Gå til innhold

Observasjon av egen datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera på 9 er på fotballskole denne veka. Jeg kjører og er derfor på plassen i dag. Jeg ser litt at ho fort mister fokus og står og ser på andre og til og med på de som er på motsatt side (de  er delt inn i ulike grupper). Kan se det samme på fotballkamper at plutselig så ser ho på andre ting og mister fokus på det ho holder på med. Går det Ann å spør hvorfor og hva hun tenker i de situasjonene eller bare la det være? Har liksom lyst å gjøre henne oppmerksom på det.

Anonymkode: eac87...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Spør henne om hun kanskje ikke synes fotball er så gøy! 

Anonymkode: 71a38...b8f

Skrevet

Selvsagt kan man spørre om det. Min niåring lar seg lett distrahere, i mange situasjoner. Å holde fokus på det man driver med er noe vi øver på. Å ta en hyggelig prat der man sier noe som, jeg ser at du noen ganger glemmer å følge med på det du skal. Når man driver med idrett og lagspill er det viktig å ha fokus der man skal, på ballen eller treneren. Dette er ganske normalt der min datter spiller men treneren er beintøff på dette. FOKUS!!!! Så at foreldre også tar opp dette mener jeg er helt innafor. 

Anonymkode: d12b2...9f9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Spør henne om hun kanskje ikke synes fotball er så gøy! 

Ja, men det skjer i andre settinger og  ikkje bare fotball. F.eks om en venninnegjeng står sammen så hender det at ho ser andre plasser og ikkje heilt får med seg det som skjer og så plutselig har de andre gått og så får jo med seg det som skjer. HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan man spørre om det. Min niåring lar seg lett distrahere, i mange situasjoner. Å holde fokus på det man driver med er noe vi øver på. Å ta en hyggelig prat der man sier noe som, jeg ser at du noen ganger glemmer å følge med på det du skal. Når man driver med idrett og lagspill er det viktig å ha fokus der man skal, på ballen eller treneren. Dette er ganske normalt der min datter spiller men treneren er beintøff på dette. FOKUS!!!! Så at foreldre også tar opp dette mener jeg er helt innafor. 

Anonymkode: d12b2...9f9

Ja veldig fokus. I en kamp for ikke lenge siden brølte treneren navnet på min datter- i og med at to jenter har samme navn så brølte han og etternavn og FØLG MED. HI

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja veldig fokus. I en kamp for ikke lenge siden brølte treneren navnet på min datter- i og med at to jenter har samme navn så brølte han og etternavn og FØLG MED. HI

Brøle er unødvendig, men de må holde fokus, spesielt i kamp. Men også på trening, det ødelegger for laget når de ikke følger med, og også for seg selv fordi det skaper irritasjon hos andre. Når de er 9 år er dette ting de må begynne å lære seg.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Brøle er unødvendig, men de må holde fokus, spesielt i kamp. Men også på trening, det ødelegger for laget når de ikke følger med, og også for seg selv fordi det skaper irritasjon hos andre. Når de er 9 år er dette ting de må begynne å lære seg.

Å rope eller brøle kan være nødvendig for å få kontakt med en spiller på den andre siden av banen. Vanlig innestemme bærer ikke så godt over en fotballbane.

Anonymkode: decb0...4db

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å rope eller brøle kan være nødvendig for å få kontakt med en spiller på den andre siden av banen. Vanlig innestemme bærer ikke så godt over en fotballbane.

Anonymkode: decb0...4db

Rope er én ting, brøle er noe annet. Jeg har stått på sidelinjen i 15 år og du hører veldig godt forskjell på en trener som roper til spillerne og en som brøler. På HI hørtes det ut som det var brøling. I frustrasjon skjønner jeg det, men det gjør det ikke greit.

Skrevet

Vet at jeg selv kunne være sånn når jeg var på den alderen, og også eldre, kan sikkert være det enda i perioder med lite søvn. I mitt tilfelle er jeg ganske sikker på at grunnen var at jeg ikke fikk nok søvn. Jeg merket det ikke selv da, men vet hvor mye søvn jeg trenger nå for å være uthvilt, og husker at mine foreldre ikke var så opptatt av at jeg skulle legge meg, og de fulgte aldri med hva jeg styrte med når jeg hadde gått på rommet om kvelden, kunne godt sitte å puzle med egne saker til jeg var så trøtt at jeg bikket over, dette kunne være brevskriving, strikking, lesing eller annet, og jeg var stuptrøtt om morgenen når jeg ble vekket.

Men for all del, så trenger det ikke vær det som er med din datter, kan hende hun er for umoden til egentlig å holde fokus så lenge, men ja, spør henne ,se om det blir bedre.

Anonymkode: df06e...201

Skrevet

Min gutt på 9 er superfokusert. Men så er det bare han og en til på hele laget som ytterst sjelden blir distrahert. Det er ikke uvanlig at 9-åringer mister litt fokus når det skjer mye rundt de

Anonymkode: e435d...bf9

Skrevet

Det er jo snakk om barn, 9-åringer generelt har lett for å bli avledet og miste fokus. Enig med amandine, det er ikke greit å brøle til barn. Hadde det vært min datter ville jeg nok snakket med henne om det, og med treneren. Jeg har selv vært fotballtrener for min sønn i mange år, og kjent på frustrasjonen over barn som "detter ut", det hjelper å snakke med ungene om det. Det er ulike ting som hjelper for ulike barn, så det må man finne ut av sammen.

Skrevet
2 minutter siden, Iiiiik skrev:

Det er jo snakk om barn, 9-åringer generelt har lett for å bli avledet og miste fokus. Enig med amandine, det er ikke greit å brøle til barn. Hadde det vært min datter ville jeg nok snakket med henne om det, og med treneren. Jeg har selv vært fotballtrener for min sønn i mange år, og kjent på frustrasjonen over barn som "detter ut", det hjelper å snakke med ungene om det. Det er ulike ting som hjelper for ulike barn, så det må man finne ut av sammen.

Ikke sant? Og det er viktig å hjelpe dem med det for det kan fort bli en greie hvor medspillere blir lei og sure når en ikke er påkoblet. De er små når de er 9 , men likevel store nok til at det stilles krav.  Ikke krav til talent og ferdigheter som sådan, men krav til å være med og stille opp og gi gass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...