Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Jeg er ganske skuffa! Første time handlet bare om selvfølgeligheter. Jeg blir visst tynn om jeg *forbrenner er enn jeg spiser *trener tre ganger i uke *ikke spiser sjokolade i hverdagen, for en 200 grams sjokolade er egentlig 10 porsjoner altså. *ikke drikker kallorier *har grønnsaker til middag Jeg ble henvist dit fordi jeg egentlig trenger hjelp med noe annet. Vekten som har blitt veldig høy etter en skade jobber jeg med og har alt gått ned fem kg. Jeg tok i mot fordi jeg håpet at de faktisk kunne hjelpe meg med en strategi for holde vekten nede, ikke hoppe til konklusjoner om livsstilen min og lire av seg utdatert pjatt. PJeg trente tre ganger i uken før skaden, jeg trenger rehabilitering så jeg kan gjøre det igjen. Det får jeg ikke før jeg er tynnere. Jeg har slitt med vekten fra jeg var barn og har derfor ALDRI sjokolade og lignende i huset. Men de regner bare med at det er hjørnesteinen i hverdagskostholdet mitt! Jeg drikker bare vann og en sjelden gang vin eller lettbrus. Og jeg er flink til å lage sunn mat. Grønnsaker har vi selvsagt hver eneste dag og det utgjør mesteparten av måltidet. Noe gjør jeg nok feil siden jeg faktisk er så stor, så derfor tenkte jeg at det var Ok å ta i mot. Men dette er jo bare tull? Noen som har erfaringer med slik behandling som kan si noe om effekten på mer komplekse vektutfordringer enn «daglig fråtsing i søtsaker»? Anonymkode: 19d3a...a93
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 Det er jo ikke tull. Du spiser mer enn du trenger, dermed så legger du på deg. Anonymkode: a22fc...2e0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 Her jeg gikk, hadde vi time med ernæringsfysiolog, psykolog og lege, som fortalte akkurat det samme som vi alle er klar over. Åsså hadde vi 3 timer trening hver gang vi møttes. For meg er ikke treningen problemet, for jeg har trent i alle år. Men jeg kunne heller tenkt meg å få konkrete oppskrift/lært å lage god, sunn mat. Anonymkode: 77991...f22
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Hvis du neste time forteller dette, kanskje kan de komme med noen andre råd for de som alikevel ikke går ned i vekt. Dette du har blitt fortalt er jo det som stemmer for nesten alle, så om du forteller at dette er kostholdsråd som du allerede følger, så må de kanskje se på annen kunnskap de har for å hjelpe deg Anonymkode: 17ec5...24a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 Skriv ned alt du spiser hver dag, inkludert olje i maten osv, både hva og hvor mye. Ta det med neste gang, så kan de forklare deg hva du gjør feil og hva du bør gjøre videre. Anonymkode: 4b26d...27d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du neste time forteller dette, kanskje kan de komme med noen andre råd for de som alikevel ikke går ned i vekt. Dette du har blitt fortalt er jo det som stemmer for nesten alle, så om du forteller at dette er kostholdsråd som du allerede følger, så må de kanskje se på annen kunnskap de har for å hjelpe deg Anonymkode: 17ec5...24a Det er det mann trodde var problemet før. For de fleste som har hatt normal vekt hele livet virker nok det også logisk, for de legger selvsagt på seg når de spiser litt ekstra sjokoladeetc. Nå finns det massevis av empiri for hvordan tarmflora, hormonbalanse, genetisk predisposisjon og kroppens overlevelsesmekanismer gjør at de fleste går opp minst like mye igjen. Dette er tydeligvis ikke tatt hensyn til i norsk strategi. En vet f.eks at de som er uheldigst må sette slank kropp over alle andre prioriteringer om de skal greie det. Det de skisserer er en kortsiktig løsning for de som ganske enkelt spiser masse junk food. Opplegget ser også ut til å ta utgangspunkt i at det er det alle gjør. Jeg har til eksempel vært på en lang opplevelsesferie med en venninne som er like lang som meg. Jeg veide nok 10 kg mer enn henne da og vi deltok på de samme aktivitetene og spiste så og si den samme maten (like rasjoner etc.). Hun spiser alltid opp restaurantporsjonen og vil alltid ha dessert, det gjør og gjorde ikke jeg. Da vi kom hjem etter 12 uker hadde hun gått ned ca fem kg, jeg hadde gått opp tre. Man har rettning slett ulikt utgangspunkt og jeg klarer, slik som nå å komme meg ned i vekt med diett. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre etterpå når rådene de gir vil føre til at jeg går opp. Anonymkode: 19d3a...a93
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det mann trodde var problemet før. For de fleste som har hatt normal vekt hele livet virker nok det også logisk, for de legger selvsagt på seg når de spiser litt ekstra sjokoladeetc. Nå finns det massevis av empiri for hvordan tarmflora, hormonbalanse, genetisk predisposisjon og kroppens overlevelsesmekanismer gjør at de fleste går opp minst like mye igjen. Dette er tydeligvis ikke tatt hensyn til i norsk strategi. En vet f.eks at de som er uheldigst må sette slank kropp over alle andre prioriteringer om de skal greie det. Det de skisserer er en kortsiktig løsning for de som ganske enkelt spiser masse junk food. Opplegget ser også ut til å ta utgangspunkt i at det er det alle gjør. Jeg har til eksempel vært på en lang opplevelsesferie med en venninne som er like lang som meg. Jeg veide nok 10 kg mer enn henne da og vi deltok på de samme aktivitetene og spiste så og si den samme maten (like rasjoner etc.). Hun spiser alltid opp restaurantporsjonen og vil alltid ha dessert, det gjør og gjorde ikke jeg. Da vi kom hjem etter 12 uker hadde hun gått ned ca fem kg, jeg hadde gått opp tre. Man har rettning slett ulikt utgangspunkt og jeg klarer, slik som nå å komme meg ned i vekt med diett. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre etterpå når rådene de gir vil føre til at jeg går opp. Anonymkode: 19d3a...a93 Men da går du jo opp igjen fordi du begynner å spise for mye. Anonymkode: a22fc...2e0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da går du jo opp igjen fordi du begynner å spise for mye. Anonymkode: a22fc...2e0 Men hva er for mye? Jeg går opp på det andre går ned på. Altså må jeg ha hjelp til å finne ut hvordan jeg kan mestre og planlegge det jeg spiser i etterkant. Hvordan skal jeg sette sammen maten når jeg må leve på under 1400 kcal resten av livet? Det er slike ting jeg trenger hjelp til, ikke råd om å ikke spise hele sjokoladeplater hver dag. Jeg har også et uheldig spisemønster som nok kommer av alle som poengterte hva og hvordan jeg spiste i oppveksten. Det jeg trenger er hjelp til å gi meg selv «lov» til å spise frokost uten skyldfølelse, ikke fordømmelse og antagelser om at jeg spiser enorme mengder med sjokolade daglig. Det hjelper ikke på skam- og skyldfølelse. Skjønner du problemstillingen nå? Anonymkode: 19d3a...a93
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva er for mye? Jeg går opp på det andre går ned på. Altså må jeg ha hjelp til å finne ut hvordan jeg kan mestre og planlegge det jeg spiser i etterkant. Hvordan skal jeg sette sammen maten når jeg må leve på under 1400 kcal resten av livet? Det er slike ting jeg trenger hjelp til, ikke råd om å ikke spise hele sjokoladeplater hver dag. Jeg har også et uheldig spisemønster som nok kommer av alle som poengterte hva og hvordan jeg spiste i oppveksten. Det jeg trenger er hjelp til å gi meg selv «lov» til å spise frokost uten skyldfølelse, ikke fordømmelse og antagelser om at jeg spiser enorme mengder med sjokolade daglig. Det hjelper ikke på skam- og skyldfølelse. Skjønner du problemstillingen nå? Anonymkode: 19d3a...a93 Hei! Jeg forstår deg veldig godt. Jeg spiser sunt og er bevisst på matinntak, likevel har vekten gått jevnt oppover fra jeg var 23 år... I perioder der jeg virkelig har jobbet hardt med å gå ned i vekt, har vekten stått stille. Bør gå ned 20 kilo (BMI rett over grensen for fedme). I tenårene og tidlig i 20-årene styrte dette livet mitt i perioder så mye at jeg hadde spiseforstyrrelser, men med spiseforstyrrelser hadde jeg normal BMI.. Håper du forteller hvordan det går videre med oppfølgingen din. Anonymkode: 77b08...5f8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 Jeg skjønner godt hva du mener, men du får i det minste hjelp. Dette var bare første timen, ikke vær så negativ. Er det lege, ernæringsfysiolog du går til? Anonymkode: 8d37c...2f6
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hva er for mye? Jeg går opp på det andre går ned på. Altså må jeg ha hjelp til å finne ut hvordan jeg kan mestre og planlegge det jeg spiser i etterkant. Hvordan skal jeg sette sammen maten når jeg må leve på under 1400 kcal resten av livet? Det er slike ting jeg trenger hjelp til, ikke råd om å ikke spise hele sjokoladeplater hver dag. Jeg har også et uheldig spisemønster som nok kommer av alle som poengterte hva og hvordan jeg spiste i oppveksten. Det jeg trenger er hjelp til å gi meg selv «lov» til å spise frokost uten skyldfølelse, ikke fordømmelse og antagelser om at jeg spiser enorme mengder med sjokolade daglig. Det hjelper ikke på skam- og skyldfølelse. Skjønner du problemstillingen nå? Anonymkode: 19d3a...a93 Det du skriver her er det du er nødt til å si på neste time. Den eneste måten de kan skreddersy hjelpen til nettopp deg er ved å ta utgangspunkt i dine problemområder. Har de ikke kompetansen eller erfaringen til å finne ut av dette på første time, så må du ta saken i egne hender og stå opp for deg selv. Si i fra om tankene dine angående første time og deretter forklarer du hva du trenger på samme måte som du gjorde i innlegget her. Dette klarer du! Stå på og lykke til Anonymkode: 9b765...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå