Gå til innhold

Impressiv språkforstyrrelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7-åringen vår har blitt ferdig utredet ved BUP, og har fått diagnosene impressiv språkforstyrrelse og lærevansker. I utgangspunktet har jeg tenkt at han hadde noe på autismespekteret.

Er det noen som har erfaring med diagnosene? Kan det være risiko for feildiagnostisering? Hvordan er evt prognosen?

På forhånd takk 😊

Anonymkode: fee6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Språkvansker kan v/første øyekast "se ut" som autismespekter. Man strever med kommunikasjon og videre sosialt. Men tenker BUP vet hva de gjør. Nå trenger du at PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov i skole. Når det er sagt kan det alltid være sjanser for feil, men hvorfor tenker du det? Tror du vurderingene er feil? De er vel baser på testing av språk, generell evnetester, observasjoner ++?

Anonymkode: 454e6...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Språkvansker kan v/første øyekast "se ut" som autismespekter. Man strever med kommunikasjon og videre sosialt. Men tenker BUP vet hva de gjør. Nå trenger du at PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov i skole. Når det er sagt kan det alltid være sjanser for feil, men hvorfor tenker du det? Tror du vurderingene er feil? De er vel baser på testing av språk, generell evnetester, observasjoner ++?

Anonymkode: 454e6...2e6

PPT har gjort ferdig sin kartlegging, de gjorde det før BUP. 

Grunnen til at jeg lurer er at han har en del andre ting som jeg ikke umiddelbart tenker er språkvansker. Feks søvnvansker, impulsivitet, snakker repetetivt for seg selv, må gå med visse plagg etc.

Anonymkode: fee6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men tenker PPT bør gjøre en ny vurdering av behov i skole når de nå vet at det er snakk om språkvansker og lærevansker. Mener de barnet har vansker med å lære som følge av språkvansker eller mer generelle lærevansker?  Det siste utelukker jo ofte språkvansker....

Sa ikke BUP noe om disse andre tingene da? Hvordan forklarer de/forholder seg til det? Hvor gammelt er barnet? Jeg tenker at diagnoser er "ferskvare". Man prøver, med den informasjonen man har tilgjengelig, å forstå barn og det de strever med. Noen ganger treffer man helt blink. Andre ganger kan det se annerledes ut etter noen år når barnet er kommet lengre i sin utvikling og det kan være verdt å få gjort en re-vurdering. 

De tre siste punktene dine tenker jeg man kan se v/språkvansker. Enten at barn blir langsomme/engstelige/tilbaketrukne som følge av at de ikke alltid forstår, eller at de blir impulsive og "hopper ut i det". Det å snakke repetativt og høyt for seg selv kan jo være en måte barnet forsøker å lage mening i språket av og rigiditet er heller ikke ukjent. Nå synser jeg veldig her, med veldig lite informasjon. Hvis du lurer på disse andre tingene kan du jo spørre BUP hva de tenker?? 

Anonymkode: 454e6...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men tenker PPT bør gjøre en ny vurdering av behov i skole når de nå vet at det er snakk om språkvansker og lærevansker. Mener de barnet har vansker med å lære som følge av språkvansker eller mer generelle lærevansker?  Det siste utelukker jo ofte språkvansker....

Sa ikke BUP noe om disse andre tingene da? Hvordan forklarer de/forholder seg til det? Hvor gammelt er barnet? Jeg tenker at diagnoser er "ferskvare". Man prøver, med den informasjonen man har tilgjengelig, å forstå barn og det de strever med. Noen ganger treffer man helt blink. Andre ganger kan det se annerledes ut etter noen år når barnet er kommet lengre i sin utvikling og det kan være verdt å få gjort en re-vurdering. 

De tre siste punktene dine tenker jeg man kan se v/språkvansker. Enten at barn blir langsomme/engstelige/tilbaketrukne som følge av at de ikke alltid forstår, eller at de blir impulsive og "hopper ut i det". Det å snakke repetativt og høyt for seg selv kan jo være en måte barnet forsøker å lage mening i språket av og rigiditet er heller ikke ukjent. Nå synser jeg veldig her, med veldig lite informasjon. Hvis du lurer på disse andre tingene kan du jo spørre BUP hva de tenker?? 

Anonymkode: 454e6...2e6

Kjære deg, nå er du på viddene. Ppt har gjort sin vurdering av barnets læringsutbytte, en diagnose fra Bup endrer i få tilfeller noe som helst. Hi, autismespekterforstyrrelser og språkvansker forveksles ofte. Repetetiv atferd og gjenntskelser i språk er ikke typisk for språkvansker. Mulig du må vente noen år til vanskene blir tydeligere før du får avklart om det er riktig diagnose. Lykke til.

Anonymkode: 910a3...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg, nå er du på viddene. Ppt har gjort sin vurdering av barnets læringsutbytte, en diagnose fra Bup endrer i få tilfeller noe som helst. Hi, autismespekterforstyrrelser og språkvansker forveksles ofte. Repetetiv atferd og gjenntskelser i språk er ikke typisk for språkvansker. Mulig du må vente noen år til vanskene blir tydeligere før du får avklart om det er riktig diagnose. Lykke til.

Anonymkode: 910a3...338

Kjære DEG

Språkvansker er alvorlig og om de ikke var kjent fra før er det klart det vil ha noe å si. Det samme med lærevansker. Ikke sikkert PPT har mistenkt dette. Språkvansker er alvorlig og man bør sette inn tiltak tidligst mulig. Så med mindre ppt kjente til/lagde tiltak basert på en hypotese om språkvansker og lærevansker bør de helt klart vurdere barnets behov i skole på nytt. 

Vurderinger i ppt er basert på barnets fungering, ikke diagnoser, så i utgangspunktet er jeg enig med deg. Men tenker at dette er et av de tilfellene hvor det har noe å si. Språkvansker krever gode spesifikke tiltak så tidlig som mulig, Men om dette er riktig diagnose kan hverken du eller jeg vite. Derfor tenker jeg hun bør rette spørsmålene til BUP.

Anonymkode: 454e6...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at barn får en språkvanskediagnose i tidlig barneskolealder, og en i gjennomgripende spekteret når det er større. Normalvariasjonen er stor når barnet er mindre, en del av "det rare" i tidlig barneskole vil bli borte når barnet blir eldre. Jeg ville derfor sørget for en rehenvisning om to-tre år hvis du fortsatt tenker at det var noe BUP ikke fanget opp i denne utredningen.

Anonymkode: 993b9...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

For å oppklare litt: barnet er 7 år, og har allerede vedtak fra PPT på 8 timer i uken. Er mye ute av klasserommet. Vi skal ha møte med PPT, BUP og skolen til høsten, så får vi lagt frem behovene til gutten der.

Jeg har snakket med BUP om det samme som jeg spør om her; jeg var interessert i andres erfaringer, i tillegg til BUP sine vurderinger. Det er nyttig, tenker jeg. 

Så tusen takk skal dere ha 😊

Anonymkode: fee6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sønnen min fikk diagnose impressiv språkvansker når han var 4 men ble utredet på nytt når han var 8 år og fikk diagnose atypisk autisme (høytfungerende).  De sier at disse diagnosene er veldig like. Sønnen min strevde mer sosialt enn om han hadde hatt ssv. Han hadde også mannerismer. Dette kom tydeligere frem når han ble eldre.

Vi har aldri vært hos bup, kun habilitering på sykehuset.

Anonymkode: e4f8b...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Sønnen min fikk diagnose impressiv språkvansker når han var 4 men ble utredet på nytt når han var 8 år og fikk diagnose atypisk autisme (høytfungerende).  De sier at disse diagnosene er veldig like. Sønnen min strevde mer sosialt enn om han hadde hatt ssv. Han hadde også mannerismer. Dette kom tydeligere frem når han ble eldre.

Vi har aldri vært hos bup, kun habilitering på sykehuset.

Anonymkode: e4f8b...a34

Takk for svar! Hvordan fungerer sønnen din på skolen; faglig og sosialt?

Anonymkode: fee6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Hvordan fungerer sønnen din på skolen; faglig og sosialt?

Anonymkode: fee6f...fb1

Faglig så går det foreløpig bra, men sliter med å lese pga han også har fonogiske vansker. Han har assistent og noen spes.ped timer.

Sosialt så fungerer han best i små grupper, og da med barn som er tålmodig med han.

Anonymkode: e4f8b...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.6.2019 den 19.51, Anonym bruker skrev:

PPT har gjort ferdig sin kartlegging, de gjorde det før BUP. 

Grunnen til at jeg lurer er at han har en del andre ting som jeg ikke umiddelbart tenker er språkvansker. Feks søvnvansker, impulsivitet, snakker repetetivt for seg selv, må gå med visse plagg etc.

Anonymkode: fee6f...fb1

Høres da ut som en form for tvangshandlinger. Hvordan fungerer han i forhold til andre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Toneelise skrev:

Høres da ut som en form for tvangshandlinger. Hvordan fungerer han i forhold til andre barn?

Ja, det kan minne om tvangshandlinger.. han fungerer veldig varierende, har vansker med å henge med i lek, avviser en del. Ganske selektiv, foretrekker ofte å være alene.

Anonymkode: fee6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...