Gå til innhold

Hva tenker dere om Danmarks nye regjering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Danmark har fått en regjering med en rekke kvinnelige ministre idag. Mange av de er under 40 år gamle.

Er dette godt nytt for Danmark, eller er dette dømt til å faile med så unge ministre?

https://www.berlingske.dk/politik/mette-frederiksen-danner-regering-her-er-de-nye-ministre

Her er en kort innføring i de punkter den nye danske regjeringen stiller seg bak politisk:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik-se-den-politiske-aftale-den-ny-regering-og-laes-hvad-den-indeholder

Jeg synes det er rart de vil innføre en voldtektslov? Har de ingen voldtektslov i Danmark fra før? Bra at de vil innføre det i alle fall.

Anonymkode: 51877...043

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i DK, og er relativt fornøyd. 

Var selvfølgelig lov om voldteksforbrytelser før også, det sier seg selv. Nå er det snakk om dette samtykke som har vært i mediene mange ganger. Er vel innført i Sverige hvis jeg husker rett? 

Er veldig glad for at de vil innføre tidligere pensjon for de som har vært lenge på arbeidsmarkedet, og er «slitt opp». Danmark har jo en veldig høy pensjonsalder, og spesielt de som driver med hardt manuelt arbeide, vil jo være ødelagt lenge før de kommer til pensjonsalder. 

Anonymkode: 49703...07e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var selvfølgelig lov om voldteksforbrytelser før også, det sier seg selv. Nå er det snakk om dette samtykke som har vært i mediene mange ganger. Er vel innført i Sverige hvis jeg husker rett? 

Hva er forskjellen? Det må jo samtykke til uansett, ellers er det jo voldtekt?

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen? Det må jo samtykke til uansett, ellers er det jo voldtekt?

Ja, men har du ikke hørt om det med å sikre seg samtykke innen samleie? Har vært mye snakk om i media. 

Altså, ofte er jo samtykke åpenlyst, uten å ha verbalt blitt gitt. Men at det da skal være mer fokus på at man skal ha tydelig verbalt, muntlig samtykke. 

«Vil du ha sex?»

»Ja, takk.»

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men har du ikke hørt om det med å sikre seg samtykke innen samleie? Har vært mye snakk om i media. 

Altså, ofte er jo samtykke åpenlyst, uten å ha verbalt blitt gitt. Men at det da skal være mer fokus på at man skal ha tydelig verbalt, muntlig samtykke. 

«Vil du ha sex?»

»Ja, takk.»

Kanskje i dansk media i så fall, men ikke her i Norge. Ikke som jeg har fått med meg? Da misforsto jeg. Det er bra de vil gjøre loven sikrere i alle fall.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hele politikken, nei. 

Han snakker om ett punkt som rammer hans økonomi: Arveavgift 

Jeg gråter krokodilletårer på hans vegne. Han blir sikkert fattig.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje i dansk media i så fall, men ikke her i Norge. Ikke som jeg har fått med meg? Da misforsto jeg. Det er bra de vil gjøre loven sikrere i alle fall.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-lov-vedtatt-i-sverige---forbudt-med-sex-uten-ja/3423491434.html

https://www.google.dk/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/na-ma-sex-i-sverige-vaere-frivillig/69978892/amp

https://www.dagsavisen.no/verden/farlige-voldtektslover-ma-oppdateres-sier-amnesty-rapport-1.1238584

Neida, vært mye i Norge også. Kjapt Googlesøk på samtykkelov viser det😊

Vanskelig å innføre i praksis da, men...

Skrevet

Bedre enn den forrige!

Det må skje noe dernede nå. Ting har kjørt skeivt i åresvis, så det er bra noen nye (yngre) får prøve seg.

Mht samtykkelovgivning. Så vidt jeg vet er det vanskeligere i Danmark enn i Norge å få dømt noen for voldtekt, så det er veldig bra at noe gjøres. Det finnes en slags stille aksept av at om jenta klær seg i korte skjørter og drikker alkohol så har hun selv bedt om det. Og det er mange som har opplevd å si nei uten å bli tatt alvorlig, hvor mannen i etterkant går fri. Man antar at hun nok egentlig la opp til det selv/ selv ville/har angret i etterkant osv. I min optikk skal et nei respekteres og man skal ikke starte en voldtektsetterforskning med "er du nu sikker på at du ikke var med på det selv?".

Anonymkode: 2b5bc...24c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bedre enn den forrige!

Det må skje noe dernede nå. Ting har kjørt skeivt i åresvis, så det er bra noen nye (yngre) får prøve seg.

Mht samtykkelovgivning. Så vidt jeg vet er det vanskeligere i Danmark enn i Norge å få dømt noen for voldtekt, så det er veldig bra at noe gjøres. Det finnes en slags stille aksept av at om jenta klær seg i korte skjørter og drikker alkohol så har hun selv bedt om det. Og det er mange som har opplevd å si nei uten å bli tatt alvorlig, hvor mannen i etterkant går fri. Man antar at hun nok egentlig la opp til det selv/ selv ville/har angret i etterkant osv. I min optikk skal et nei respekteres og man skal ikke starte en voldtektsetterforskning med "er du nu sikker på at du ikke var med på det selv?".

Det er jo ikke bedre i Norge? Er det samme her. 

Anonymkode: 4ff1c...78f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke bedre i Norge? Er det samme her. 

Det kommer nok helt an på hvem du møter i systemet

Anonymkode: 4ba22...d1a

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nok helt an på hvem du møter i systemet

Det burde jo være helt fullstendig irrelevant. Ergo: Ikke bedre i Norge

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke si at det ikke er bedre i Norge, når det ikke er sånn for alle.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan jo endre det til "enda verre i dk". Har ikke påstått at det er spesielt bra her heller.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke si at det ikke er bedre i Norge, når det ikke er sånn for alle.

Det er jo det samme i begge land?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...