Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #1 Skrevet 22. juni 2019 Hva er ordentlig ferie for dere? Og hvor lenge er dere på ferie? Ser at mange jeg snakker med sier at i år skal de ikke på ordentlig ferie, skal bare kjøre langs halve landet for å komme til familie, og at de verken gleder seg så voldsomt, eller får noe feriefølelse. I alle år har vi feriert enten hos familie på andre kanter av landet, eller vi har kjørt til Sverige 12 timers kjøring, tatt inn på hytte der og koset oss i et par uker. Kjempeferie det, og ingen av oss har noen gang tenkt på at det ikke er ordentlig ferie. Det er også slike ferier både jeg og mannen har vært vant med fra vi selv var barn. Et år var vi i Danmark, og diverse fornøyelsesparker i Danmark og i sør Sverige. Er den dyreste ferien vi noen gang har hatt, og jeg tenker at det har vi gjort en gang, det blir mange år til en eventuell neste gang. Vi har aldri vært i "syden", og savner det heller ikke. Vi har ikke økonomi til å være på ferie i 3-4 uker, og har aldri vært borte så lenge. Ikke passer det i forhold til mannens jobb heller. Anonymkode: 473b5...f14
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #2 Skrevet 22. juni 2019 En ferie er å oppleve noe nytt og slappe av. Spiller ingen rolle hva. Vi har vært på alt fra Florida til en seter der vi har gjetet sauer. Begge deler var hyggelig. Anonymkode: 31a74...3e1
Durni Skrevet 22. juni 2019 #3 Skrevet 22. juni 2019 Ferie er å ha fri. Om jeg er hjemme, på hytta, hos familie, camping eller syden spiller ingen rolle. Ferie for meg er å ha fri og nyte late dager om det et det jeg vil.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #4 Skrevet 22. juni 2019 Ordentlig gerie er å ha helt fri fra jobb. Jeg prøver å få til en uke i året, men det er ikke bestandig det går. Anonymkode: 64c81...a97
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 Fri fra jobb. Fri fra huslige sysler. Fri fra organisering og planlegging. Bare være Anonymkode: db7eb...c72
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 Hva ordentlig ferie er, vet jeg ikke, det er et begrep jeg ikke bruker. Skulle jeg tatt det i bruk, måtte det være om vi måtte ta med oss jobben på ferie eller noe lignende. Riktignok ville det nok ikke føles som en "ordentlig" ferie for meg om vi var hjemme hele ferien. Men jeg ville aldri ha tenkt at andre ikke hadde ordentlig ferie om de tilbrakte fridagene hjemme. Så for at jeg virkelig skal føle at jeg har ferie, må jeg ut å reise. Det trenger ikke å være verken kjempelangt eller kjempedyrt, men det må være såpass langt at jeg ikke kan slenge meg i bilen for å hente noe hjemme, så kanskje minst et par timer hjemmefra. Det må være langt nok unna dagliglivet til at jeg klarer å slappe av og ikke tenke på at jeg burde dratt hjemom og gjort det eller det. Anonymkode: a1b23...074
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 Det blir ferie i det øyeblikk jeg kan ta en hel fridag hjemme uten å stresse for hva jeg ikke har rukket å gjøre, for det kan jeg bare gjøre en av de neste dager i stedet. Det er intet som venter på meg på jobb på mandag. Hverdagen kjører så stramt at alt blir kaos og krise om jeg ikke får gjort det jeg skal i løpet av helgen. Ferie er noe annet. Vi reiser til familie vi ikke ser ellers i året. Det er ferie! Vi er hjemme og ligger under dynen foran tv'en og ser film på en hverdag. Vi tester ut nye retter på kjøkkenet. Vi går tur. Vi spiller brettspill. Vi har ikke råd til å reise på hotellferie, shoppe masse og slikt. Men vi har skikkelig ferie for det. Sommerferien er et høydepunkt i året! Anonymkode: 55dc1...5c7
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 Ordentlig ferie varer minst to uker og gir opplevelser man ikke får i hverdagen. Vi liker å dra nye steder og ligger ikke i ro samme sted hele perioden. Kan være både Norge eller utlandet. Anonymkode: 29e1e...ffc
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 Ordentlig ferie er å ha fri fra jobben og å ikke føle at man må gjøre husarbeid osv. Sene kvelder, ikke vekkerklokke på, nyte familien. Unne seg litt ekstra god mat, tud til ordentlig frokost sammen, kunne få tid til å lese en bok. Om vi er i syden, på campingtur eller hjemme er ikke det viktigste, men å ha litt mer tid til hverandre. Er vi hjemme, finner vi gjerne på ting vi ikke rekker i hverdagen da. Telttur i skogen, tur til Oslo, en fornøyelsespark osv. Og helst masse tid til å være på stranda, hvis været er med oss. Anonymkode: 280e0...71b
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #10 Skrevet 22. juni 2019 Syns folk skal skille mellom ferie og ferietur. For ferie er å ha fri, ferietur er ek tur man gjør i ferien. Så ordentlig ferie er å ha fri minst 3 uker det da. Ordentlig ferietur er for meg å dra hjemmefra minst 4-5 netter, helst en uke eller to. Hva og hvor spiller ingen rolle, liker som flere her å variere. Skjønner likevel godt de som sier at det ikke er "ordentlig ferietur" å dra til familie og bo hjemme hos de, for man ser jo kanskje for seg noe litt mer gøy eller kultivert eller rett og slett noe nytt. Folk er noen rare skapninger vet du 😁😅 Anonymkode: 3c2e0...74d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 For meg er ordentlig ferie det å ha fri fra jobben og ha mulighet til å slappe av litt. Kan gjerne gjøre vedlikehold, men det bør helst ikke være så mye faste oppgaver at alt må skje sammenhengende og med et tidsjag for å bli ferdig for da føles det ikke som ferie. Har en jobb der jeg tenker mye. Når ferien er over kan jeg godt være fysisk sliten (f.eks. etter fjellturer), men ønsker å være uthvilt mentalt. Er man på ferie med/hos andre som har en annen forventning og rytme kan jeg nok fort føle meg sliten etter ferien. Om de skal haste hit og dit hele tiden, der hver sekund er planlagt med aktiviteter , der man må passe klokken hele tiden, og huske å ha med seg ting, jage på ungene for å rekke dit og datt og der det aldri er rolig til å f.eks sette seg ned å slappe av, da er det ikke ferie for meg. De som sier at det ikke er ordentlig ferie å dra til familie har gjerne en familie som har et annerledes tempo og preferanser enn dem eller de har familie der alle f.eks er lederskikkelse der de kan være sammen noen dager, mens det blir irritasjon om de er sammen lenger selv om de er svært glade i hverandre. Har også hørt om familier der deler av familien melder seg helt ut når de er samlet og forventer å bli oppvartet. Da er det mye jobb og irritasjon på de som plutselig står med alt arbeidet (barn, mat, vedlikehold etc), mens andre sitter med beina høyt og skravler uten å løfte en finger. Finnes mange andre eksempler også. I alle disse situasjonene kan man bli mentalt slitne og føle at man ikke har har ordentlig ferie. Anonymkode: 0b92c...42f
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns folk skal skille mellom ferie og ferietur. For ferie er å ha fri, ferietur er ek tur man gjør i ferien. Så ordentlig ferie er å ha fri minst 3 uker det da. Ordentlig ferietur er for meg å dra hjemmefra minst 4-5 netter, helst en uke eller to. Hva og hvor spiller ingen rolle, liker som flere her å variere. Skjønner likevel godt de som sier at det ikke er "ordentlig ferietur" å dra til familie og bo hjemme hos de, for man ser jo kanskje for seg noe litt mer gøy eller kultivert eller rett og slett noe nytt. Folk er noen rare skapninger vet du 😁😅 Anonymkode: 3c2e0...74d Uenig. Synes ikke at man trenger å skille mellom ferie og ferietur Definisjon på ferie er opprinnelig "sammenhengende dager" med fri. Men her snakker vi ikke om definisjoner, men om følelser. HI spør heller ikke "Hva er ordentlig ferie" , men "Hva er ordentlig ferie for dere". Ettersom det ikke finnes en definisjon på det, så går det på folks følelser. En tur man gjør i ferien er en tur man gjør i ferien, begrepet "ferietur" er et ikke-eksisterende begrep i min verden. Man spør "Skal du reise bort i ferien?" har aldri hørt noen som spør om jeg skal på ferietur. Begrepet "På ferie" er dessuten så innarbeidet at det ikke er noe behov for å innføre et "ferietur", synes jeg. Om jeg hadde vært hjemme i tre uker, hadde jeg ikke følt at jeg hadde hatt ordentlig ferie. da hadde jeg hatt fri (selv om jeg vet at pr definisjon har jeg ferie). (Litt kverulerende kanskje, men ikke mindre kverulerende enn å be folk skille mellom ferie og ferietur) Anonymkode: a1b23...074
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 Tenker det er veldig individuelt hva som er en « ordentlig ferie» for folk. Det handler om hva man ønsker og hva man er vandt til. For meg er en ordentlig ferie å reise bort over flere uker. Sier dog ikke at det er fasiten for alle
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 3-4 uker? Hvorfor skriver du 3-4 uker? Det er de færreste som reiser på ferie til syden i 3-4 uker, med mindre de er pensjonister med gikt. En uke til syden trenger ikke koste mer enn 2000 person med fly og hotell, så kan man få all inclusive og trenger ikke tenke på mat heller. Anonymkode: d4888...491
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 For meg er ferie å få slippe hverdagslige sysler, sove lenge, løpe, nyte sol og glade barn. Men som oftest blir det ikke som man har tenkt/vil, så da blir ferie en manøver i å holde ut, og glede seg til jobbhverdag igjen. Vi sliter i forholdet og ferie forsterker hvor katastrofalt dårlig vi har det. Derfor ferierer vi mest mulig med andre par som også har barn. Da blir det lettere. Anonymkode: 43513...701
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #16 Skrevet 23. juni 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva er ordentlig ferie for dere? Og hvor lenge er dere på ferie? Ser at mange jeg snakker med sier at i år skal de ikke på ordentlig ferie, skal bare kjøre langs halve landet for å komme til familie, og at de verken gleder seg så voldsomt, eller får noe feriefølelse. I alle år har vi feriert enten hos familie på andre kanter av landet, eller vi har kjørt til Sverige 12 timers kjøring, tatt inn på hytte der og koset oss i et par uker. Kjempeferie det, og ingen av oss har noen gang tenkt på at det ikke er ordentlig ferie. Det er også slike ferier både jeg og mannen har vært vant med fra vi selv var barn. Et år var vi i Danmark, og diverse fornøyelsesparker i Danmark og i sør Sverige. Er den dyreste ferien vi noen gang har hatt, og jeg tenker at det har vi gjort en gang, det blir mange år til en eventuell neste gang. Vi har aldri vært i "syden", og savner det heller ikke. Vi har ikke økonomi til å være på ferie i 3-4 uker, og har aldri vært borte så lenge. Ikke passer det i forhold til mannens jobb heller. Anonymkode: 473b5...f14 Komme seg ordentlig bort på tur er ferie for meg. Besøke familie eller være på hytta er ikke «ferie». Vi er i syden en gang i året, det er høstferien. Så på sommeren er vi som regel et par uker i Danmark og besøker strender og diverse fornøyelsesparker, og feks en uke i Kristiansand med Dyreparken besøk. Nå når ungene begynner å bli større kommer vi til å utvide til Eurodisney og Orlando istedet da flyreiser er lettere nå når de er større. Men sydentur koster mellom 40 og 60 000 (en uke). De andre turene opp mot 30? Pluss billetter og mat og slikt. Anonymkode: dd548...8d2
StjertIøvetann Skrevet 23. juni 2019 #17 Skrevet 23. juni 2019 Ordentlig ferie er å være et annet sted enn der man er til daglig, og å ta livet som det faller seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå