Gå til innhold

Stesolid til 13 åring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var med sønnen min til legen i dag. Han er plaget med litt angst og fobier, noe han har fått mye hjelp for og fungerer helt som normalt i hverdagen. Utenom at han er sterkt plaget med flyskrekk, noe som har kommer de siste årene. Vi har prøvd alle tips i boka for at han skal overvinne denne frykten, men ingenting har hjulpet. Bestilte en legetime siden legen hans er veldig god å snakke med. Han ville jeg skulle være med og plutselig satt vi der med en resept på stesolid (valium). Legen mener det vil hjelpe og sier at det er mange som må bruke dette i perioder . Så lenge det vil kun brukt før flyturer så var det ingen problem. Men jeg likte ikke dette, så jeg hentet ikke tablettene. Fikk en veldig dårlig følelse går for meg virker det helt feil å medisinere en 13 åring for noe slikt . Noen som kan noe om stesolid? 

Anonymkode: 1b8a5...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjorde helt rett i å ikke ta imot de tablettene. De er veldig vanedannende. Da hadde det tross alt vært bedre med sobril. 

Anonymkode: eaf53...9d2

Skrevet

Har han vært på et slikt flyskrekk-kurs? Hvis ikke ville jeg forsøkt det før jeg ev. vurderte å gi ham Valium, og da kun i helt spesielle tilfeller, tror jeg. Jeg ville drøyd det til han var eldre om mulig. Men ville definitivt forsøkt et flyskrekk-kurs først, om dere ikke har forsøkt det.

Jeg har ikke erfaring med valium, men er, som deg, skeptisk til å gi barn slik medisin. Unge hjerner er mer påvirkelige mtp. slike stoffer enn eldre også.

Anonymkode: 3dbfe...40c

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjorde helt rett i å ikke ta imot de tablettene. De er veldig vanedannende. Da hadde det tross alt vært bedre med sobril. 

Anonymkode: eaf53...9d2

Man blir virkelig ikke avhengig av stesolid ved å ta det når man fly,  hvis man har et normalt.        « flyforbruk». 

Anonymkode: 8307b...73b

Skrevet

Legen sa at det ikke er vanedannende. Så fremt man bruker det kun når vi skulle. Det er snakk om to tabletter, en på tur og en på retur. Men likevel synes jeg det er litt drastisk å medisinere enn 13 åring pga flyskrekk. 

Anonymkode: 1b8a5...99f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir virkelig ikke avhengig av stesolid ved å ta det når man fly,  hvis man har et normalt.        « flyforbruk». 

Anonymkode: 8307b...73b

Det er jo ikke det forbruket som er skummelt, det er det at et så ungt barn/ungdom kan få en så god følelse av dette at det vil søke å bruke det ved andre problemer også, til en lettvint problemløsning. Og det er virkelig ikke vanskelig å få tak i slike medikamenter for de som ønsker det, dessverre.

Anonymkode: 3dbfe...40c

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen sa at det ikke er vanedannende. Så fremt man bruker det kun når vi skulle. Det er snakk om to tabletter, en på tur og en på retur. Men likevel synes jeg det er litt drastisk å medisinere enn 13 åring pga flyskrekk. 

Anonymkode: 1b8a5...99f

Lå være å fly da. Ingen MÅ fly. 

Anonymkode: 8307b...73b

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjorde helt rett i å ikke ta imot de tablettene. De er veldig vanedannende. Da hadde det tross alt vært bedre med sobril. 

Anonymkode: eaf53...9d2

Sobril er og veldig vanedannende, det fikk jeg beskjed om når jeg fikk det for å komme gjennom undersøkelse, har klaustrofobi.

Anonymkode: a1317...2c7

Skrevet

Men hva tenkte du legen skulle gjøre da?

Anonymkode: 7462a...f00

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tenkte du legen skulle gjøre da?

Anonymkode: 7462a...f00

Vi har brukt denne legen mye til samtaler og det har hjulpet veldig bra før. Han er utdannet psykiater men jobber som allmennlege nå.

Anonymkode: 1b8a5...99f

Skrevet

Man skal jo så klart ha tilgitt til at legen man prater med vet hva de gjør, men jeg har erfaring med medikamentet det er snakk om og ville vært serdeles skeptisk til å bruke det mot angst på et så ungt menneske hvor hjernen fortsatt er i utvikling. (epilepsi etc blir noe helt annet) 

Det finnes i allefall en del annet man kan forsøke først, før man kommer dit. Alt fra terapi, til medikamenter. Stesolid er på en måte ganske høyt oppe på den stigen mellom alt og ingenting. Ville selv ha søkt litt rundt etter psykologer/terapeuter som jobber med barn/angst/fobier, og sett om det fantes alternativer. 

Og om man kommer dit at valium må brukes, så er det jo veldig fint at du er så bevisst. For det kan på en så liten kropp gi et velvære og angstflukt som ikke nødvendigvis gir en fysisk avhengighet med det første, men en psykisk. Og da kan kurven bratt gå over til fysisk avhengighet. 

Lykke til 🙂

Anonymkode: 88924...789

Skrevet

Tilgitt skulle være tilitt #autocorrect 🤦‍♀️😅

Anonymkode: 88924...789

Skrevet

Lillesøsteren min fikk det da hun måtte ha kamera opp i rumpa pga mageproblemer og hun har veldig legeangst. Hun sa det var den deiligste rusen hun noen gang har kjent, og at hun godt skjønner at folk blir avhengig av slike ting.

Hun sliter med en del angst og hun sa at når hun hadde tatt disse følte hun at alt var greit, ingenting var skummelt og hun var på toppen av verden og smilte. Hun har ikke turt å ta en eneste slik tablett igjen...

Hun var 20 år da hun fikk dem.

Jeg hadde aldri gitt de til en 13-åring, jeg hadde heller funnet en ferie man ikke trenger fly til.

Anonymkode: bae35...516

Skrevet

Da hadde jeg heller gitt 13-åringen en pils på flyturen! 😂

Anonymkode: c6786...643

Skrevet

for og gjøre det bedre for gutten hadde jeg gjort det, du gjorde en feil her

Anonymkode: b627b...99a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

for og gjøre det bedre for gutten hadde jeg gjort det, du gjorde en feil her

Anonymkode: b627b...99a

Hva gjorde jeg feil?

Anonymkode: 1b8a5...99f

Skrevet

Når PSYKIATEREN har gjort vurderinger rundt denne gutten og attpåtil kjenner han - da overrasker det meg at dere her på forumet synes å ha bedre kvalifiserte meninger om både gutten og div. preparater. 

Med mindre dere også er erfarne psykiatere, selvfølgelig.

Anonymkode: b6bbe...915

Skrevet

Psykiatere som skriver ut antidepressive for sorg også. Man har full rett til å velge å ikke bruke medisin som blir skrevet ut, og når din sønn ikke er myndig, bestemmer du. Med mindre du krever at han skal fly. Da skal han få velge om han i så fall vil ta tabletten. Mener jeg. 

Anonymkode: d35de...926

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når PSYKIATEREN har gjort vurderinger rundt denne gutten og attpåtil kjenner han - da overrasker det meg at dere her på forumet synes å ha bedre kvalifiserte meninger om både gutten og div. preparater. 

Med mindre dere også er erfarne psykiatere, selvfølgelig.

Anonymkode: b6bbe...915

Jeg er ingen psykiater, men jeg hadde heller ikke valgt ferie med flyreiser dersom mitt BARN hadde sånn flyskrekk. Dvs, sønnen vår ønsket ikke å reise med fly i fjor, han var redd sa han. Da ble det bilferie. Vurderte ikke dra til legen for å kunne gi ham potensielt vanedannende legemidler.

Nå er selvsagt ikke verden svart/hvit, så det kan være det er gode grunner til at MÅ ut å fly. Kanskje hadde jeg valgt annerledes da. 

Anonymkode: eaf53...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...