeg bake😊

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Pizzasnurrer Er et bra tips! Det skal jeg bake😊

Fylte horn er og grei bilmat

Anonymkode: 9e99b...81c

Skrevet

Filmer er vel perfekt oppskrift på bilsyke? 

Lydbøker er kjekt. Kardemommeby og Hakkebakkeskogen er gode klassikere som alltid fungerer bra for eksempel. Vi har også en god en med Jens Bolling som leser norske folkeeventyr, med sånn fin musikk mellom eventyrene. De er veldig kjekk. 

Anonymkode: a7ba3...c4e

Skrevet

Åh! Glemte en ting: 

Vi var mye på biltur som barn, og mine foreldre hadde alltid en «nødpakke» liggende i tilfelle totalt krise hvor vi var lei/krakilsk/uvenner/trøtt/vanskelig osv😂 En ny bamse/leke/aktivitet som kunne hentes frem i et nødvendig øyeblikk, som de hadde kjøpt. Denne bruker jeg selv, men henter det aldri frem før i hvert fall halvdelen av reisen er unnagjort. Og det virker som gull. 

Skrevet

Vi kjører maks 1 1/2 til 2 timer før vi tar et stopp, og vi spiser helst ikke bilen.  Men vi har litt kjeks, oppskåret frukt og litt smågodt av typen "gummibjørner", seigmenn eller annet som ikke smelter og som ikke blir smelter i reserve. Tilfelle vi trenger litt lokkemiddel eller noen blir plutselig forferdelig sultne og vi ikke finner noen plass å stoppe. I bilen drikker vi kun vann, begrenset selvfølgelig for å slippe å stoppe for å gå på do mer enn nødvendig utenom de faste stoppene. 

Da ungene var små hadde jeg pakket med noen små esker / vesker med leker som ble delt ut når de trengte noe ny underholdning. Det var egne leker som kun ble tatt fram når vi var på biltur, så det ble et lite høydepunkt. Når dagens kjøring var over, ble de lekene lagt tilbake på plass og de ble værende i bilen. I tillegg hadde de selvfølgelig også noen selvvalgte leker som de fikk ha i bilen. Det er veldig viktig at lekene (eller andre ting) som er i bilen ikke er tunge, harde eller skarpe sånn at de kan skade noen ved en bråstopp. Det er det verdt å tenke på når det gjelder elektroniske dingser også. Hos oss får ingen kjøre bil med nesa nedi telefonen, i-pad eller andre spill hele turen. Ungene må lære seg å kikke ut vinduet, se etter spennende ting, delta i samtaler, være med å synge, fortelle historier osv. Men vi kan legge inn "stilletid" hvor alle unntatt den som kjører får lov til å holde på med telefoner, i-pad etc. 

Når vi stopper, kan det være alt fra 10 minutter for å kjøpe is, til en lengre stopp for en aktivitet, rasting med medbrakt mat / ev. at vi lager mat, spise på kafe / restaurant etc. Vi har også leker med oss til å leke med på en rasteplass eller en annen plass det passer å stoppe. Kanskje finner vi en lekeplass, en slette hvor vi kan spille ball, eller et vann hvor vi kan dyppe beina. Det skal ikke så mye forberedelser til for å finne ting som selv en 4 åring kan synes er spennende. 

Det går stort sett bra, men selvfølgelig må man regne med at de blir litt sutring og krangling innimellom. Og da er det viktig at det er toleranse for det. Det er helt ok at ungene i baksetet krangler eller er sure, bare pass på at de ikke går utover sikkerheten. 

Jeg ville ikke satset på å kjøre i 3 timer i strekk med våkne unger. Det er bedre å stoppe før de blir altfor lei. Kanskje er de lei etter en time noen ganger, men da klarer vi gjerne å komme gjennom en halvtime til ved å lokke med det som skal skje om en halvtime. Det er mye verre etter 2 1/2 time i bilen hvor de allerede har vært leie i over en time. 

Klarer du å få en positiv opplevelse i bilen, med litt forventning og spenning, blir ungene gjerne glad i å kjøre bil. Vi har i alle fall hatt mange fine og lange bilturer med våre. Prøv dere fram litt og ikke lag planer uten å ha en plan B og kanskje C også. 

God tur!

Anonymkode: b7ada...8ee

Skrevet

Beklager skrivefeil i innlegget over, det gikk litt fort for seg. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lydbøker er kjekt. Kardemommeby og Hakkebakkeskogen er gode klassikere som alltid fungerer bra for eksempel. Vi har også en god en med Jens Bolling som leser norske folkeeventyr, med sånn fin musikk mellom eventyrene. De er veldig kjekk. 

Lydbøker har vi også brukt, og så har vi allsang...  Nå er ungene litt større, i begynnelsen av tenårene, men vi synger fremdeles "Karius og Baktus"-sangen og andre barnesanger når vi er ute og kjører bil. De hører liksom med. 

Skrevet

De får ha med seg favoritt lekene sine. Da sitter de og leker og fantasererer. Hvorfor skal de ikke ha med lekene ? 

Her spiser vi pringles, gjerne fra en liten boks hver. Smurte brødskiver og rundstykker . Lydbøker og sanger. Aldri skjerm. De har godt av å se ut av vinduet og glane litt også. Beste er hvis de kjeder seg litt 😊

Anonymkode: 178e1...e4c

Skrevet

Sånn Tegnebrett /evighetstavle, det synes 3 åringen min er veldig gøy 🙂

Anonymkode: 6ee29...4dd

Skrevet

Kjølebag med mat og drikke. 

Lydbøker, billeker, allsang og stille tid. 

Det fungerer fint for oss. Løse leker høres ikke trygt ut ved eventuell krasj. 

Anonymkode: f6e09...0ab

Skrevet

Kun vann i bilen. Orker ikke alt griset med mat og snop mellom setene. Vi kjører ofte 3-4 timer før det blir en stopp. Ungene hører på lydbok eller musikk. Bøker/filmer funker særdeles dårlig, da begge to blir bilsyke. For vår del er kjøringen kun en nødvendighet for å komme fra A til B, legger derfor ikke opp til mye sightseeing og andre ting underveis. 

Skal sies at vi flere ganger i året kjører ei strekning på nesten 100 mil, så de er godt vant til å sitte lenge i bilen. 

Anonymkode: 2ba5a...c37

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei småen på 7 år kan lett se to filmer etter hverandre i bilen å aldri blitt bilsyk. Leser han i bok så blir han bilsyk men ikke av film.

Anonymkode: c5c86...2ae

Skrevet

Vi kjører jevnlig over 30 mil en vei til hytta. Tidligere hadde det holdt med en stopp, men etter lillebror ble født må vi ha to. Lader bilen og beveger oss litt. 

I bilen har jeg oppskåret eple, rosiner, brødskiver, drikke, kjærlighet på pinne, banan, druer, blåbær, bringebær, gulrot osv. Her funker det fint å spise i bilen, da får man beveget seg bedre i pausen. 

Har alltid med iPad med en film og noen episoder, i tillegg til et par barbier eller sånne små kosedyr jeg ikke husker hva heter. Her har vi ikke fått dreisen på lydbøker, men håper det kommer. 

Skrevet

La nå ungene kose seg med film ,ser ikke problemet med det

Anonymkode: a9fa9...3bb

Skrevet

Litt oppskåret frukt, kjeks i tillegg til matpakke. Yoghurt i klemmepose.

Anonymkode: 7ffb9...a32

Skrevet

Tusen takk for alle svarene.

Barna mine har aldri blitt bilsyke, og har ikke iPad å bruke til vanlig, så blir å ha med, må tenke litt på meg selv også ettersom jeg skal kjøre alene, og har behov for litt «stilletid», så blir nok lydbok/barnemusikk første del av turen, også muligens film etterhvert.

Blir å lage ost og skinkehorn, og har med snacksgrønnsaker og vannflaske 😊.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...