Gå til innhold

Kan barnefar hente barna i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lang historie men skal være kort:

Det er tre dager i uken jeg ikke rekker å hente barna i bhg pga jobb og pendling. barnefar og jeg er ikke sammen. Jeg har foreldreansvar for begge. Bhg har spurt om hvor mye kontakt vi har med far, har sagt at vi sees ny og ne men ikke hverdagslig kontakt. Fakta er at vi sees hver dag nesten.. 

Vi hadde en sak hos barnevernet før førstefødte ble født. Det ble funnet marihuana i leiligheten min da han var på overnatting hos meg. Ble da meldt ti BV av politet. (Politiet var egentlig ute etter tidligere leietakere, men fant dette da når de var der) Jeg sa til bv alt mulig for å bli kvitt de (noe jeg angrer på) mye var usant. Som at han røyker det daglig selv, at jeg aldri skal ha kontakt med han osv. Fakta er at solgte dette å røyket dette selv men ikke daglig, dette er for 5 år siden. Han gjør ikke sånt lenger, han jobber (alltid jobbet) og er ellers en fantastisk mann. Barna elsker han. Vi har det fint sammen, men vi bor ikke sammen. Så er dette med henting. Saken hos bv ble henlagt. MEN begge barna mine får ppt hjelp, ppt innhenter opplysninger blant annet fra BV. Leser ikke de hele saken? Jeg er litt redd for hvordan bhg skal reagere om jeg sender han 3 ganger i uken for å hente barna. Jeg er startet i ny jobb, å har ingen andre som kan plukke barna de dagene. Jeg må ha en inntekt hvis jeg skal overleve. Bør jeg kontakte en advokat eller hva gjør vi? Familien min har stilt opp fram til nå, men de jobber selv også. Broren min måtte ta seg fri fra jobben for å hente barna. 

Bsrnefar slutter 16;00 å passer perfekte jeg kommer hjem rundt 17;15. Han skal da være i min leilighet til jeg kommer fra jobb. 

Blir vi meldt til bv av bhg eller ppt når plutselig Barnefar begynner å hente? 

Anonymkode: 93b4b...7f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men barnehagen vet vel ikke noen av de opplysningene om faren?

Anonymkode: 37ff5...d33

Skrevet

Så lenge han ikke har en rettslig dom om at han ikke kan ha samvær, kan han hente barna i barnehagen. 

Anonymkode: 0fd76...177

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men barnehagen vet vel ikke noen av de opplysningene om faren?

Anonymkode: 37ff5...d33

Nei. Men har jo blitt spurt mange ganger på foreldre samtaler om barnefar.

Pga saken med BV så sa jeg i begynnelsen at vi ikke hadde noe kontakt, men etterkvart så tenkte jeg det er bedre å være «litt» ærlig å si at vi har litt kontakt men ikke hverdagslig. De har jo aldri sett bf. Bortsett fra på bilder, da barna skulle lage familie tre i bhg. Da sendte jeg et bilde av bursdagsselskapet til ene barnet med barnefar på bildet. Men ene barnet har jo spesialpedagog i bhg hver dag som hjelper barnet med diverse ting. Er det ikke naturlig da denne pedagogen kommer garantert til å sladre videre f.eks til ppt om nå er far i bildet? Jeg vet heller ikke om bhg vet noe om dette? Jeg har selv aldri nevnte dette til noen i bhg. Tross alt mange samarbeidsmøter med daglig leder og ansatte pga barna trenger hjelp til diverse ting 

Skrevet

Sansynligvis vet de voksne i barnehagen at barna ser faren sin. Barn prater. Masse. Tror ikke om han henter dem tre dager i uken gjør noen forskjell for barnehagen. 

Men som sagt, barn prater. Om du later som over for ppt og bv at de stort sett aldri ser faren sin så blir du avslørt på et eller annet tidspunkt.

Du har ikke vært så smart i denne prosessen. Nå vet jeg ikke hvorfor ppt er inne i bildet, men ofte vil det jo være enklere for dem å hjelpe barna om de kjenner til den faktiske situasjon.

Anonymkode: e4dfe...407

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge han ikke har en rettslig dom om at han ikke kan ha samvær, kan han hente barna i barnehagen. 

Anonymkode: 0fd76...177

Han har ikke noe dom. Men spørsmålet er: kommer jeg eller vi til å bli kontaktet plutselig av barnevernet? 

Skrevet

Er det ikke enklere å bare komme dem i forkjøpet og informere om at du og bf har hatt kontakt en stund og at han fungerer bra med barna og at du nå vil la ham hente barna og være alene med dem vel en time hver dag? Og også informere bhg. om at far henter?

Å fortsette å lyve til alle instanser vil bare kunne skape langt større problemer, både for deg, barna og bf!

Anonymkode: 62ca2...d1c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sansynligvis vet de voksne i barnehagen at barna ser faren sin. Barn prater. Masse. Tror ikke om han henter dem tre dager i uken gjør noen forskjell for barnehagen. 

Men som sagt, barn prater. Om du later som over for ppt og bv at de stort sett aldri ser faren sin så blir du avslørt på et eller annet tidspunkt.

Du har ikke vært så smart i denne prosessen. Nå vet jeg ikke hvorfor ppt er inne i bildet, men ofte vil det jo være enklere for dem å hjelpe barna om de kjenner til den faktiske situasjon.

Anonymkode: e4dfe...407

Jeg har ikke vært smart nei, helt riktig! Men noen ganger i slike situasjoner finner man ikke noen bedre løsninger der å da. Jeg var redd og frustrert. Fakta er jo at vi elsker hverandre og vil være familie men vi tørr ikke pga den hendelsen vi hadde. 😔 

Han er hos oss hver dag spiser middag med oss, legger barna hjelper meg med å handle ++ Så drar han til leiligheten sin igjen.  Begge barna får hjelp pga språk. Ene barnet har spesielle behov 

ene barnet forteller ansatte ofte hva pappa har kjøpt. Mens jeg har vært tilstede. Så ja de vet at vi sees

Skrevet

Er det ikke enklere å bare komme dem i forkjøpet og informere om at du og bf har hatt kontakt en stund og at han fungerer bra med barna og at du nå vil la ham hente barna og være alene med dem vel en time hver dag? Og også informere bhg. om at far henter?

Å fortsette å lyve til alle instanser vil bare kunne skape langt større problemer, både for deg, barna og bf!

Jeg har tenkt på akkurat det samme selv. Men jeg er bare så redd for hva de skal tenke videre og hva som kan skje. Hva tror du de kommer til å tenke?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt på akkurat det samme selv. Men jeg er bare så redd for hva de skal tenke videre og hva som kan skje. Hva tror du de kommer til å tenke?

Jeg tror at hvis du tar kontakt med dem først så viser du at du tar ansvar, at du ikke forsøker å skjule noe.

Vet du med 100 % sikkerhet at han aldri bruker noe dop lenger? I så fall ville jeg kontaktet bv og sagt dette, at dere har vært sammen en del på dagtid og at dere ønsker å forsøke dere sammen igjen, og at han er villig til å komme jevnlig med urinprøver for å bevise at han er ren. Hvis bv vil kreve det.

Er han ren så er det jo ikke noen fare. Men det forutsetter jo at han holder seg helt borte fra alt dop, også på ev. fester...

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at hvis du tar kontakt med dem først så viser du at du tar ansvar, at du ikke forsøker å skjule noe.

Vet du med 100 % sikkerhet at han aldri bruker noe dop lenger? I så fall ville jeg kontaktet bv og sagt dette, at dere har vært sammen en del på dagtid og at dere ønsker å forsøke dere sammen igjen, og at han er villig til å komme jevnlig med urinprøver for å bevise at han er ren. Hvis bv vil kreve det.

Er han ren så er det jo ikke noen fare. Men det forutsetter jo at han holder seg helt borte fra alt dop, også på ev. fester...

Jeg trodde du mente bhg? Er du gærn? Aldri i livet om jeg ringer barnevernet selv. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Han sier han ikke bruker, hva han gjør når han ikke er med meg vet man aldri 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde du mente bhg? Er du gærn? Aldri i livet om jeg ringer barnevernet selv. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Han sier han ikke bruker, hva han gjør når han ikke er med meg vet man aldri 

Hvordan fungerer dette med urinprøver? 

Skrevet

Vet ikke om dette har noe å si: når jeg ble anmeldt ti bv så flyttet til mine foreldre dermed byttet jeg kommune. Så saken ble da videreført til kommunen foreldrene mine bodde på. Saken ble da henlagt i den kommunen. Men så har jeg flyttet tilbake igjen til kommunen jeg bodde først i, der saken ble åpnet i første omgang. Har det noe å si om BV kan kontakte oss eller ikke?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med andre ord... du fortsetter å gjøre ukloke valg...

Han sier han ikke bruker, og du tror ham blindt, selv om han har en historie med både å bruke og å lange. Du krever ikke en gang at han ikke bruker når han er hos dere nesten daglig... Du vet ikke om han fremdeles bruker dop, og likevel vil du bli sammen med ham igjen. Du har ikke lært mye...

Om han virkelig er ren og ikke doper seg, da er det null problemer og vil bli sett på som positivt at dere har lært og at han har kommet seg bort fra dop. Det vil også barnevernet se.

Men jeg tipper at du egentlig vet at han bruker litt innimellom, eller i hvert fall frykter at han gjør det, du bare velger å se bort fra det, derfor tør du heller ikke være ærlig med barnevernet, og derfor er du også redd for at bhg. eller pedagog skal melde fra.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med andre ord... du fortsetter å gjøre ukloke valg...

Han sier han ikke bruker, og du tror ham blindt, selv om han har en historie med både å bruke og å lange. Du krever ikke en gang at han ikke bruker når han er hos dere nesten daglig... Du vet ikke om han fremdeles bruker dop, og likevel vil du bli sammen med ham igjen. Du har ikke lært mye...

Om han virkelig er ren og ikke doper seg, da er det null problemer og vil bli sett på som positivt at dere har lært og at han har kommet seg bort fra dop. Det vil også barnevernet se.

Men jeg tipper at du egentlig vet at han bruker litt innimellom, eller i hvert fall frykter at han gjør det, du bare velger å se bort fra det, derfor tør du heller ikke være ærlig med barnevernet, og derfor er du også redd for at bhg. eller pedagog skal melde fra.

Altså han sier jo at han ikke bruker det, jeg kan lukte eller merke om han bruker det. Noe jeg aldri har merket. Men hva vet jeg hva han gjør når han ikke er med meg? Så ja, jeg er jo usikker da jeg ikke vet 100%. Det verste som kan skje er jo at han blir nektet å se barna, jeg har aldri brukt slikt. Men det kan jo samtidig gå utover meg. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså han sier jo at han ikke bruker det, jeg kan lukte eller merke om han bruker det. Noe jeg aldri har merket. Men hva vet jeg hva han gjør når han ikke er med meg? Så ja, jeg er jo usikker da jeg ikke vet 100%. Det verste som kan skje er jo at han blir nektet å se barna, jeg har aldri brukt slikt. Men det kan jo samtidig gå utover meg. 

Men kjære vene... du kan jo kreve at han i en lengre periode går regelmessig og leverer slike urinprøver. Er han ren så er det jo ikke et problem. Og om han er ren så er det heller ikke noe som tilsier at dere ikke kan bli en familie igjen.

Istedenfor å spille med åpne kort med bv og komme med konstruktive forslag om urintesting som viser at dere har lært, blitt voksne og nå tar ansvaret som foreldre på alvor... så vil du sette absolutt alt på spill. Om du ikke har garantier for at han er ren, da kan du ganske enkelt ikke la ham hente barna i barnehagen eller ha samvær med dem - for blir han da tatt så går det utover deg. Han trenger ikke en gang å bli tatt mens han har barna eller er hos deg, det er nok at han blir tatt og de vet han har barn, da går det ny melding, det blir undersøkelser, og da kommer det opp at du igjen har latt ham ha barna og være mye hos deg uten å sikre deg om at han ikke bruker dop.

Nå må du bli voksen og ta ansvarlige valg. Snakk med ham og krev at han tester seg regelmessig i f.eks. 3 eller 6 måneder og så kontakter dere bv og sier at dere ønsker å være sammen, at han er ren og at han er villig til å bevise det.

Om han ikke vil - vel, da bør du faktisk bare holde deg unna ham, for da bruker han nok dop fremdeles.

Du har tatt dumme valg tidligere, ikke gjør det igjen. Ta klokere valg fremover!

Skrevet

Men kjære vene... du kan jo kreve at han i en lengre periode går regelmessig og leverer slike urinprøver. Er han ren så er det jo ikke et problem. Og om han er ren så er det heller ikke noe som tilsier at dere ikke kan bli en familie igjen.

Istedenfor å spille med åpne kort med bv og komme med konstruktive forslag om urintesting som viser at dere har lært, blitt voksne og nå tar ansvaret som foreldre på alvor... så vil du sette absolutt alt på spill. Om du ikke har garantier for at han er ren, da kan du ganske enkelt ikke la ham hente barna i barnehagen eller ha samvær med dem - for blir han da tatt så går det utover deg. Han trenger ikke en gang å bli tatt mens han har barna eller er hos deg, det er nok at han blir tatt og de vet han har barn, da går det ny melding, det blir undersøkelser, og da kommer det opp at du igjen har latt ham ha barna og være mye hos deg uten å sikre deg om at han ikke bruker dop.

Nå må du bli voksen og ta ansvarlige valg. Snakk med ham og krev at han tester seg regelmessig i f.eks. 3 eller 6 måneder og så kontakter dere bv og sier at dere ønsker å være sammen, at han er ren og at han er villig til å bevise det.

Om han ikke vil - vel, da bør du faktisk bare holde deg unna ham, for da bruker han nok dop fremdeles.

Du har tatt dumme valg tidligere, ikke gjør det igjen. Ta klokere valg fremover!

Jeg er enig med alt du skriver, problemet er at han er den eneste som kan hente barna i bhg f.eks akkurat nå. Jeg vet egentlig alt dette dere skriver, om at jeg bør kontakt barnevernet selv, levere urinprøver osv. 

Jeg er ute etter mer om hva dere tror bhg vil gjøre når plutselig barnefar skal hente, eller om hva pedagog som hjelper barnet mitt kommer til å gjøre når far plutselig henter barna igjen. Vil han melde i fra til ppt eller bv. Vet f.eks pedagog at vi hadde en sak hos bv? Har ppt lest alle papirene fra bv når de innhenter opplysninger? Eller får de bare opp at vi hadde en sak der? Jeg mister jobben om jeg ikke sender han for å hente barna. Ingen andre kan.  Jeg er desperat 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med alt du skriver, problemet er at han er den eneste som kan hente barna i bhg f.eks akkurat nå. Jeg vet egentlig alt dette dere skriver, om at jeg bør kontakt barnevernet selv, levere urinprøver osv. 

Jeg er ute etter mer om hva dere tror bhg vil gjøre når plutselig barnefar skal hente, eller om hva pedagog som hjelper barnet mitt kommer til å gjøre når far plutselig henter barna igjen. Vil han melde i fra til ppt eller bv. Vet f.eks pedagog at vi hadde en sak hos bv? Har ppt lest alle papirene fra bv når de innhenter opplysninger? Eller får de bare opp at vi hadde en sak der? Jeg mister jobben om jeg ikke sender han for å hente barna. Ingen andre kan.  Jeg er desperat 

Jeg vet ikke svaret på spørsmålene dine. Jeg vet imidlertid at om dere gjør det riktig så unngår dere problemer.

Du sier du er desperat - javel, forklar alt dette for bv og få ham til å ta tester umiddelbart, da er dere i gang med det.

Om du ikke vet han er ren kan du ikke la ham hente barna dine, for da viser det at du ikke tar kloke valg for barna dine.

Snakk med ham og få ham til å levere prøver hos sin lege i morgen, da er han i gang, og så ringer dere bv om hvordan dere nå ordner dere. Om han ikke doper seg fremdeles er ikke dette noe problem og han kan bevise at han er ren. Om han ikke vil gjøre dette - da kan du ikke være sikker på om han er ren, og da risikerer du at det blir oppdaget. Da risikerer du å få i papirene at du overlater barna dine til en som du vet bruker dop, kanskje han til og med henter dem med bil, da lar du dem til og med sitte på med en som er dopet.

Du kan uansett ikke belage deg på en barnevakt som du ikke vet om er ren eller ikke! Da kan du bli langt mer desperat enn du er nå. IKKE lag flere problemer for deg og barna dine!

Er han ren - da har han ingen problemer med å levere prøve hos lege fra i morgen. Da er det også greit at han henter barna. Hvis han ikke kan eller vil bevise at han er ren, da kan du ikke bruke ham som barnevakt. Da må du heller betale noen til å hente barna dine en periode eller be bv om hjelp på et eller annet vis.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke lært særlig mye, med andre ord. 

Anonymkode: e6642...711

Skrevet

Hva med og ringe BV og snakke med om hva viss han henter, forklar situasjonen, sier de nei så forholder du seg til det. 

Barnehagen har ikke de opplysningene om tidligere forhold, de har kun info som er relevant for barnet nå, men barn snakker og det er dumt at du benekter kontakt for barn sier mye. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, det siste var det jeg alltid sa til mamma og pappa, da de spurte om broren min røyka hasj. Du VET mer enn du sier, garantert.

Anonymkode: acaa6...b11

Skrevet

Barnehagen kommer til å anmelde deg til barnevernet pga du lyver om barnefar. Dersom de vet rykter om at han er involvert i narkotika, du lyver og sier dere nesten ikke har kontakt mens barna forteller om en far som er der hver dag. Barnehagen vil tro at du skjuler noe både om far og deg og vil tilslutt kontakte barnevernet.

i tillegg kan du risikere å bli anmeldt til nav for trygdesvindel da barna forteller at far er hos dere hele tiden og det kan bli tolket som at han bor hos dere. Dermed kan du miste penger fra nav eller at du må tilbakebetale.

Barnevernet vil ikke være like samarbeidsvillig siden du lyver til alle og vil ikke tro på det du sier. Du har flere barn og det betyr at noen av de er litt større barnehagebarn som forteller det meste i barnehagen.

det beste du gjør er å få han til å levere urinprøver. Henter han barna og det viser seg at han bruker narkotika så kan barna bli tatt fra deg. Du lar jo en narkoman hente de, du kjenner bakgrunnen hans og helt ærlig hvor mange slutter helt av seg selv? Folk mister billappen på bakgrunn av at de ofte bruker narkotika (trenger ikke bli stoppet i narkorus i bilen). 

Få han til å lever urinprøver

be om en samtale med barnevernet der du forteller om rene (?) prøver og at han ønsker å hente barna 3 ettermiddager pga jobben din. Viss han ikke bruker narkotika lengre og kan bevise dette så er det kun positivt at han henter og tilbringer tid med barna.

be om samtale med pedleder i barnehagen og si at han skal hente. Fortell at nå framover kommer dere til å ha mye kontakt. Fortell og bakgrunnen hans, at han tar jevnlige prøver og at barnehagen  må kontakte deg ved mistanke om noe som helst. Da viser du et ansvar for barna dine, selv om han skulle drite seg ut.

Anonymkode: 02990...a71

Skrevet

Har du en pågående sak hos barnevernet?

Hvis ikke er det jo ingen grunn til at far ikke kan hente barna. 

Men du må slutte å lyve!!! Du oppfører deg som en fjortenåring. Du er voksen og du er mor. Skjerp deg!

Anonymkode: 121ca...1c9

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen kommer til å anmelde deg til barnevernet pga du lyver om barnefar. Dersom de vet rykter om at han er involvert i narkotika, du lyver og sier dere nesten ikke har kontakt mens barna forteller om en far som er der hver dag. Barnehagen vil tro at du skjuler noe både om far og deg og vil tilslutt kontakte barnevernet.

i tillegg kan du risikere å bli anmeldt til nav for trygdesvindel da barna forteller at far er hos dere hele tiden og det kan bli tolket som at han bor hos dere. Dermed kan du miste penger fra nav eller at du må tilbakebetale.

Barnevernet vil ikke være like samarbeidsvillig siden du lyver til alle og vil ikke tro på det du sier. Du har flere barn og det betyr at noen av de er litt større barnehagebarn som forteller det meste i barnehagen.

det beste du gjør er å få han til å levere urinprøver. Henter han barna og det viser seg at han bruker narkotika så kan barna bli tatt fra deg. Du lar jo en narkoman hente de, du kjenner bakgrunnen hans og helt ærlig hvor mange slutter helt av seg selv? Folk mister billappen på bakgrunn av at de ofte bruker narkotika (trenger ikke bli stoppet i narkorus i bilen). 

Få han til å lever urinprøver

be om en samtale med barnevernet der du forteller om rene (?) prøver og at han ønsker å hente barna 3 ettermiddager pga jobben din. Viss han ikke bruker narkotika lengre og kan bevise dette så er det kun positivt at han henter og tilbringer tid med barna.

be om samtale med pedleder i barnehagen og si at han skal hente. Fortell at nå framover kommer dere til å ha mye kontakt. Fortell og bakgrunnen hans, at han tar jevnlige prøver og at barnehagen  må kontakte deg ved mistanke om noe som helst. Da viser du et ansvar for barna dine, selv om han skulle drite seg ut.

Anonymkode: 02990...a71

Jeg er enig, men barna mine er ikke så store at de skal fortelle alt. Og uansett jeg får ikke panikk at barna snakker om pappaen sin i bhg. De vet jo at barna har en far? Som sagt; har sagt til bhg at vi ser far ny og ne. Så det er de klar over. 

Hvorfor skulle jeg bli anmeldt til nav? Mottar ingenting fra nav? Barnefar betaler heller ikke noe til meg. Mottar vanlig barnetrygd. Forstår ikke hvor det kom fra inn i samtalen?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du en pågående sak hos barnevernet?

Hvis ikke er det jo ingen grunn til at far ikke kan hente barna. 

Men du må slutte å lyve!!! Du oppfører deg som en fjortenåring. Du er voksen og du er mor. Skjerp deg!

Anonymkode: 121ca...1c9

Nei på ingen måte. Saken jeg har fortalt i innlegget ble henlagt relativt kort tid etter jeg ble anmeldt. Hadde et møte med BV i kommunen jeg ble anmeldt, så flyttet jeg til foreldrene mine i en annen kommune å da ble jeg kontaktet av BV i den kommunen om forslag for hjemme besøk. De møtte meg og barnet så var alt ferdig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...