Gå til innhold

Griseindustriens hemmeligheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du sett dokumentaren? 

Anonymkode: aeb13...41e

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, og skal det ikke heller. Slutta å spise svin for 5 år siden, på grunn av at jeg syns industrielt dyrehold er uetisk. Har tatt imot mye pepper for det - mest her på DiB, faktisk - men er i dag letta over at flere får innblikk og revurderer sitt forbruk. 

Skrevet

Ingen her inne som bryr seg, det er bare når muslimene slakter kyllingene at det skjer dyreplageri, DET er forferdelig det!

Anonymkode: 02c47...29d

Skrevet

Jeg har sett den. Fatter og begriper ikke at det ikke går an å ha et verdig dyrehold. Vet det er mange bønder som ikke er spnn som det det, men det er hårreisende mange som er sånn. 

Kjøper forøvrig alt kjøtt jeg spiser i rekoringen. 

Skrevet

Har ikke sett den, men har jo lest hva den omhandler. Men jeg tenker at det nok ikke er normen for bønder generelt i Norge, men at det dessverre er noen som absolutt ikke burde hatt dyr og som her blir avslørt. Forhåpentligvis får det også konsekvenser for dem. 

Anonymkode: 009f2...0c9

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

Jeg har sett den. Fatter og begriper ikke at det ikke går an å ha et verdig dyrehold. Vet det er mange bønder som ikke er spnn som det det, men det er hårreisende mange som er sånn. 

Kjøper forøvrig alt kjøtt jeg spiser i rekoringen. 

Hvorfor tror du egentlig det er bedre. Gårdene som leverer til de vanlige kanalene er undelakt et strengere kontrollsystem enn de trenger å være for å levere til rekoringer.

Anonymkode: 6f978...fb5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du egentlig det er bedre. Gårdene som leverer til de vanlige kanalene er undelakt et strengere kontrollsystem enn de trenger å være for å levere til rekoringer.

Anonymkode: 6f978...fb5

Det handler om at jeg vet hvordan grisene har det. Småskala produksjon med større omsorg for dyrene. Uteområder, ikke innestengte griser. 

Skrevet

Har ikke sett og skal ikke se. Jeg har ikke spist svin eller kylling på ti år. Jeg spiser noe storfe men spiser svært lite i forhold til gjennomsnittet. Spiser oftere og oftere vilt (mannen jakter) Egg får vi fra egne høner. Jeg har også en STOR kastrert (gjort under bedøvelse av veterinær) gris gående på tunet hjemme. Han er like klok som hunden vår, kan masse triks. Han hyyyyyler og løper meg i møte når jeg kommer hjem fra jobb. Har melkeintoleranse så får kun i meg litt ost. 

Jeg får i meg animalske produkter, men er kritisk til hva jeg spiser. Er likevel ikke hysterisk så er jeg på ferie så er det lite jeg får gjort med det, men svin og kylling er aldri noe jeg får i meg. 

Anonymkode: e3092...fa8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke sett og skal ikke se. Jeg har ikke spist svin eller kylling på ti år. Jeg spiser noe storfe men spiser svært lite i forhold til gjennomsnittet. Spiser oftere og oftere vilt (mannen jakter) Egg får vi fra egne høner. Jeg har også en STOR kastrert (gjort under bedøvelse av veterinær) gris gående på tunet hjemme. Han er like klok som hunden vår, kan masse triks. Han hyyyyyler og løper meg i møte når jeg kommer hjem fra jobb. Har melkeintoleranse så får kun i meg litt ost. 

Jeg får i meg animalske produkter, men er kritisk til hva jeg spiser. Er likevel ikke hysterisk så er jeg på ferie så er det lite jeg får gjort med det, men svin og kylling er aldri noe jeg får i meg. 

Jeg kjenner forresten et par grisebønder og de er ikke i nærheten av det programmet. Jeg fikk en grisunge av han ene (var svak ved fødsel så trengte ekstra kjærlighet) uansett, jeg pleier å hjelpe litt når det er fødsler på gang. Både mannen og kona sover i grisehuset og er en grisunge svak så sover de med den på brystet og gir de mat i sprøyter til den kommer seg. Er leit at grisebøndene blir dratt under en kam, ikke alle er idioter. 

Skrevet

Nei

Jeg orket ikke :,( så litt på nyhetene og det er helt nok.  helt forferdelig. jeg spiser kjøtt,men har aldri likt svin

Anonymkode: ff6e9...e78

Skrevet

Tenk så fint det hadde vært om nordmenn ble litt mindre opptatt av å kjøpe billigst mulig mat hele tiden. Dessverre har de aller fleste nordmenn glemt denne dokumentaren om noen måneder og går tilbake til å kjøpe billig kjøtt fra dårlige produsenter. Akkurat som med kylling. Det ble laget en lignende dokumentar om kyllingfarmer for noen år siden. Folk kjøper fremdeles billigste mulige kyllingvarer. 🙄

Anonymkode: 056c4...174

Skrevet

Råtne egg finnes i alle bransjer, også blant bønder! Når det er sagt, så betyr det langt i fra at det gjelder alle, eller flertallet for den del. Media setter fokus der de vil, og folk generaliserer. Norske dyr har det generelt veldig bra, og det er trygg mat på mer enn en måte. Folk flest er mest opptatt av at biffen er billig, selv om de skriker opp etter slike dokumentarer! Mitt ønske er at norske bønder skal ha grunnlaget på plass for å drive småskala, sunt og driveverdig dyrehold. Store enheter, import og svenskehandel betyr ihvertfall ikke bedre forhold for dyra, hverken her i Norge eller de landa vi importerer fra! Det er mye rart på den fronten i mange land, som det er lett å lukke øynene for! Vi bør også sørge for å være så selvforsynte som mulig her i landet! 

Anonymkode: e90e0...dbc

Skrevet

Jeg så den. Men så earthlings for en del år siden og en lang rekke dokumentarer etter den, så ble på ingen måte overrasket. 

Men har man et snev av tanke om andre skapningens lidelse, bør man ha tatt et bevisst valg til eget kjøttkonsum før en ser dokumentaren. 

Anonymkode: b48a5...7a5

Skrevet

Nei, den kommer jeg ikke til å se. Spiser ikke de stakkars grisene heller så derfor føler jeg at jeg kan stå over. Men hadde jeg spist kjøtt så hadde jeg sett den.  Jeg mener om det er godt nok for smaksløkene så er det godt nok for øynene.

Skrevet

Jeg har sett den. Det stemmer ikke at det er «enkelte råtne egg» og at «dyreholdet i Norge er generelt bra». Mattilsynet finner kritikkverdige forhold hos så godt som alle svinegårder ved uanmeldte tilsyn. 

Vi har kuttet kraftig ned på kjøttforbruket av hensyn til miljø først og fremst, men også grunnet dårlig dyrehold. Vi spiser litt kylling og kalkun og sjømat, egg og melkeprodukter. De fleste måltider vi har hjemme er vegetariske. 

Anonymkode: 4bea7...57a

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Råtne egg finnes i alle bransjer, også blant bønder! Når det er sagt, så betyr det langt i fra at det gjelder alle, eller flertallet for den del. Media setter fokus der de vil, og folk generaliserer. Norske dyr har det generelt veldig bra, og det er trygg mat på mer enn en måte. Folk flest er mest opptatt av at biffen er billig, selv om de skriker opp etter slike dokumentarer! Mitt ønske er at norske bønder skal ha grunnlaget på plass for å drive småskala, sunt og driveverdig dyrehold. Store enheter, import og svenskehandel betyr ihvertfall ikke bedre forhold for dyra, hverken her i Norge eller de landa vi importerer fra! Det er mye rart på den fronten i mange land, som det er lett å lukke øynene for! Vi bør også sørge for å være så selvforsynte som mulig her i landet! 

Anonymkode: e90e0...dbc

Godt skrevet!

Anonymkode: 82213...520

Skrevet

Nei, og ikke skal jeg se den heller.

Jeg spiser ikke gris, selv om det har andre årsaker enn hvordan de stakkars dyra blir behandlet.

Skrevet

Synes det er merkelig at det er nesten bare de som ikke spiser gris som svarer i denne tråden, for det er vel ikke så uvanlig å gjøre det? 

Anonymkode: 02c47...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...