Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #1 Skrevet 24. juni 2019 Jeg er ganske ny som verneombud og har kommet i en litt vanskelig personalsak. En kollega er svært misfornøyd med sjefen vår (han har klaget direkte til sjefen før, ingen bedring) han tok nå steget å gå til virksomhetsleder med klagene.. Hvordan ville dere gått frem nå? Bør jeg avtale en samtale med begge parter for en samtale? Jeg er jo også preget av saken da egentlig alle ansatte har noe på denne sjefen vår... Og misnøyen er klar. Jeg er jo sjefens verneombud også og bør holde meg nøytral? Hva hadde dere gjort her? Anonymkode: 47ada...954
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #2 Skrevet 24. juni 2019 Du som verneombud skal IKKE gå inn i hverken en personalsak eller en enkeltsak. Det er tillitsvalgtes oppgave så være støtteperson for den ansatte i slike saker. Dun oppgave som verneombud er knyttet til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidsmiljø. Du går evt inn i saker som er utfordrende for hele eller store deler av arbeidsmiljøet. Dersom en enkeltsak får arbeidsmiljømessige konsekvenser for alle ansatte, så er det din oppgave å bidra i feks risikovurdering og utarbeidelse av tiltak (som omfatter alle) Anonymkode: 953a4...f64
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #3 Skrevet 24. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du som verneombud skal IKKE gå inn i hverken en personalsak eller en enkeltsak. Det er tillitsvalgtes oppgave så være støtteperson for den ansatte i slike saker. Dun oppgave som verneombud er knyttet til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidsmiljø. Du går evt inn i saker som er utfordrende for hele eller store deler av arbeidsmiljøet. Dersom en enkeltsak får arbeidsmiljømessige konsekvenser for alle ansatte, så er det din oppgave å bidra i feks risikovurdering og utarbeidelse av tiltak (som omfatter alle) Anonymkode: 953a4...f64 Du kan også be personalavdelingen om å involvere bedriftshelsetjenesten som kan kartlegge og komme med forslag til tiltak. Anonymkode: d7322...c16
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #4 Skrevet 24. juni 2019 Detter er jo ikke verneombud sine oppgaver Anonymkode: 03ef0...b70
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #5 Skrevet 24. juni 2019 Er du tillitsvalgt eller verneombud? Du har ingenting med dette å gjøre som verneombud. Jeg er også verneombud, men personalsaker er ikke en del av mine oppgaver altså. Anonymkode: 94e69...bd6
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #6 Skrevet 24. juni 2019 https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/ Anonymkode: 94e69...bd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå