Anonym bruker Skrevet 28. juni 2019 #1 Skrevet 28. juni 2019 Vet det ikke er gjort studier på det og man dermed ikke vet om det er skadelig for fosteret, men noen som har brukt det under svangerskapet likevel? Anonymkode: ee063...e81
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2019 #2 Skrevet 29. juni 2019 Noen av medikamentene er det forsket på, deriblant Cipralex, vanligste SSRI-preparatet, altså ofte førstevalg av antidepressiva. Hvorvidt man konkluderer med det som skadelig eller ei følger jo logikken som sier at man ikke anbefaler det, særlig under svangerskap, men på motsatt hånd at man anbefaler mye heller at den gravide kvinnen bruker en kontrollert dose enn at hun risikerer å få sykdomstegn som oppstår uten medisin. Å gå gravid uten medikament kan mao være langt farligere for kvinnen og da fosteret. Cipralex et en av dem man da vil foretrekke å gi, fordi de studiene som foreligger ikke viser at det er uforenelig med svangerskap og amming. Finn en god lege som hjelper deg, Hi! Ikke google så mye, eller la andre fortelle deg hvor «lite du burde hatt barn som er psykisk syk og må medisineres mens barnet, som er uskyldig, vokser i deg» osv osv, kan være livsfarlig (helseskadelig!) å spørre om sånt her inne om de «rette» damene baner seg vei inn i tråden. Jeg gikk på 10mg cipralex før første svangerskap, seponerte til 5 mg. For lav dose for min funksjon, skulle være perfekt mamma. Holdt lav dose til neste svangerskap som da innledet med depresjon, og gikk opp til 10 mg som er lite men fungerende for meg. Fungerer veldig godt som mor, partner, menneske osv på en lav, men tilstedeværende dose. Mitt tredje barn kom 5 år etter nr 2, dessverre i en fase hvor jeg forsøkte å være medisinfri. Liksom flaut å være over 30 og innse at det ikke bare var en fase, disse depresjonen, men noe som skal henge ved. Bet tenna alt for hardt sammen under hele svangerskapet, holdt på å gruse forhold, helse, alt i dass. Aldri vært så deprimert og suicidal før, satt å spekulerte i om jeg burde dø før eller etter at hun ble født, hva som var best for mine andre barn og mann. Fikk karret meg til hjelp og får nå Lamictal og Cipralex oppå om jeg skulle trenge. Må ta dette livet ut. Konkluderer med at i tilfellet for mine barn, så har de best betingelser i et svangerskap på lav dose antidepressiva enn uten 🙂 Lykke til, Hi:-) Husk å bruke helsepersonell og familie i denne perioden. Måtte skam aldri komme mellom deg og barnet, slik at du ikke velger de betingelsene som gir deg det beste svangerskapet! Du skal ha ro og styrke til å gå inn i våkenetter osv! Anonymkode: a1785...a4b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2019 #3 Skrevet 29. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Noen av medikamentene er det forsket på, deriblant Cipralex, vanligste SSRI-preparatet, altså ofte førstevalg av antidepressiva. Hvorvidt man konkluderer med det som skadelig eller ei følger jo logikken som sier at man ikke anbefaler det, særlig under svangerskap, men på motsatt hånd at man anbefaler mye heller at den gravide kvinnen bruker en kontrollert dose enn at hun risikerer å få sykdomstegn som oppstår uten medisin. Å gå gravid uten medikament kan mao være langt farligere for kvinnen og da fosteret. Cipralex et en av dem man da vil foretrekke å gi, fordi de studiene som foreligger ikke viser at det er uforenelig med svangerskap og amming. Finn en god lege som hjelper deg, Hi! Ikke google så mye, eller la andre fortelle deg hvor «lite du burde hatt barn som er psykisk syk og må medisineres mens barnet, som er uskyldig, vokser i deg» osv osv, kan være livsfarlig (helseskadelig!) å spørre om sånt her inne om de «rette» damene baner seg vei inn i tråden. Jeg gikk på 10mg cipralex før første svangerskap, seponerte til 5 mg. For lav dose for min funksjon, skulle være perfekt mamma. Holdt lav dose til neste svangerskap som da innledet med depresjon, og gikk opp til 10 mg som er lite men fungerende for meg. Fungerer veldig godt som mor, partner, menneske osv på en lav, men tilstedeværende dose. Mitt tredje barn kom 5 år etter nr 2, dessverre i en fase hvor jeg forsøkte å være medisinfri. Liksom flaut å være over 30 og innse at det ikke bare var en fase, disse depresjonen, men noe som skal henge ved. Bet tenna alt for hardt sammen under hele svangerskapet, holdt på å gruse forhold, helse, alt i dass. Aldri vært så deprimert og suicidal før, satt å spekulerte i om jeg burde dø før eller etter at hun ble født, hva som var best for mine andre barn og mann. Fikk karret meg til hjelp og får nå Lamictal og Cipralex oppå om jeg skulle trenge. Må ta dette livet ut. Konkluderer med at i tilfellet for mine barn, så har de best betingelser i et svangerskap på lav dose antidepressiva enn uten 🙂 Lykke til, Hi:-) Husk å bruke helsepersonell og familie i denne perioden. Måtte skam aldri komme mellom deg og barnet, slik at du ikke velger de betingelsene som gir deg det beste svangerskapet! Du skal ha ro og styrke til å gå inn i våkenetter osv! Anonymkode: a1785...a4b Tusen takk for et fint og utfyllende svar❤️ Jeg begynte på Zoloft i april da jeg ble deprimert etter å ha mistet flere ganger. Var så trist etter forrige gang at jeg var helt i kjelleren. Føler meg nå bra igjen og har litt lyst til å begynne å prøve igjen, men er bare redd for at det samme skal skje igjen og at jeg da havner i kjelleren en gang til. Har aldri slitt psykisk tidligere. Anonymkode: ee063...e81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå