Gå til innhold

Flere barn, flere diagnoser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver med frivillig arbeid på fritiden og i den forbindelse er jeg endel i kontakt med barnefamilier. Jeg har de siste ti årene sett flere og flere familier med diagnoser på samtlige barn, eller to av tre. Typ ADHD, autisme, Asberger osv. Er det en økende trend med dette? Hva er årsaken? Bare flinkere å stille diagnoser nå?

Anonymkode: 71cbd...2ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye selvdiagnostisering blant foreldre. Flere og flere har en grad av Münchausens syndrom. 

Anonymkode: 3190f...118

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mye selvdiagnostisering blant foreldre. Flere og flere har en grad av Münchausens syndrom. 

Huff. Og du er bedre når du diagnostiserer fremmede?? Og du burde lese om det, Münchausen er egen helse, egen ikke eksisterende sykdom. Münchausen by proxy er en alvorlig greie der foreldrene gjør barna syke slik at de må på sykehus.

Noen seriøse som vil svare?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff. Og du er bedre når du diagnostiserer fremmede?? Og du burde lese om det, Münchausen er egen helse, egen ikke eksisterende sykdom. Münchausen by proxy er en alvorlig greie der foreldrene gjør barna syke slik at de må på sykehus.

Noen seriøse som vil svare?

Nja. Kjenner dessverre til flere tilfeller det foreldre selv har diagnostisert barna med diverse. Det mest trendye er allergier og adhd. Dessverre for disse barna. Og det blir en form for mbp. Foreldre gjør barna syke/sykere enn de er. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja. Kjenner dessverre til flere tilfeller det foreldre selv har diagnostisert barna med diverse. Det mest trendye er allergier og adhd. Dessverre for disse barna. Og det blir en form for mbp. Foreldre gjør barna syke/sykere enn de er. 

Og DET er nok tilfelle, men for Guds skyld, ikke kast om deg med en diagnose for å beskrive de. Da er du i samme kategori selv. 

Mitt spørsmål var ikke kritisk ment og jeg håpet på en saklig diskusjon. 

Skrevet

Det er en del dårlige gener ute og går. Det har jo blitt sånn at absolutt alle skal ha barn, men om man ser litt kynisk på det så er vi egentlig pattedyr vi også og det er slett ikke alle som bør avles på.

Og bare for å ha sagt det, jeg er av de selv altså. Jeg har atopisk eksem og revmatisme, har to barn som har arvet min hud, og krysser fingrene for at de ikke får revmatisme.

Har en kollega med en sønn som er autist, de valgte helt bevisst å ikke få flere barn. Veldig mye dårlige gener i begge familiene, hun har en søster med flere diagnoser og han har to brødre med div bokstavdiagnoser, lærevansker og den ene har asberger. Det står respekt av å da la være altså. De ble heller fosterforeldre til en jente da deres egen sønn flyttet i bolig da han var 18 år.

Anonymkode: 45ee9...966

Skrevet

Diagnosene du nevner har jo et stort aspekt av arvelighet i seg. Da er det ikke rart at det er flere i samme familie. 

Og autismespekterforstyrrelser og ADHD opptrer i noen tilfeller sammen, slik at det ikke er underlig om man har begge i en familie.

Ut over det er det jo mange teorier om hvorfor så mange får disse diagnosene totalt sett. Står vi overfor en overdiagnostisering, eller har det tidligere vært en underdiagnostisering. Sannsynligvis er det litt av begge. 

Anonymkode: 5d9df...289

Skrevet

Altså, du jobber med familier som trenger hjelp, også lurer du på hvorfor det er mange familier med store belastninger?

Det er som skomakeren som ikke skjønner hvorfor alle har ødelagte sko..

Anonymkode: 37fed...20c

Skrevet

Jeg tror det også en grunn kan være ressurssterke foreldre som står på for barna sine. Sønnen min har ADHD (ADD) og språkvansker. Ingen trodde på oss foreldre, fikk inntrykk av at både skolen og hjelpesystemet mente vi burde akseptere at alle er forskjellige  (=gutten er nok bare mindre intelligent). Da vi tilslutt fikk han utredet på bup etter tre avslag, innså skolen det massive hjelpebehovet og ble pålagt å sette inn tiltak. Han var en under middels elev, nå ser vi at han har en veldig høy iq med god tilrettelegging. Hadde dette vært for 60 år siden hadde han fortsatt å være en stille og rolig elev som hadde fått stempelet som treg. Mest sannsynlig hadde han sluttet på skolen og dratt til sjøs som 14-åring, som min far. Her handler det om arv. Vi har heldigvis ikke flere barn med diagnoser. Kampen mot systemet kan være forferdelig tung, de du møter i din jobb er ikke der fordi det er gøy, det lover jeg deg. 

Anonymkode: 41add...2b8

Skrevet

Jeg tenker at foreldre og andre rundt barna, har mer, har mer kunnskaper og de kan lettere finne informasjon hvis de lurer på noe. Nesten alle barn går i barnehage, så endel blir fanget opp der med at det er et eller annet med barnet

Anonymkode: a0f71...83f

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, du jobber med familier som trenger hjelp, også lurer du på hvorfor det er mange familier med store belastninger?

Det er som skomakeren som ikke skjønner hvorfor alle har ødelagte sko..

Anonymkode: 37fed...20c

Jobber ikke med. Vi har et frivillig tilbud som er gratis for barn fra ti år i ferier. Jeg har dessverre ingen utdannelse rundt dette med diagnoser. Så JA, jeg lurer da det oftere og oftere kommer barn som trenger litt ekstra. Er det virkelig så underlig å stille spørsmål om dette?

Skrevet

Før fikk de ikke diagnoser, da var de bare slemme eller dumme.

Anonymkode: e41c1...874

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg driver med frivillig arbeid på fritiden og i den forbindelse er jeg endel i kontakt med barnefamilier. Jeg har de siste ti årene sett flere og flere familier med diagnoser på samtlige barn, eller to av tre. Typ ADHD, autisme, Asberger osv. Er det en økende trend med dette? Hva er årsaken? Bare flinkere å stille diagnoser nå?

Det er ulike årsaker til det:

- Det er et sterkt element av arv ved  noen lidelser/forstyrrelser

- Vi har mer kunnskap, og flere blir derfor utredet og får diagnose i dag enn tidligere

- Samfunnet er mindre romslig enn før, flere som tidligere hadde andre valgmuligheter enn skole utover ungdomsskole osv, faller nå utenfor og får behov for en diagnose som kan gi dem hjelp og rettigheter. 

- Diagnoser har også sin motebølge og er mere populære i noen land, og i ettertid ser man gjerne at det i dette tidsrommet ser ut til å skje en del oversiagnostisering. 

Anonymkode: 723ca...db1

Skrevet

Det gikk en dokumentar på NRK som heter «IQ i fare» som har tatt for seg sammenheng ihvertfall mellom autisme og Jod mangel hos mødrene mens de var gravide, og økning av dette. Tror kanskje den ligger enda på NRK sine sider

Anonymkode: 66fe9...918

Skrevet

Vi har fire barn, ett med ADHD og Tourettes syndrom, men jeg mistenker at ett av de andre også har ADHD. Enn så lenge klarer dette barnet seg så godt at jeg ikke ser noe poeng i å utrede det. ADHD er arvelig, så det er ikke så rart at det er flere tilfeller i samme søskenflokk. Vi har forøvrig minimalt med fokus på diagnosene, de gjør bare at vi må ta i bruk litt andre oppdragelseverktøy av og til. Utover det skal aldri ADHD være en unnskyldning for oppførsel el. 

Anonymkode: b5af6...cb1

Skrevet

Jeg vil og bare si en ting her og det er st alle di allergier og diagnoser kommer garantert av all den giften maten vår har i seg under produksjonen! Det er det som gjør oss sykere.

vi blir mer og mer folk på jorda noe som resultere at mat produksjonen må øke og ting må gå fortere. Dette kommer nok aldri frem i lyset for å redde sitt eget skinn

Skrevet
3 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Jeg vil og bare si en ting her og det er st alle di allergier og diagnoser kommer garantert av all den giften maten vår har i seg under produksjonen! Det er det som gjør oss sykere.

vi blir mer og mer folk på jorda noe som resultere at mat produksjonen må øke og ting må gå fortere. Dette kommer nok aldri frem i lyset for å redde sitt eget skinn

Dette vet da absolutt alle normalt oppegående mennesker i dag, men man må selv være kildekritisk og bruke fornuften. Samtidig er det viktig å se helse i et historisk perspektiv, på samme måte som krig og fattigdom. Man føler stadig at det bare blir mer krig, terror og fattigdom, mens sannheten er at det aldri har vært mer fredelig og mindre fattigdom. På samme måte er det mer livsstilssykdommer og "gift" i maten ol. i dag, men totalt sett har vi aldri vært friskere. 

Skrevet

Svikt i omsorgen kan gi samme symptomuttrykk som ADHD 

Anonymkode: fb012...f04

Skrevet
28 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Har du forskning som støtter dette utsagnet? Allergier er en kompleks problemstilling og populistforklaringer uten godt fundamentert forskning florerer - slik som din påstand. 

Anonymkode: 9ff83...101

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svikt i omsorgen kan gi samme symptomuttrykk som ADHD 

Anonymkode: fb012...f04

Ikke samme, men delvis samme. Det gjelder dessuten også for en rekke andre typer belastninger, ikke bare omsorgssvikt hjemme.

Nå er det uansett diagnostiserte barn vi snakker om her, etter det jeg har forstått.

Anonymkode: 723ca...db1

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette vet da absolutt alle normalt oppegående mennesker i dag, men man må selv være kildekritisk og bruke fornuften. Samtidig er det viktig å se helse i et historisk perspektiv, på samme måte som krig og fattigdom. Man føler stadig at det bare blir mer krig, terror og fattigdom, mens sannheten er at det aldri har vært mer fredelig og mindre fattigdom. På samme måte er det mer livsstilssykdommer og "gift" i maten ol. i dag, men totalt sett har vi aldri vært friskere. 

Nå er det jo ikke ett spørsmål om 3 verdenskrig kommer men når så det utsagnet ditt om krig og fred er ikke helt riktig.

nå har det vert mye reportasjer om hva frukt og grønt blir sprutet med for å holde holbarhetsdatoen og dette var ikke noe de gjor før i tiden. Brød som ble laget før når min mor var liten kan ikke sammenlignes med det som blir laget nå. 

Skrevet
Akkurat nå, frustrertfrue33 skrev:

Nå er det jo ikke ett spørsmål om 3 verdenskrig kommer men når så det utsagnet ditt om krig og fred er ikke helt riktig.

nå har det vert mye reportasjer om hva frukt og grønt blir sprutet med for å holde holbarhetsdatoen og dette var ikke noe de gjor før i tiden. Brød som ble laget før når min mor var liten kan ikke sammenlignes med det som blir laget nå. 

Hvis du baker det selv så, som det mest sannsynligvis ble gjort når din mor var liten

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du forskning som støtter dette utsagnet? Allergier er en kompleks problemstilling og populistforklaringer uten godt fundamentert forskning florerer - slik som din påstand. 

Anonymkode: 9ff83...101

Forskning på dette området er det ja, og søker du etter det så får du fort svar selv.

tenk deg selv hva de sprøyter kjøtt med og ikke minst de stakkars kyllingene. Eller oppdrettsfisken som masse produseres. Hvorfor har ikke Asia samme problemer som oss? Hvor er allergien og fedmen der nede?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du baker det selv så, som det mest sannsynligvis ble gjort når din mor var liten

Nei får kornet og melet di brukte før eg ikke det samme som nå så det går desverre ikke. 

Skrevet

Det er nok en viss overdiagnosering  av ADHD og noen trenger kanskje også en diagnose for å få utløst rettigheter.

Samtidig tror jeg også at noen familier ikke fungerer optimalt og produserer barn med diagnoser av den grunn. Her er det og et arvelig element.

Anonymkode: 1e581...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...