Gå til innhold

Kan jeg gå til tannlege uten å si noe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal til tannlegen i påbegynt 5.gravid uke. Må jeg si noe? Tenker på røntgen? De legger jo et klede over magen uansett?

Anonymkode: c28da...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal til tannlegen i påbegynt 5.gravid uke. Må jeg si noe? Tenker på røntgen? De legger jo et klede over magen uansett?

Anonymkode: c28da...0d1

Kan jeg bare spørre hvorfor du ikke vil si noe? Regner med at du ikke mener det å si at du er gravid siden du sier at de leger klede over magen uansett

I forhold til hva tenker du å ikke si noe?

Mange gravide får plager med tenner/tannkjøtt i graviditeten. 

Anonymkode: ba8ab...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du burde si noe. Rtg er nå en ting, de legger forresten oftest bare krage over brystet, men også feks bedøvelse og andre stoffer som brukes må de endre på. Ellers så reagerer kroppen anderledes med hormoner, og det må tannlegen vite om. Tannlegen har taushetsplikt. Men om det er så viktig for deg at de ikke vet, og det bare er kontroll, så burde du heller utsette den 8mnd.

Anonymkode: 31c44...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger ikke klede hvis du ikke er gravid. I hvertfall fikk ikke jeg dette sist jeg var hos tannlege og måtte ta røntgen.

Anonymkode: ba8ab...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen er gift med sjefen min og er redd han sier det. Vil ikke fortelle jobb før etter uke 12, orker ikke all sympati med ny spontanabort/ma...

-TS

Anonymkode: c28da...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tannlegen er gift med sjefen min og er redd han sier det. Vil ikke fortelle jobb før etter uke 12, orker ikke all sympati med ny spontanabort/ma...

-TS

Anonymkode: c28da...0d1

Taushetsplikten gjelder ikke overfor den en er gift med. Så jeg skjønner godt du er beskymret.

Anonymkode: ef3b2...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du burde si ifra mtp på bedøvelse og andre stoffer de bruker. Hvis det ikke er noe som haster kan du vente til du er mer enn 12 uker. Min tannlege ville ikke bore med bedøvelse før jeg var 12 uker. 

Men tannlegen har taushetsplikt og har ikke lov til å si noe til sin egen kone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal ha en sjekk må du ikke si noe. Røntgen hos tannlegen er ikke farlig for fosteret. 

Dersom du trenger bedøvelse kan du be om at tannlegen ikke bruker Citanest. Den kan sees i forbindelse med abortrisiko og igangsetting av fødsel. De andre bedøvelsen man stort sett bruker er trygge. 

Taushetsplikten er forøvrig udiskutabel!!!

Anonymkode: 9fb46...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...