Gå til innhold

Eks-kona hans vil på død og liv beholde etternavnet hans.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en flott mann. Han har vært gift før, og de har to barn sammen. Det er nå tre år siden skilsmissen, og hun har fortsatt hans etternavn. Jeg stusser litt over dette, for det er vel ikke helt vanlig? 

Jeg nevnte det for samboeren min, og han trakk bare på skuldrene av spørsmålet mitt om han ikke synes det var rart. Hun får styre det der selv, sa han bare. Jeg kjente jeg ble litt irritert. Og jeg vet at det sikkert er barnslig av meg, men er det ikke litt snodig å beholde etternavnet til eks-mannen sin så lenge etterpå? 

Anonymkode: 4c98a...df1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er ikke det, for det er jo navnet hennes.

Og bare litt på siden, om de gifta seg i en kirke så er de fortsatt gift :P 

Anonymkode: b68b5...508

Skrevet

Det er noe styr å skifte navn og det er praktisk å ha samme navn som barna.

Anonymkode: a0a04...b26

Skrevet

Hun er en sterk, selvstendig, kvinne. Hun gjør som hun vil. Du er vel også en sterk, selvstendig, kvinne? I så fall gjør du det du vil, uavhengig av henne.

Samboeren din høres ut som en tøffel.

Anonymkode: c316d...8bf

Skrevet

Hun vil beholde etternavnet SITT mener du.

Anonymkode: ae9cc...e6b

Skrevet

Ganske vanlig. Hev deg over det. Da foreldrene mine skilte seg beholdt mamma etternavnet til pappa. Det har med hva man er vant til og bånd med barna som har samme etternavn.

Anonymkode: 534c6...215

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er samboer med en flott mann. Han har vært gift før, og de har to barn sammen. Det er nå tre år siden skilsmissen, og hun har fortsatt hans etternavn. Jeg stusser litt over dette, for det er vel ikke helt vanlig? 

Jeg nevnte det for samboeren min, og han trakk bare på skuldrene av spørsmålet mitt om han ikke synes det var rart. Hun får styre det der selv, sa han bare. Jeg kjente jeg ble litt irritert. Og jeg vet at det sikkert er barnslig av meg, men er det ikke litt snodig å beholde etternavnet til eks-mannen sin så lenge etterpå? 

Hans etternavn? Det er hennes etternavn, det er ikke noe rart i at hun vil beholde etternavnet sitt. Du har ingen rett til å bli irritert og må slutte å være barnslig

Anonymkode: f316c...e73

Skrevet

Men er det egentlig hennes etternavn da? Jeg mener, hun tok jo HANS etternavn da de giftet seg. Hun hette jo noe annet før den dagen. Jeg ville aldri hatt eks-mannens navn etter at vi var skilt! Det er jo bare rart.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men er det egentlig hennes etternavn da? Jeg mener, hun tok jo HANS etternavn da de giftet seg. Hun hette jo noe annet før den dagen. Jeg ville aldri hatt eks-mannens navn etter at vi var skilt! Det er jo bare rart.

HI

Jeg er sikker på at samboeren tar ditt etternavn hvis dere gifter dere, så det er nok ikke noe du trenger å bekymre deg for.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Den dagen de giftet seg, så ble det hennes etternavn også. 

Så du må. Nok desverre bare bite det i deg. 

Anonymkode: b16ce...e52

Skrevet

Jeg skal gå fra mannen min, men jeg har tenkt å beholde etternavnet. Jeg hadde barn fra før som hadde sitt fars etternavn. Hun byttet til vårt slik at vi alle 5 heter det samme. Når jeg flytter vil det jo bli 3 barn med to etternavn og jeg har ingen av de? Etternavnet har jeg hatt i 12 år og det er mitt. 

Anonymkode: 60805...ed8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Har de barn sammen? Da er det naturlig å ville fortsette å ha samme etternavn som barna. Uansett så er det hennes etternavn, han eier ikke navnet.

Skrevet

Det er faktisk veldig vanlig å beholde etternavnet. 

At du i det hele tatt tar dette opp, sender ut smålige sjalusi-vibber lang vei. 

Anonymkode: 7f64c...c42

Skrevet

Det er jo helt og holdent hennes valg. Det er uansett ikke noe du og din samboer skal legge dere bort i. 

Lukter sjalusi og usikkerhet lang vei her. 

Skrevet

Synes ikke det er rart. Det er faktisk hennes etternavn, ikke bare din samboer sitt. Dette ble hennes navn da de giftet seg. Hun har helt sikkert et forhold til dette navnet nå og det er mye styr å bytte. (Er det et problem for deg at hun har samme etternavn som han, men ikke du?) 

Jeg hadde villet hete det samme som barna mine om dette hadde vært en aktuell problemstilling for min del. 

Om dette er et problem for deg tror jeg du er rimelig sjalu på hans ekskone. Han har en eks, som er mor til hans barn og det må du forholde deg til. 

Anonymkode: 70bc2...26e

Skrevet

Hvis det er et problem for deg at dere får samme ettetnavn så be samboeren din ta ditt navn.

Anonymkode: a0a04...b26

Skrevet

Enig med deg hi. Det er rart. Med mindre man skiller seg etter 25 års ekteskap, er oddsene store for at man har hatt ektemannens navn kortere tid enn sitt opprinnelige. Man skulle derfor tro at de var mer vant til sitt opprinnelige navn. Innrømmer at jeg synes det virker litt tafatt og hjelpeløst å beholde eksmannens etternavn. Virker som man klamrer seg fast til en posisjon man ikke har lengre. Litt flaut rett og slett. I disse likestillingstider undergraver de kvinnens verdi, siden de ikke kan klare seg uten mannens navn. Men så har jeg heller aldri forstått hvorfor noen skifter etternavn til mannens når de gifter seg. De har jo en egen verdi med sitt eget navn. Jada, jeg har mitt etternavn som jeg alltid har hatt, mannen har sitt, og barna våre har begges. Men enhver får gjøre som de selv vil.

Anonymkode: 2da0b...0cc

Skrevet

Jeg er nylig separert. Dersom det har noe å si var det jeg som ville avslutte ekteskapet (altså klamrer jeg meg ikke til ex-mannen på noe vis). 

Det er for meg helt uaktuelt å skifte navn. For det første ønsker jeg å ha samme etternavn som barna. For det andre har jeg opparbeidet med en god del kontakter i jobbsammenheng, og mange kjenner navnet mitt. Ingen forretningsforbindelser kjenner til pikenavnet mitt. Det ville rett og slett blitt et styr å skifte, og det gidder jeg faktisk ikke. 

Hva tenker du egentlig at din samboer skal gjøre? Be ex’en om å bytte navn? Da fremstår han i så fall litt enkel...

Anonymkode: df8e1...238

Skrevet

Jeg tror ikke samboeren min synes dette er noe problem. Han sier han ikke bryr seg om det. Jeg prøver jo ikke å lage noe sak ut av dette, men jeg merker ærlig talt at jeg synes det er rart. Hun er veldig ok så det er ikke slik at jeg ikke liker henne altså. 

Vi har ingen store diskusjoner rundt dette hjemme, for jeg tenker jo egentlig at det ikke er min sak. Hun får jo bare hete hva hun vil. Men det blir nesten som om "spøkelset" hennes er her hele tiden, for de er nesten som en familie med samme navn. Selv om de ikke er det lenger, selvsagt. Jeg synes nok bare det er sårt...

HI

Skrevet

Jeg tror ikke samboeren min synes dette er noe problem. Han sier han ikke bryr seg om det. Jeg prøver jo ikke å lage noe sak ut av dette, men jeg merker ærlig talt at jeg synes det er rart. Hun er veldig ok så det er ikke slik at jeg ikke liker henne altså. 

Vi har ingen store diskusjoner rundt dette hjemme, for jeg tenker jo egentlig at det ikke er min sak. Hun får jo bare hete hva hun vil. Men det blir nesten som om "spøkelset" hennes er her hele tiden, for de er nesten som en familie med samme navn. Selv om de ikke er det lenger, selvsagt. Jeg synes nok bare det er sårt...

HI

Du tror ikke det er mer sårt for henne å ikke ha samme etternavn som barna sine da?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du tror ikke det er mer sårt for henne å ikke ha samme etternavn som barna sine da?

Det vet jeg ikke. Det kan jo være det er slik ja. Men personlig ville jeg aldri ha delt min eks navn etter min egen skilsmisse. Det er jo som om vi fortsatt er familie, noe vi jo ikke er!

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

HI

Du er usikker på henne, og det er greit å kjenne på det litt. Men ikke gjør noe mer med dette.

Jeg har vært gift i 10 år, fra jeg var 26 år. Jeg må si at identitet min er mye mer knyttet mitt nye etternavn,  selv om jeg strengt talt hadde pikenavnet lengre.

Det er navnet jeg ble ferdigstudert med som står på autorisasjonen min, som jeg har brukt i hele min yrkeskarriere og etternavnet til mine barn. 

Tror ikke jeg hadde byttet.

Anonymkode: 882a0...bc7

Skrevet

Det vet jeg ikke. Det kan jo være det er slik ja. Men personlig ville jeg aldri ha delt min eks navn etter min egen skilsmisse. Det er jo som om vi fortsatt er familie, noe vi jo ikke er!

Men hun er i familie med barna sine, uansett om eksmannen har fått ny samboer.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Men de er jo en familie selv om de er skilt. De er foreldre, med barn. Selv om de har valgt å leve adskilt. De er i hverandres liv, og i barnas liv, og ja de deler navn. De har en fortid, nåtid og fremtid. Du har valgt å tre inn i det. Du tilpasser deg, og har faktisk ikke rett til å rynke på nesen over alt du synes skal være annerledes. 

Skrevet

Men de er jo en familie selv om de er skilt. De er foreldre, med barn. Selv om de har valgt å leve adskilt. De er i hverandres liv, og i barnas liv, og ja de deler navn. De har en fortid, nåtid og fremtid. Du har valgt å tre inn i det. Du tilpasser deg, og har faktisk ikke rett til å rynke på nesen over alt du synes skal være annerledes. 

Hun kan forlange at samboeren tar hennes etternavn, så er problemet løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...