Gå til innhold

Endring av livsstil, spesielt i forhold til mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger på meg jevnt, blir mer og mer misfornøyd med kroppen min, både utseendemessig og fysisk, i tillegg sier den selv i fra, knærne begynner å bli vonde på fjellturer, sure oppstøt og halsbrann når jeg ligger, og vondt i ryggen ved løfting. 

Har prøvd så mye for å gå ned i vekt, ser og finner sunne menyer på nett, lager handlelister og handler sunne ting, klarer meg fint ett par dager, så blir det tilbake til gamle uvaner, kjører på butikken rett etter jobb, kjøper sjokolade og cola i tillegg til det jeg er der for, å sluker det på tur hjem for å få opp blodsukkeret 🙄🙈.

Maten er god den, men må planlegges, og lunsj preppes, noe som jeg glemmer og så blir det brødskiver og polarbrød på jobb. Får det liksom ikke inn i rutinene. 

Å når jeg først spiser «feil», blir jeg frustrert på meg selv, og får en holdning «dette klarer jeg ikke uansett!». 

Blir deppa av dette opplegget, og nå må jeg virkelig klare det, har kjøpt boka FIT på 30 (klarte å gå ned en del på det for noen år siden), og ett par andre bøker om hvordan få enn sunnere kropp.

Noen andre tips? Hvordan klarte dere som endret kosthold å holde dere unna usunne ting, er jo bursdager, helg og «kosetid» hele tiden føler jeg, og alt med søtsaker.

Anonymkode: e69d5...ad1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som fungerer for meg, er å kutte det ut helt. Da forsvinner godtesuget

Anonymkode: 7774d...c7e

Skrevet

Allier deg med en venninne. Er enklere å klare om man kopler det sosiale element på. Så kan man dele oppskrifter og heie på hverandre, og man kan støtte hverandre når det er tungt. Og ikke minst er man litt forpliktet til å gjennomføre når man gjør det i lag, og det kan faktisk være den ekstra motivasjon man trenger for å stå imot sjokoladen på butikken.

Anonymkode: 5ddcc...d07

Skrevet

For mange endringer på en gang er vanskelig, det blir for overveldende og man gir opp fort. Begynn med små endringer, f.eks. spise mer grønnsaker til hvert måltid. Kutte ut søtsaker i hverdagene, men unne seg litt i på fre. el lør. Abonner på matkanaler på Youtube som har fokus på sunn mat, det er drøssevis av dem. Liker f.eks. en som heter Clean og delicious.

Jeg elsket søtsaker og junkfood, men nå klarer jeg ikke å spise noe særlig av det, blir kvalm av lukten og smaken, men det er fortsatt en "guilty" fantasy 😅

Anonymkode: bccd9...cec

Skrevet

For meg funket det å ta en ting om gangen. Når jeg har prøvd masse endringer på engang har det blitt helt uoverkommelig. Så finn en ting du vil kutte/endre først. Kanskje bytte ut cola med sukkerfri brus? Allerde der er det kuttet masse kalorier. Eller kutte godteri i hverdagene? Bare bestem deg, og si fra til deg selv før du går inn i butikken. Når dette er på plass, finn en ny ting 😀

Anonymkode: ccc48...415

Skrevet

Jeg klarer meg ikke uten søtsaker, har prøvd i utallige år og metoder. Min løsning ble å spise sjokolade hver eneste dag, men i stede for en hel 200g plate spiser jeg heller 2-3 biter og så er det stopp. Jeg unner meg litt, men aldri mer. Det har funket som gull for meg :)

Anonymkode: 21fab...62d

Skrevet

Er så enig med deg. I samme situasjon.

Jeg klarer ikke kontrollere meg selv - er blitt over 40. Er sulten selv om jeg nettopp har spist en hel middag. Tenker hele tiden på hva jeg kan spise rett etter at jeg har spist noe. Startet på et slikt opplegg - slank på 6 uker. Det holdt i fire dager før jeg fant på en eller annen årsak til å gi opp. 

Anonymkode: f29d2...60a

Skrevet

Ta det opp med legen din. Kanskje finnes det et livsstilsprogram i nærheten av der du bor. Mye lettere å holde fokus hvis du har en heiagjeng som har de samme utfordringene.

Anonymkode: 3b693...ce7

Skrevet

Jeg har ikke noe mål om å gå ned, men har et mål om å ikke gå opp.

Leste på nettet her om dagen at om du reduserer middagsposjonen med 20% så vil du ikke engang merke det på sulten, men du vil merke det på vekta. Prøv med litt mindre posjoner. Et tips der leste jeg er jo også å ikke sette frem maten på bordet, men gå til komfyren for påfyll, da spiser du også mindre.

Jeg har i mange år hatt den vanen at godteri/sjokolade det spiser jeg i helga. Klarer oftest å holde meg til det, og når helga kommer, så har jeg ikke engang lyst på den sjokoladen jeg har kjøpt inn til formålet, så den kan bli liggende i både 1 og 2 uker.

Bruk også tallerkenmodellen, halve middagsposjonen skal bestå av grønnsaker/salat, 1/4 av kjøtt/fisk og 1/4 av potet/pasta/ris.

Bruk beina/sykkelen i stedet for bilen. Litt mer mosjon kan også virke positivt på vekta.

Anonymkode: d950b...b40

Skrevet

Bytt ut sjokoladen du spiser etter jobb med nutrilett-sjokoladen. Den er veldig god, og har 200 ckal, i tillegg så merker jeg at den metter.

Har det sånn som deg. I går prøvde jeg å starte på suppekur. Våkner i dag å kjennes ut som jeg er så syk, er kvalm og vil kaste opp, så funket desverre ikke. Men har nå i stedenfor å gå kuren fullt ut tenkt til å bytte ut et par måltider med allevo potet og purreløk suppa, samt ta meg en "smart" sjokolade når godtesuget melder seg. 

Jeg er forresten avhengig av cola, men tvinger meg selv til å drikke lett cola når jeg spiser middag, det er ikke så godt, men hvis man spiser samtidig, så merkes ikke den kunstige smaken like ille.

Tidligere har det funket for meg å tenke at jeg ikke får spise sjokolade før etter maten hvis jeg fremdeles er like godtesyk, det er jeg sjelden etter mat, evt holder det med mindre godteri (sjokolade)

Jeg tror trikset er å bare bestemme seg, finne noen ting du MÅ forholde deg til i hverdagen, måle eller veie deg når du starter og ha en tid du har noe du skal se frem til som du er "ferdig" og kan belønne deg selv litt, før man setter en ny periode. F eks om man skal på ferie i uke 29, så har du uke 26, 27 og 28 du må være flink, en uke med litt mer kos (med noen regler) og så en ny periode med en "belønning" på slutten. Dette har funket for meg før, som en motivasjon. Da kan man heller ikke utsette å starte, for da vil man jo ikke ha tre hele uker man er flink før man skal ta en liten "pause"

Anonymkode: 8a89a...767

Skrevet

Har vært overvektig hele livet. Prøvd alt av kurer og dietter. Gått opp alt innen kort tid. For 4 år siden gikk jeg ned 30 kg. Holdt vekta stabil etter det. 

Løsningen for meg ble å kutte ned på porsjoner, holde blodsukker stabilt for å unngå små-spising. Spiser normal, vanlig mat. Mindre porsjoner og mer grønnsaker en potet og pasta. Knekkebrød i stedet for brød. Spiser grove rundstykker til helge-frokost. Drikker ikke kalorier, bortsett fra alkohol i spesielle settinger. 

Er også mer aktiv en jeg har vært, masse på tur, går mellom 10 og 20 000 skritt hver dag. 

Anonymkode: 51930...fb5

Skrevet

Så et program på nrk der de sa at tiden på døgnet man spiser mest har mye å si for hvor me kroppen legger på seg. Man kan spise samme mengde kalorier på en dag, men legge på seg mer hvis disse kaloriene inntas senere på dagen

Anonymkode: 8a89a...767

Skrevet

Sier som flere her, du må ta en ting om gangen. Hvis du prøver å legge om hele livsstilen på en gang blir det for mye og for voldsomt, du sprekker og klarer det ikke. Så da tenker jeg at du må ta en ting om gangen og heller bruke lenger tid på å legge om. 

Kanskje du kan starte med den sjokoladen etter jobb. Finn en måte som funker for å kutte den ut. Kanskje løsningen blir å ta med noe (sunt) du kan spise rett før du drar fra jobb, sånn at du ikke er kjempesulten når du drar hjem. Kanskje det da blir lettere å kjøre forbi butikken, eventuelt hvis du MÅ innom, klarer å velge bort den sjokoladen. Så innfører du ikke flere endringer før dette er helt etablert og du ikke risikerer å falle tilbake til sjokoladespisinga. 

Ta en ting om gangen, og tenk på at disse kiloene kom ikke på i løpet av noen få korte uker. Dermed kan du heller ikke vente at de skal rase av på noen få korte uker.

Skrevet

Jeg har vært helt lik som deg. Klarte ikke holde meg unna søtsaker, Pepsi Max, fastfood og potetgull.

Det som funket for meg var å starte på lavkarbo. Ikke sånn sykt streng diett for å havne i ketose, men den typen hvor man kan spise godt av proteiner, grønnsaker og frukt. Innimellom spiser jeg vanlig pizza eller feks kake hvis jeg er i selskap  Funker som bare fy. Har foreløpig gått ned fra 92 til 76 kg på ca fire-fem mnd.

Kanskje det kan hjelpe deg også?

Anonymkode: ce80d...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...