Gå til innhold

Ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

På samvær.. Hvilke undersøkelser gjør dem mot samværsforeldren? 

Kan jeg som mor si at jeg har mistanke om det og få det i gjennom uten noen bevis? 

Anonymkode: ed292...e11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør at du mistenker det?

Anonymkode: fe250...a8c

Skrevet

Du må melde til politiet og evt barnevern. Det vil foretas dommeravhør av barnet/barna + fysiske undersøkelser. Dette foretas hovedsakelig på et barnehus (som det finnes noen av i landet). Er det grunn til mistanke så vil nok far avhøres. 

Anonymkode: 43d16...876

Skrevet

Samværsforelderen vil mest sannsynlig bli avhørt, men det er ikke så mange undersøkelser de får tatt. 

Hovedtyngden av undersøkelser og avhør skjer med barnet.

Anonymkode: cf513...da4

Skrevet

Så med andre ord kan en lett bruke det som hevn mot far, imed det ikke må bevis til? 

Skrevet

Det er ofte ord mot ord i slike saker, derfor en veldig stor del av dem blir "henlagt pga bevisets stilling" 

Det kan skape en del uhygge for far, men det skal mye til å få noen dømt uten helt klare bevis. De som avhører barn om slike ting vet hva de gjør, de avslører løgn og finner sannheter gjennom samtale og lek. 

Anonymkode: cf513...da4

Skrevet

Tenker har du bevis for det og barnet har endret seg etter samvær. bør du ta kontakt med barnevernet så hjelper de deg videre,men er dette en hevn mot far, er det bare grusomt, skjedde en kamerat av meg,men han fikk hele omsorgen etterpå

Anonymkode: 9df88...435

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så med andre ord kan en lett bruke det som hevn mot far, imed det ikke må bevis til? 

Men nå er det ekstremt sjeldent at det brukes som hevn. Det er derimot ganske ofte at det faktisk er seksuelle overgrep i bildet og at det derfor er viktig at det blir tatt på alvor og gjort noe med det.

Anonymkode: 71dac...0cd

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg som mor si at jeg har mistanke om det og få det i gjennom uten noen bevis? 

Får da virkelig ikke tro at du får det gjennom uten bevis..

Anonymkode: 185a1...597

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ofte finnes det ikke bevis i overgrepssaker hvis barnet ikke er skadet av overgrepet. Du melder mistanke om overgrep (hvis det er reell bekymring) til politiet å så blir det straffesak. Barnefar blir avhørt av politiet, barnet blir avhørt på barnehuset hvor tilrettelagt avhør blir gjort. Så er det opp til statsadvokaten å evn. Ta ut tiltale mot far.

Du melder til barnevern om at du tror barnet har blitt utsatt for overgrep og at du stopper samvær inntil du veit om det er reelt evn så kan BV bistå i samvær med tilsyn (Hvis du ikke stopper samvær kan BV gå for omsorgsovertagelse) Du gir beskjed til skole/barnehage om hva som har skjedd og at far ikke skal hente, ha kontakt med barnet inntil saken er behandlet/undersøkt. (Kan få papir fra politi om at far ikke skal ha kontakt med barnet ) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...