Gå til innhold

Vil du anbefale å få to tette barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn men har nå funnet mannen jeg vil ha barn med. Han er mye eldre enn meg så det begynner å «haste» litt. Tenker derfor at jeg bare skal få to tette barn, altså bli gravid igjen så fort som mulig etter fødsel, og bli ferdig med det. Er dette noe du vil anbefale eller fraråde? Når tenker du at det er greit å begynne på neste mann? 

Anonymkode: 00d50...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt Ann på hvordan første blir. Om han eller hun blir krevende så hadde jeg avventet. Det er viktig at dere har det fint i familielivet dere også ❤ er ungen verdens snilleste. Sover hele natten, spiser bra, så kjør på. Men siden du ikke har barn fra før så er det å få barn en STOR overgang 😊 Kan være du selv vil vente litt. Nyte førstemann litt mer. 

Anonymkode: 717a0...c5c

Skrevet

Hvor gamle er dere, siden det haster sånn? Syns det er fint at eldste er ferdig med bleier før neste kommer. 3 -4 år mellom er perfekt, syns jeg

Anonymkode: e0289...ecd

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale å ha mindre enn tre år mellom barna. Det er usunt for kroppen å gjennomgå to svangerskap så tett. I svangerskap nummer to skal du også være mor for en baby. Og når nummer to  kommer er nummer en igang med å gå (=fare for liv og helse om man ikke passer på). Jeg tenker du kommer til å føle at du ikke opplever babytiden med noen av dem.

Tenker at det du planlegger er en svært dårlig ide. Hva med å begrense seg til enten ett barn eller ikke få barn om målet er å "bare bli ferdig med det"? 

Anonymkode: 18845...936

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke barn men har nå funnet mannen jeg vil ha barn med. Han er mye eldre enn meg så det begynner å «haste» litt. Tenker derfor at jeg bare skal få to tette barn, altså bli gravid igjen så fort som mulig etter fødsel, og bli ferdig med det. Er dette noe du vil anbefale eller fraråde? Når tenker du at det er greit å begynne på neste mann? 

Vil han ha barn, da?

Anonymkode: b5356...596

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer helt Ann på hvordan første blir. Om han eller hun blir krevende så hadde jeg avventet. Det er viktig at dere har det fint i familielivet dere også ❤ er ungen verdens snilleste. Sover hele natten, spiser bra, så kjør på. Men siden du ikke har barn fra før så er det å få barn en STOR overgang 😊 Kan være du selv vil vente litt. Nyte førstemann litt mer. 

Anonymkode: 717a0...c5c

Maks to år mellom synes jeg. Har tre tette. Slitsomt men verdt det!

Anonymkode: 4c8ee...e2b

Skrevet

Personlig tenker jeg at nr 1 bør bli i alle fall 1 år før man starter på neste. Så ikke helt med én gang.

Men jeg har 23 måneder mellom mine to og det er helt perfekt for oss. Det var litt tøft de første par årene når de fikk spysyke samtidig og slike ting. Men bortsett fra det har det vært herlig. Eldste er nesten tenåring og det er stadig bra. 

Men for det første må man se an hvordan første er. Noen babyer er mere krevende enn andre og det påvirker hvor lang tid det går før man føler seg klar for nr 2. For det andre må begge to være innstilt på å trå til og være på samme lag, for to tette krever sitt av foreldrene.

Mitt råd vil være å få den første og deretter diskutere hvor lang tid det skal gå før dere begynner på den neste. Det er omtrent umulig å forestille seg hvordan det er å være foreldre før man har prøvd det.

Anonymkode: b10aa...fdd

Skrevet

Jeg selv har mange søsken. Det er bare ett år mellom meg og neste. Det har vært veldig tøft for meg. Føler at mamma ikke hadde tid til meg, bare den lille. Jeg var jo liten selv. Har søsken som er mye yngre enn meg. Kommer bedre overnes med de enn det som er året yngre. 

Jeg har bevisst valgt å ha 4 år mellom mine. De er gode venner og fsmiliedynamikken er god 😊

Anonymkode: ce254...44d

Skrevet

Vi jobber med nr 3 nå. 23 mnd mellom de to første, og nr 3 blir mindre enn to år etter nr 2, hvis alt går etter planen. 

Har derfor tenkt litt på dette med mellomrom mellom barn, og har kommet til at det spiller egentlig ikke så stor rolle. 

F eks en ettåring krever da ikke mye mer enn en treåring, de bare krever litt forskjellige ting. En ettåring leker mye selvstendig siden de ikke prater og ikke leker med andre. De krever derimot mye i at man må passe på dem hele tiden. En treåring kan være alene i et rom i noen minutter av gangen uten at de skader seg eller ødelegger huset, men til gjengjeld prater de hull i hodet på en og skal leke og delta på alt hele tiden. I tillegg blir de sjalu på ny baby og det blir som regel ikke en ettåring. 

Så jeg tror at uansett mellomrom får man det til å fungere hvis man vil. 

Skrevet

Vi har 5 år mellom våre 2 og vi synes det er perfekt!  Men jeg har aldri ønsket meg 2 tette da, mamma fikk 2 tette og jeg følte aldri at hun hadde tid til meg (søstern min er 1,5 år yngre og krevde/krever masse av foreldrene mine).

Anonymkode: 22088...3b3

Skrevet

Vi har 18 mmder i mellom, samme kjønn, helt perfekt for oss om ikke helt planlagt! 😅 1 skoleår i mellom så følger hverandre tett. Eldste var 9 mndr når jeg ble gravid igjen. Har jo vært travelt men slapp sjalusi da eldste aldri forstod enebarn-greia før neste kom. Jeg var 36 når eldste kom så hadde heller ikke all verdens tid. 

Anonymkode: d786a...21a

Skrevet

Jeg har knapt 2 år mellom mine. Eldste er 15. De har knapt kranglet en dag og er veldig gode venner selv om de er svert ulike. Jeg er veldig fornøyd med å ha dem så nær i alder.

På den andre siden er det 4 år mellom meg og min søster. Vi er også veldig gode venner og har valgt å være naboer. Som små var aldersforskjellen for stor til at bi kunne leke likeverdig sammen. Vi ble derfor ikke tette før i tenårene. Før det var det mer som om jeg var barnevakt for henne.

Anonymkode: 48bbe...1bd

Skrevet

«Jeg har nå funnet»

Når fant du han?😅 Skal helst ha blitt kjent med ham først. Altså, mer enn 2 uker?

Anonymkode: 828c3...ae8

Skrevet

Jeg har fire barn. De to det er lengst aldersforskjell mellom er det 3,4 år mellom, mens de som er tettest er det 1,5 år mellom.

Jeg vil si det er fordeler og ulemper med begge deler.

Ulempen med tette er at det er slitsomt for både voksne og barn når de er helt små. Her var det mye sjalusi og frustrasjon mellom dem frem til yngste begynte snakke. Men etter det har det vært helt supert. De er nå 10,5 og 12 år, verdens beste venner.

Anonymkode: 591aa...1fe

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Jeg har nå funnet»

Når fant du han?😅 Skal helst ha blitt kjent med ham først. Altså, mer enn 2 uker?

Anonymkode: 828c3...ae8

Slutt å vær dum, sånn seriøst😊

Skrevet

Det anbefales at det går 18 måneder mellom hvert svangerskap. For kroppens skyld.

Skrevet

Har akkurat 3 år mellom mine. Ville ikke hatt de tettere enn det, heller evt ha ventet et år. 

Anonymkode: 4b72a...096

Skrevet

Har to tette. 15 mnd i mellom. Slitsomt til tider, men mest bra. De har like behov og interesser. Anbefales. 

Skrevet

Fordeler og ulemper med alt tenker jeg. Har stor aldersforskjell mellom mine (det tok lang tid å bli gravid) og det er mange fordeler med det, jeg har hatt god tid til hver småbarnsperiode, barna hadde ikke samme behov til samme tid, eldste var stor nok til å forstå og kunne vente, hjelpe til osv og kunne få alenetid med oss når lille sov, det ble ingen sjalusi. Med to tette får du som regel to som kan ha mye glede av hverandre i lek, er på samme nivå mtp aktiviteter, fritid, filmer, bøker, ferie osv og du gjør deg ferdig med de forskjellige fasene på samme tid, økonomisk praktisk da mye mer utstyr kan gå i arv. Kjenner flere som har +/- 1 år mellom barna og selvom det nok var litt slitsomt den første tida hvor man  har en stor baby og en liten baby så virker det som det er veldig fint med såpass tett i alder på mange måter. 

Anonymkode: b69a0...5d6

Skrevet

2 år mellom mine, helt perfekt! Selv om vi prøvde å få de tettere. Nå har jeg hatt krevende barn som sov lite, så vi prøvde å få de tette for å få unna søvnløse netter på færrest år 😅 Tanken på å endelig bli vant med å sove igjen, for så å begynne på en ny runde med våkennetter orka jeg ikke. 

Anonymkode: 20c21...088

Skrevet

Det er 14 måneder mellom mine. Da vi først fikk dem, var livet satt på vent, vi lende i et slags vår egen boble. Mannen og jeg fikk tettere bånd. Det var mye arbeide, mest fordi vi hadde ikke nettverk. Nå har vi 5 år mellom andremann og tredjemann. To tette er absolutt å anbefale! De er verdens beste venner (og uvenner selvsagt). De har samme interesser, følger hverandre på skolen. Vi skal ikke ha flere men synes litt synd på tredjemann som er alene. 

Anonymkode: 77085...34b

Skrevet

Vi har fire tette barn, og det var hektisk da det stod på, men er herlig nå som de er store. Barna er stort sett veldig gode venner og har alltid noen å snakke med og være med på turer og ferier, eller helt vanlige dager for den saks skyld. Fordelen er jo også at de er på ganske likt nivå, så det er enklere å finne på ting som begge/alle barna har glede av.

Anonymkode: d0bb6...465

Skrevet

Det er 2 år mellom mine, og det har gått så bra! De er bestevenner og leker mye sammen. (5 og 3 år nå). Kunne ikke fått de tettere, siden de er forløst med keisersnitt.  Planlegger å starte prøvingen på nr 3 om ca. 7 mnd.

Anonymkode: 1ef59...652

Skrevet

Jeg har ikke valgt å få tette barn fordi det var viktig for oss å ha tid og overskudd til hvert enkelt barn. 

Det sier seg selv at med en nyfødt baby så klarer man ikke å gi toåringen nok og umiddelbar oppmerksomhet. Det vil fort også bli mye mas på et så lite barn om å ikke røre, ikke klatre, ikke ditt og ikke datt når man ikke kan være tett på. 

Jeg ser jo at det kan være veldig fint med tette barn mtp lekekamerater osv, men det er heller ikke gitt at de blir bestevenner selv om de er tette i alder. 

Anonymkode: 6d563...55c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke valgt å få tette barn fordi det var viktig for oss å ha tid og overskudd til hvert enkelt barn. 

Det sier seg selv at med en nyfødt baby så klarer man ikke å gi toåringen nok og umiddelbar oppmerksomhet. Det vil fort også bli mye mas på et så lite barn om å ikke røre, ikke klatre, ikke ditt og ikke datt når man ikke kan være tett på. 

Jeg ser jo at det kan være veldig fint med tette barn mtp lekekamerater osv, men det er heller ikke gitt at de blir bestevenner selv om de er tette i alder. 

Anonymkode: 6d563...55c

Helt enig i at det er viktig å ha overskudd til hvert enkelt barn. Og jeg kan si med hånda på hjertet at det har jeg hatt selv om jeg fikk to tette😊 men du har nok rett i at det ikke passer for alle. Jeg har ammet og smurt brødskiver samtidig, skiftet bleier nærmest i ett sett i perioder og begge har måttet vente litt av og til. Men jeg mener at det ikke trenger å være en negativ ting, heller tvert imot. Nå hadde jeg to år mellom mine, så er ikke så tett som andre i denne tråden. Kan være derfor jeg aldri har hatt noe problemer med at den eldste ville klatre eller være hardhendt med babyen.

Anonymkode: 1ef59...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...