Gå til innhold

Legge til rette, barnet blir sur når ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, litt usikker på overskriften, men..og jeg får kanskje litt pes fra dere som har barn med allergier, typ cøliaki. Her er saken.

Min datter har ei venninne med cøliaki, kan ikke ha maten i nærheten av sitt osv, greit nok. Denne venninna bor rett borti gata, de tar følge til og fra skolen så og si hver dag, så sant hun ikke er sur da på min datter. Ja, det er en lang historie her. I dag ble hun med min datter hjem, som hun er hver dag så og si, er aldri hos de. Hun ble da sur når vi ikke hadde noe glutenfritt her, min datter sa at hun kunne jo bare gå hjem å spise noe, men det gadd hun ikke. Vi har frukt/banan og eple, men ikke godt nok tydligvis. 

Jeg kjøpte en gang en knekkebrødpakke for å ha i hus, men hun likte ikke den typen. Er det meningen at vi skal kjøpe inn masse glutenfritt for at hun kan komme hit hver dag å spise? Ikke kan jeg noe særlig om det, dyrt er det og, og det jeg kjøper liker hun ikke. Er det avtalt på forhånd at hun skal spise her eller noe ordner jeg middag som hun kan spise, men hun er her hver dag, og som sagt bor rett borti gata.

Det er mye mer rundt denne venninna så begynner å bli lei, min datter og er litt oppgitt og sliten av det og, er alltid noe. Blir sur fordi lillesøster til min datter vil hoppe på vår trampoline f.eks.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: b2116...ee3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så dumt at hun ble sur, da. Dumt for henne.  Ikke ditt problem. 

Anonymkode: e0bdf...114

Skrevet

Datteren min har også en venninne med cøliaki, jeg har spurt henne jeg, om hun vil jeg skal ha noe glutenfritt knekkebrød e.l. her i tilfelle hun blir sulten når hun er på besøk. Hun ble helt himmelfallen og svarte at nei, det trengte jeg selvfølgelig ikke, hun kunne ha med seg mat.

Det er 12 år og hun bor rett nedi gaten her.

Hun spiser litt her ganske ofte egentlig, men det er fordi jeg passer på å ha litt frukt, bananer o.l. pluss yoghurt, så hun finner noe hun kan spise. Middag går hun hjem og spiser hver dag.

Jeg synes ikke du trenger gjøre noe særlig mer enn det du gjør, ha noe frukt tilgjengelig og ellers kan hun gå hjem å spise når ikke noe annet er avtalt. Særlig når du har med å gjøre en sur og utakknemlig unge...

Hun som vanker her i huset er veldig søt, takknemlig og herlig, så jeg skulle gjerne gjort mer, men det vil hun ikke.

Anonymkode: f6edc...741

Skrevet

Takk for svar dere. Hadde det vært av og til hun var innom så kunne jeg vel hatt litt mer yoghurt osv, men syns og det blir litt feil at hun skal spise her hver dag og, vi har ikke den aller beste økonomien til å brødfø alle andre og. Skjønner heller ikke hvorfor de aldri går til henne, min datter sier at hun vil være her. 

Men som sagt så er det mere her, så begynner å bli lei drama og sure unger, kjenner jeg blir sur inni meg når jeg kommer hjem fra jobb og ser at hun er her, hver dag. De blir 13 år dette året, så er jo "store" og.

Hi

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, litt usikker på overskriften, men..og jeg får kanskje litt pes fra dere som har barn med allergier, typ cøliaki. Her er saken.

Min datter har ei venninne med cøliaki, kan ikke ha maten i nærheten av sitt osv, greit nok. Denne venninna bor rett borti gata, de tar følge til og fra skolen så og si hver dag, så sant hun ikke er sur da på min datter. Ja, det er en lang historie her. I dag ble hun med min datter hjem, som hun er hver dag så og si, er aldri hos de. Hun ble da sur når vi ikke hadde noe glutenfritt her, min datter sa at hun kunne jo bare gå hjem å spise noe, men det gadd hun ikke. Vi har frukt/banan og eple, men ikke godt nok tydligvis. 

Jeg kjøpte en gang en knekkebrødpakke for å ha i hus, men hun likte ikke den typen. Er det meningen at vi skal kjøpe inn masse glutenfritt for at hun kan komme hit hver dag å spise? Ikke kan jeg noe særlig om det, dyrt er det og, og det jeg kjøper liker hun ikke. Er det avtalt på forhånd at hun skal spise her eller noe ordner jeg middag som hun kan spise, men hun er her hver dag, og som sagt bor rett borti gata.

Det er mye mer rundt denne venninna så begynner å bli lei, min datter og er litt oppgitt og sliten av det og, er alltid noe. Blir sur fordi lillesøster til min datter vil hoppe på vår trampoline f.eks.

Hva kan jeg gjøre?

Du sier bare at hun kan bli så sur hun orker, men da kan hun gå hjem!

Glutenfri mat er dyrt, og hun kan ikke forvente at du skal handle inn massevis av glutenfritt sånn at hun kan spise middag hos dere hver dag.. Send henne hjem når dere spiser middag, så kan de heller leke ute eller noe. IKKE føl for hersketeknikken hennes, hun har tydeligvis erfart at det hjelper for å få viljen sin andre steder. Du kan si til henne at det ikke hjelper i ditt hus. Kanskje dattera di også kan fortelle denne jenta at hun skal slutte å bli sur for alt mulig, og fortell henne at hun ikke må gi etter for at hun ikke skal bli sur.

Anonymkode: a9525...404

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar dere. Hadde det vært av og til hun var innom så kunne jeg vel hatt litt mer yoghurt osv, men syns og det blir litt feil at hun skal spise her hver dag og, vi har ikke den aller beste økonomien til å brødfø alle andre og. Skjønner heller ikke hvorfor de aldri går til henne, min datter sier at hun vil være her. 

Men som sagt så er det mere her, så begynner å bli lei drama og sure unger, kjenner jeg blir sur inni meg når jeg kommer hjem fra jobb og ser at hun er her, hver dag. De blir 13 år dette året, så er jo "store" og.

Hi

Oi... Må innrømme at jeg ikke las alt før jeg svarte deg, nå ble jeg sjokkert. 13 år??? Såg for meg 8 eller noe!!🙈 Jeg skjønnet så godt frustrasjonen din!!

Anonymkode: a9525...404

Skrevet

Vet foreldrene hvordan hun oppfører seg hos andre, har du snakket med de ang det og mat? Uavtalte besøk er ikke deres problem, man blir heller ikke så veldig lysten til å være på tilbudssiden når ungen er sur. Det er jo ikke værre at hun tar med seg en knekkebrød pakke som kan stå hos dere, så får hun den hun vil ha. Og så lenge hun bor så nærme at hun kan gå hjem og spise og heller komme tilbake, så hadde jeg ikke hatt et snev av dårlig samvittighet.

Anonymkode: a13ed...172

Skrevet

Er jo faktisk  bare å be henne gå hjem hvis hun skal oppføre seg på den måten. Og hvertfall når hun tror hun kan bestemme over trampoline og lignende.  Har en seksåring og en 3 åring her, og hvis vennene til eldste sier til minste at han ikke får hoppe på trampoline så sier jeg at de må gå et annet sted hvis de ikke er snille med minste.  13 år,  bare å sende henne hjem!

Anonymkode: 4a69d...c3e

Skrevet

Jeg hadde satt foten ned med et brak. 

Hun fikk tilbud om frukt, men det var ikke bra nok. Hva venter hun? A la carte meny? 

Du har prøvd å tilrettelegge, men det du stiller opp med er ikke bra nok. Igjen, hva venter hun?

At en trettenåring prøver å bestemme over deres trampoline og sin venninnes lillesøster er så far out at jeg hadde ledd av henne, før jeg ganske tydelig hadde fortalt henne nøyaktig hva jeg mente. 

Skrevet

Problemet hennes er ikke gluten, men manglende oppdragelse.

Skrevet

Send drittungen hjem for å spise. Ikke noe å lure på.

Anonymkode: 7bd02...acf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...