Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Når man blir ansatt så får man en timelønn. Når skal den justeres? Er det noen regler for det? Kan det være at den aldri skal justeres? Anonymkode: 936cc...a40
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når man blir ansatt så får man en timelønn. Når skal den justeres? Er det noen regler for det? Kan det være at den aldri skal justeres? Anonymkode: 936cc...a40 Det er ingen regel som sier at lønnen må justeres, men som regel gjøres det i forbindelse med lønnsoppgjøret i offentlig og privat sektor. Anonymkode: 35898...246
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når man blir ansatt så får man en timelønn. Når skal den justeres? Er det noen regler for det? Kan det være at den aldri skal justeres? Anonymkode: 936cc...a40 Slett ikke i alle yrker man bruker timelønn. Justering avhenger av dine lønnsforhndlinger. Er du organisert? Om du ikke har noe i kontrakten din om tariff eller lønnsforhndlinger kan du være solgt. Anonymkode: a9c67...379
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 Lurt å være organisert. Viktig at arbeidsplassen har en tariffavtale. Ellers kan hva som helst skje... Anonymkode: 5f6be...351
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #5 Skrevet 27. juni 2019 I min bedrift har de fleste fast ansatte fastlønn, mens ekstrahjelper/ringehjelper har timelønn. Ingen faste regler på dette. Hva slags justering snakker du om da, har du høyere lønn som fast ansatt enn som vikar? Anonymkode: 3d68e...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #6 Skrevet 27. juni 2019 Man har jo en timelønn selv om man har månedslønn. Ved overtid etc brukes jo timelønnen. Jeg har månedslønn, men jeg vet godt hva jeg har i timen også. Men å være fast ansatt på timebasis er noe annet. Det er sjeldent en god deal.. Enda en grunn til å være organisert. Anonymkode: 4dea8...166
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Skrevet 27. juni 2019 Jeg uttrykket meg kanskje feil. Jeg har fastlønn. Fast ansatt. Lurte på om det er vanlig å gå opp i lønn. Jeg har ikke fått justert lønnen min siden jeg startet for 3 år siden. Finnes det noen regler på dette? Eller har man samme lønn hele perioden man er ansatt i en bedrift? Anonymkode: 936cc...a40
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg uttrykket meg kanskje feil. Jeg har fastlønn. Fast ansatt. Lurte på om det er vanlig å gå opp i lønn. Jeg har ikke fått justert lønnen min siden jeg startet for 3 år siden. Finnes det noen regler på dette? Eller har man samme lønn hele perioden man er ansatt i en bedrift? Anonymkode: 936cc...a40 Da må du selv forhandle om lønn. Be om en lønnssamtale. Anonymkode: 5f6be...351
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg uttrykket meg kanskje feil. Jeg har fastlønn. Fast ansatt. Lurte på om det er vanlig å gå opp i lønn. Jeg har ikke fått justert lønnen min siden jeg startet for 3 år siden. Finnes det noen regler på dette? Eller har man samme lønn hele perioden man er ansatt i en bedrift? Anonymkode: 936cc...a40 Det er jo vanlig å ha ansiennitetshopp, altså at du går fra f.eks 3 til 5 års ansiennitet og får høyere lønn pga det. Jeg personlig har 10 års ansiennitet og max tarifflønn. Hvert år er det gjerne lønnsforhandlinger, og da går gjerne tarifflønnen opp noe. Så selv om du ikke har et ansiennitetshopp det året (noen har det annenhvert år, mens andre har det hvert år) går man opp noe i lønn. Så er det private lønnsforhandlinger, du kan selvfølgelig be om høyere lønn pga din egen innsats, kunnskap osv. Personlig har jeg 4 kr timen i "trynetillegg" i tillegg til max tariff. Ikke så mye kanskje, men i min bransje er det ikke vanlig å ha noe særlig mer enn tariff, så jeg er fornøyd. Anonymkode: 3d68e...ce0
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 Det er vanlig med en årlig justering i forbindelse med lønnsoppgjøret. Det pleier å være i mai. Det er også vanlig at lønnen stiger etter ansiennitet. I min jobb stiger den etter to, fem, åtte, ti, tolv og seksten års ansiennitet (tror jeg, har ikke lønnsstigen helt i hodet, men sånn ca). I tillegg kan man forhandle egen lønn på medarbeidersamtale. Og man kan fremme lønnskrav, f.eks. etter fullført videreutdanning. Det er mange ulike grunner til at lønnen stiger, men viktigst av alt er vel å være organisert, så man har en fagforening som gjør jobben med lønnsforhandlinger for oss. Anonymkode: ba2ed...e2c
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #11 Skrevet 27. juni 2019 Er du organisert? For så lenge du ikke er organisert har du ikke krav på noe lønnsøkning,det eneste kravet er at du ikke har lavere lønn enn minstelønna. Anbefaler deg isåfall å organisere deg! Anonymkode: eb1c0...1a3
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #12 Skrevet 27. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er du organisert? For så lenge du ikke er organisert har du ikke krav på noe lønnsøkning,det eneste kravet er at du ikke har lavere lønn enn minstelønna. Anbefaler deg isåfall å organisere deg! Anonymkode: eb1c0...1a3 Du har forsåvidt ikke krav på lønnsøkning som organisert heller, men du har noen som forhandler for deg, sånn at du slipper å gjøre det selv. Og da har du krav på det de klarer å forhandle fram. I tillegg har de gjerne forhandlet fram forskjellige goder, inkl. økonomiske, tidligere som du også nyter godt av og som du kan få hjelp til å få om arbeidsgiver ikke gir dem av seg selv. Som uorganisert må man ofte gjøre dette selv. Så HI, når det gjelder lønnsøkning må du sjekke om det er forhandlet fram noen lønnsrettigheter i bedriften. Mannen min jobber en plass hvor ingen er organiserte, men de har et utvalg som forhandler for dem, og det kommer også nyansatte tilgode. Andre plasser igjen må alle ta vare på seg selv, og det må antageligvis du også gjøre. Anonymkode: 4dea8...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå