Gå til innhold

Til dere som mener det er en skam å fly.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må reise fra Oslo til Ålesund neste helg og sjekket ulike måter å reise på. Hadde egentlig tenkt å ta tog helt til jeg gjorde en sammenligning med fly. Jeg har sjekket prisen fra Oslo S og helt frem til Moa busstasjon i Ålesund. Har lagt inn 150 kroner for mat og drikke på tog og 50 kroner for noe å drikke på fly. Dette er tur/retur så mat og drikke er ikke noe stort budsjett. 
Fly koster 2186,- og tar ca 4,5 timer en vei. 
Tog koster 2151,- og tar ca 8 timer en vei.
Man skulle tro at man slapp å bytte noe med tog.....i følge reklamen kan man jo bare sette seg på toget og nyte det, men slik er det ikke, man må ta ett tog-bytte i tillegg til at man må bytte buss en gang mellom Åndalsnes og Moa. 

Så i stede for å hyle og rope til de som tar fly, send heller en e-post til de som styrer her i landet at miljøvennlig transport må sponses. En måte å de kunne løst dette på var å refundere deler av billetten til de som ønsket det, dermed ville ikke pengene forsvunnet i kassen til tog/buss selskapene. 

Anonymkode: cdd37...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Togtilbudet her i landet er en stor vits. Så lenge det ikke finnes gode alternativer, og du faktisk MÅ reise, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å ta fly.

Politikerne må slutte å legge ansvaret for miljøet på enkeltindividene, og heller bruke tid og energi på å finne løsninger som gir enkeltindividene gode, miljøvennlige alternativer.

Anonymkode: 2e424...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr lite, men når jeg gjør det så er det med den største selvfølge, uten snev av skam. 

Anonymkode: 47f07...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at vi må presse fram mer miljøvennlige fly. Det burde være mulig, for å tenke at all flytransport skal stoppe er i overkant naivt. Da er det bedre å oppmuntre til å finne bedre løsninger. 

Anonymkode: 6a13f...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi flyr ikke så mye, men når vi først skal noen plass, så har vi ikke så mange alternativer, bor i Finnmark, og her har vi ikke andre alternativer dessverre. 

Sjekket for noen år siden bare for moro skyld kollektiv trafikk. Det er faktisk mulig å komme seg kollektivt fra eks Kirkenes til Trondheim, men det tar i underkant av 1 uke å reise, og like mange overnattinger, og omtrent 4 ganger så dyrt når man også må legge til overnatting og mat. Ingen som gjør det, det har man jo verken tid eller økonomi til.

Det blir jo derfor mye bilkjøring her oppe, da vi har et dårlig utbygd kollektiv tilbud. Dette blir sannsynligvis heller ikke bedre, da det er veldig dyrt å ta bussen der man kan det. Vi er heller ikke vant til å reise kollektivt, derfor ser man på det som en nødvendighet med bil.

Vi her oppe har heller ikke veldig rimelige flybilletter, for oss koster det mer for en familie å komme seg til Gardemoen enn det gjør å komme seg videre til "syden".

Anonymkode: 0baee...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker pris og tid er viktig, men så tenker jeg heller ikke over de som tar en tur nå og da, jeg tenker mest på de som tar 6-8 helgeturer i året, samt 2-3 ferieturer til syden, asia eller usa hvert år :) Men jeg likte ideen om flykvoter, hvertfall den delen om at de kunne selges. Da hadde vi fått flykvoter x5 som kunne selges hvert år da vi enten drar med bil eller tog pga stress.

Anonymkode: ee885...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker pris og tid er viktig, men så tenker jeg heller ikke over de som tar en tur nå og da, jeg tenker mest på de som tar 6-8 helgeturer i året, samt 2-3 ferieturer til syden, asia eller usa hvert år :) Men jeg likte ideen om flykvoter, hvertfall den delen om at de kunne selges. Da hadde vi fått flykvoter x5 som kunne selges hvert år da vi enten drar med bil eller tog pga stress.

Anonymkode: ee885...ac6

Men blir flykvoter rettferdig når man ser hva anonym over her skriver? Greit for oss som bor nært Gardermoen, men da burde kvoten minst dobles for det stedene hvor det ikke er andre gode alternativ.  

Anonymkode: cdd37...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men blir flykvoter rettferdig når man ser hva anonym over her skriver? Greit for oss som bor nært Gardermoen, men da burde kvoten minst dobles for det stedene hvor det ikke er andre gode alternativ.  

Anonymkode: cdd37...b0e

Livet er ikke rettferdig. Lev med det! 

Anonymkode: 83e9c...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar ikke 4,5 time med fly Oslo-Ålesund, det tar bare 50 minutter😅 

Veldig upraktisk å ta tog hvis du skal til Ålesund, for det tar 1 time og 45 minutter med bil fra Åndalsnes. Ikke noe å lure på, ta fly! 

Anonymkode: 9c3e8...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Batteribiler er topp men ingen får insikt i kor batteriet havner.

Anonymkode: 7321a...9cf

Batteribiler som blir ladet på importert kullkraft er topp, ja. Ikke laver de svevestøv heller og at 1/5 av litiumproduksjonen skjer med slave- og barnearbeid kan vi godt se bort fra. Det viktige er jo at det er grønt i mitt nabolag. Ikke at vi alle deler en planet. 

Anonymkode: b7a15...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Batteribiler som blir ladet på importert kullkraft er topp, ja. Ikke laver de svevestøv heller og at 1/5 av litiumproduksjonen skjer med slave- og barnearbeid kan vi godt se bort fra. Det viktige er jo at det er grønt i mitt nabolag. Ikke at vi alle deler en planet. 

Anonymkode: b7a15...2ba

Du kan ikke dokumentere påstandene dine med tall. 

Anonymkode: 6aa2f...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Livet er ikke rettferdig. Lev med det! 

Anonymkode: 83e9c...4c9

Vi skal ikke leve i en kontrollstat. Lev med det! 

Anonymkode: 6aa2f...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal fra Bergen til Oslo i neste måned å hadde egentlig tenkt å ta tog,men når tog er mye dyrere enn fly så blir det uaktuelt.

Anonymkode: 0faa9...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men blir flykvoter rettferdig når man ser hva anonym over her skriver? Greit for oss som bor nært Gardermoen, men da burde kvoten minst dobles for det stedene hvor det ikke er andre gode alternativ.  

Anonymkode: cdd37...b0e

Jeg ser ikke helt hvorfor den skal dobles men. Her er det noen timers reise til nærmeste flyplass, og vi reiser vel med fly hvert femte år e.l. Bortsett fra ved undersøkelser på sykehus, men tenker at de bude holdes utenfor kvoten. Ferie og annet morro derimot ser jeg ikke hvorfor man alltid skal dra noe sted for, ihvertfall ikke 5-6-7 ganger i året. Mye-vil-ha-mer generasjonen.

Anonymkode: ee885...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der tar ikke 4,5 time med fly Oslo-Ålesund, det tar bare 50 minutter😅 

Veldig upraktisk å ta tog hvis du skal til Ålesund, for det tar 1 time og 45 minutter med bil fra Åndalsnes. Ikke noe å lure på, ta fly! 

Anonymkode: 9c3e8...592

Nå tok jeg med alt. Tog til Gardemoen, komme seg til flyet, fly, hente bagasje også buss til Ålesund. 

Jeg vet at man må ta buss fra Åndalsnes til Ålesund, men om turen ble mye billigere så ville det vært ok, men det lønner seg ikke. 

Har reist både med tog og fly opp dit, hadde vurdert bussen som gikk før også jeg, men ikke om det er dyrere enn å fly. 

HI 

Anonymkode: cdd37...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der tar ikke 4,5 time med fly Oslo-Ålesund, det tar bare 50 minutter😅 

Veldig upraktisk å ta tog hvis du skal til Ålesund, for det tar 1 time og 45 minutter med bil fra Åndalsnes. Ikke noe å lure på, ta fly! 

Anonymkode: 9c3e8...592

Det er vel åpenbart at dette regner med reisetid, ikke bare hvor lang flyturen er? Man skal reise til flyplassen, vente, fly, hente bagasje, kjøre til endelig destinasjon.

En flytur tar mye lenger enn kun flyturen.

Et annet alternativ Oslo - Ålesund er å ta buss hele veien. Enklere og billigere enn tog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pobie skrev:

Det er vel åpenbart at dette regner med reisetid, ikke bare hvor lang flyturen er? Man skal reise til flyplassen, vente, fly, hente bagasje, kjøre til endelig destinasjon.

En flytur tar mye lenger enn kun flyturen.

Et annet alternativ Oslo - Ålesund er å ta buss hele veien. Enklere og billigere enn tog. 

Hei, jeg vet det gikk direkte buss før men den ruten finner ikke mer, nå må man reise via Stryn eller Ørsta. Sjekka på de aktuelle datoene og det kom på 1890 t/r, tiden var rundt 10-11 timer og jeg tok ikke med mat eller drikke. Hadde det gått en rimelig nattbuss oppover som gikk direkte så hadde jeg lett valgt den.

Anonymkode: cdd37...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det går ikke tog til Ålesund, du må ta buss fra Åndalsnes. 

Anonymkode: 67cf8...ce6

Leseferdighetene dine er vist ikke helt på topp skjønner jeg? 

Anonymkode: 6111c...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der tar ikke 4,5 time med fly Oslo-Ålesund, det tar bare 50 minutter😅 

Veldig upraktisk å ta tog hvis du skal til Ålesund, for det tar 1 time og 45 minutter med bil fra Åndalsnes. Ikke noe å lure på, ta fly! 

Anonymkode: 9c3e8...592

Nå bor ikke alle på Gardermoen. Ergo må reiseveien til flyplassen inkl tiden man må møte før innberegnes. Så det HI har gjort er å komme med ett realistisk regnestykke ift tid og pris det vil koste henne for fly vs tog...

Anonymkode: 6111c...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg vet det gikk direkte buss før men den ruten finner ikke mer, nå må man reise via Stryn eller Ørsta. Sjekka på de aktuelle datoene og det kom på 1890 t/r, tiden var rundt 10-11 timer og jeg tok ikke med mat eller drikke. Hadde det gått en rimelig nattbuss oppover som gikk direkte så hadde jeg lett valgt den.

Anonymkode: cdd37...b0e

Ok, lenge siden jeg reiste den strekningen nå. Husker det var veldig rimelig og enkelt å bare ta bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...