Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle og god sommer!

Jeg har en pod på et år om noen få uker. Han veier 11 kilo og er passe lang for sin kurve. Han er litt lang for alderen.

Han har i dag et Maxi Cosi sete. Det er stil inn på største størrelsen i selen, men jeg synes han nå sitter litt for langt opp. Selen kommer litt bak skulderen og over. Dette kan jo ikke være bra ved en eventuell krasj!?

Men det neste setet jeg har er for 13 kilo.

Føler ikke at jeg kan vente på at han blir tung nok til det andre setet, og vurderer å kjøpe et nytt. 

Hva foreslår du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det nye sete bakovervendt? Isåfall kan han prøve det hvis han er lang, men under 13 kilo. Som regel er det et minimumskrav som går på cm, og ikke kg. Minner om at det anbefales å ha barnet bakovervendt til barnet er minst 4 år😊

Anonymkode: 1f04f...bd6

Skrevet

Nr 2 sete er jo somregel tilpasset fra ca 9 mnd.

Men han kan sitte i setet så lenge ikke noe av hodet rekker over setet.

Men som andre sier her over, så må han sitte bakovervendt, om det andre setet ikke er bakovervendt, så hadde jeg heller droppet hele det setet, og kjøpt nytt.

Anonymkode: a3869...301

Skrevet

Hvilket sete er det neste da? Ingen seter jeg kjenner til er godkjent fra 13 kg

Vektgodkjenningsklassene 0-13 kg, 0-18 kg, 0-25 kg, 9-18 kg 9 -25 kg, 9-36 kg,15-36 kg.

Anonymkode: d1d90...223

Skrevet

du kan snu han hvis du vil det, er fra 15mnd de kan sitte fremover

Anonymkode: 8349e...4f8

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

du kan snu han hvis du vil det, er fra 15mnd de kan sitte fremover

Anonymkode: 8349e...4f8

Det er lovlig ja, men langt i fra trygt. 

Skrevet
På 28.6.2019 den 17.31, Anonym bruker skrev:

Er det nye sete bakovervendt? Isåfall kan han prøve det hvis han er lang, men under 13 kilo. Som regel er det et minimumskrav som går på cm, og ikke kg. Minner om at det anbefales å ha barnet bakovervendt til barnet er minst 4 år😊

Hei, nei det nye setet er ikke bakovervendt.

Det var jeg ikke klar over! Søster sitter forover, men blir snart 4 år. Men likevel vel da..

Skrevet
På 28.6.2019 den 18.10, Anonym bruker skrev:

Nr 2 sete er jo somregel tilpasset fra ca 9 mnd.

Men han kan sitte i setet så lenge ikke noe av hodet rekker over setet.

Men som andre sier her over, så må han sitte bakovervendt, om det andre setet ikke er bakovervendt, så hadde jeg heller droppet hele det setet, og kjøpt nytt.

Anonymkode: a3869...301

Han har ikke hodet over sete. Det er lenge til. Neste sete er mye større så det passer nok på et senere tidspunkt.

Skrevet

Takker for svar!

Hadde satt pris på forslag til stoler om dere har noen?

Skrevet

Selen skal sitte lavere enn skulderen når de er bakovervendte. Når de sitter fremover skal selen sitte i skulderhøyde eller rett over. 

Hvis han er innenfor høyde- og vektgrensen for setet er det ingen grunn til å kjøpe nytt sete. 

Skrevet

https://bilstolvelgeren.no/ denne er fin å bruke hvis man er i tvil om hvordan barn bør sikres i bil😊 vi har en bakovervendt fra besafe, den kommer lillemor på 3 år til å sitte i så lenge hun får plass. Det eneste negative med stolen er at den tar mye plass, så blir lite benplass på passasjersiden. 

Skrevet
7 timer siden, Oktavia skrev:

Hei, nei det nye setet er ikke bakovervendt.

Det var jeg ikke klar over! Søster sitter forover, men blir snart 4 år. Men likevel vel da..

Hvordan i alle dager er det mulig å ikke ha fått med seg at barn helst skal sitte bakovervendt til de er 4 år? Jeg spør ikke for å være slem eller frekk, men nå ble jeg oppriktig overrasket. Dette er jo informasjon som man finner og får "over alt" omtrent som småbarnsforeldre. Har du aldri googlet barn og sikring i bil, snakket med de dom selger bilstoler eller noe?

Anonymkode: b0d8d...977

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 30.6.2019 den 23.00, Anonym bruker skrev:

Hvordan i alle dager er det mulig å ikke ha fått med seg at barn helst skal sitte bakovervendt til de er 4 år? Jeg spør ikke for å være slem eller frekk, men nå ble jeg oppriktig overrasket. Dette er jo informasjon som man finner og får "over alt" omtrent som småbarnsforeldre. Har du aldri googlet barn og sikring i bil, snakket med de dom selger bilstoler eller noe?

Anonymkode: b0d8d...977

Jeg kom til Norge for 6 måneder siden og har akkurat fått meg bil. Jeg er norsk men har ikke hatt småbarn i Norge før.

Endret av Oktavia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...