Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Min mann jobber natt hver dag utenom helga og minst 12 t hver natt.. hva er lovverket på dette? han jobber ikke dag pga han er mest kompetent i forhold til arbeidet på natta. Men hver uke natt og minst 12 timer.. opptil 16 t synes jeg ikke er bra. Er redd for at han smeller snart. Han sier at de har andre regler i forhold til timer, men så mye jobbing så klarer ikke han å hente seg inn i helga! Anonymkode: 1fe7c...c19
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #2 Skrevet 26. juni 2019 Arbeidsmiljøloven er tydelige på dette, det kan du søke opp. Samtidig må du se på hans arb. plass hovedavtale. Noen arbeidsplasser har nemlig dispensasjoner fra aml. Vår har feks disp på "intill 12, 5t planlagt vaktlengde, og 14t tot. (altså 1,5t uforutsett overtid", overstiger det må ukevilen økes tilsvarende. Men når det er sagt høres hver natt mye ut. Det kan være at om han har 48t sammenhengende ukehvile så er det innafor, men stakkars mann. Anonymkode: 5a54e...341
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #3 Skrevet 26. juni 2019 Jobber? Hver natt? Høres ut som det er noe annet han gjør. Hver natt. Får han sex av deg? Anonymkode: 8113d...5c3
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #4 Skrevet 26. juni 2019 Det er ikke lov. Har han ikke hviledager etter så og så mange nattevakter? Er du sikker på han jobber hver natt? Min mann jobbet ulovlig mye natt og gikk på en kjempesmell. Ble sykmeldt et år. Da sov han 20 timer i døgnet i snitt i lang tid. Han måtte få narkolepsimedisiner får å komme ovenpå igjen. Alvorlige søvnforstyrrelser med andre ord. Anonymkode: dfec0...f40
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #5 Skrevet 26. juni 2019 Han lager asfalt så derfor han jobber slikt nå. Og det er sesong betungt.. men føler det er utrolig mye jobbing og ingen hvile dager utenom helgen Anonymkode: 1fe7c...c19
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #6 Skrevet 26. juni 2019 Om han er i fagforening kan dere sjekke med dem. Noen bransjer har egne avtaler. Anonymkode: 92cb6...41d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #7 Skrevet 26. juni 2019 De fleste yrker har vel en max på 4 netter i uka? Siden de skal ha mulighet til å samle krefter mellom hver økt? Men jeg vet noen bransjer har særavtaler, så du må nesten sjekke opp hans bransje. Vil tror asfaltarbeidere har en ganske sesongbetont jobb siden de ikke legger asfalt i minusgrader, men det er veldig mange måneder i året som ikke har minusgrader da..? Anonymkode: daef6...195
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #8 Skrevet 26. juni 2019 Sesongarbeid kan også søke dispensasjon. Samboer har det også, da har de ofte dager fra 12-16 timer. Anonymkode: 32c64...b4e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #9 Skrevet 26. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Han lager asfalt så derfor han jobber slikt nå. Og det er sesong betungt.. men føler det er utrolig mye jobbing og ingen hvile dager utenom helgen Anonymkode: 1fe7c...c19 *sesongbetont Anonymkode: e81bf...a55
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #10 Skrevet 26. juni 2019 Jeg ville vært skeptisk altså og sjekket mobilen og facebook, for å være sikker. Hvis han nekter deg så har han en grunn til det. Anonymkode: 8113d...5c3
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #11 Skrevet 26. juni 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville vært skeptisk altså og sjekket mobilen og facebook, for å være sikker. Hvis han nekter deg så har han en grunn til det. Anonymkode: 8113d...5c3 Halo slapp av, eg vet at han er på jobb! Anonymkode: 1fe7c...c19
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #12 Skrevet 26. juni 2019 Arbeidsmiljøloven gjelder. Du kan også sjekke her - men det står også her at arb.m.loven skal gjelde, og at det kan avtales/søkes om lokale varianter ved behov. Men det er jo lovregulert. Mannen din bør vel vite dette selv? Ev. kan han vel ta det opp med bedriftshelsetjenesten? Han kan også søke hjelp hos fagforbundet. https://www.fellesforbundet.no/globalassets/lonn-og-tariffsaker/overenskomster-2018-2020/overenskomst-for-asfaltarbeid-og-veivedlikehold-2018-2020.pdf Spes. kapittel 5. Anonymkode: e3f61...3a0
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #13 Skrevet 26. juni 2019 Han er på jobb så dere som trur han driver med andre ting trenger ikke det! Anonymkode: 1fe7c...c19
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #14 Skrevet 26. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Arbeidsmiljøloven gjelder. Du kan også sjekke her - men det står også her at arb.m.loven skal gjelde, og at det kan avtales/søkes om lokale varianter ved behov. Men det er jo lovregulert. Mannen din bør vel vite dette selv? Ev. kan han vel ta det opp med bedriftshelsetjenesten? Han kan også søke hjelp hos fagforbundet. https://www.fellesforbundet.no/globalassets/lonn-og-tariffsaker/overenskomster-2018-2020/overenskomst-for-asfaltarbeid-og-veivedlikehold-2018-2020.pdf Spes. kapittel 5. Anonymkode: e3f61...3a0 Han sier de har egne regler i forhold til timer, pga sesong osv. Men han tar så lett på det. Være med meg. Mannen ser drit sliten ut og han har tatt av en del kilo.. han hadde litt ekstra så det gjor ikke noe.. Han har jobbet i denne jobben før i 9 år og begynte igjen nå i feb.. så han visste hva han gikk til men syntes det er så rart at de jobber så mangen timer uten hvile.. at det er lovt Anonymkode: 1fe7c...c19
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #15 Skrevet 26. juni 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han sier de har egne regler i forhold til timer, pga sesong osv. Men han tar så lett på det. Være med meg. Mannen ser drit sliten ut og han har tatt av en del kilo.. han hadde litt ekstra så det gjor ikke noe.. Han har jobbet i denne jobben før i 9 år og begynte igjen nå i feb.. så han visste hva han gikk til men syntes det er så rart at de jobber så mangen timer uten hvile.. at det er lovt Anonymkode: 1fe7c...c19 Men da må han jo sjekke om det foreligger lovlige avtaler om slike overtider. Gjør det ikke det skal de ikke jobbe så mye. Opp til 16 timers vakter høres skummelt ut også mtp. helsen. I tillegg er det nattarbeid. Få han til å sjekke de lokale avtalene. Sjekk hva arbeidsmiljøloven sier først, for de bestemmelsene er alltid utgangspunktet. Så er det noen bransjer som kan søke unntak fra loven i visse perioder, men også der er det begrensninger på hvor mye man får lov å jobbe. Sjekk det opp! Anonymkode: e3f61...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå