Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #1 Skrevet 21. juni 2019 Har egentlig aldri helt skjønt det, men det er altså ikke «ekte» mensen man får når man går på pilla? Hva er det som er forskjellen på mensprosessen med og uten pilla? Hvorfor har ei venninne av meg (som ikke får naturlig mensen) mensen på pilla? Er det dumt at jeg begynte på pilla etter MA? Jeg hadde 1 mens før jeg begynte, og jeg blødde sinnsykt mye! Har bare pleid å blø litt før, men etter MA så blør jeg dobbelt så mye også på pilla. Anonymkode: f4eb0...c4a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 De kaller mensen på p-pille for en bortfallsblødning, fordi du ikke har hatt noen eggløsning. Man blør gjerne mindre fordi man ikke bygger opp like mye slimhinner i livmor heller, for å ta imot et befruktet egg. Alt blir litt på liksom, siden det ikke er noe egg og siden du ikke lar dine egne hormoner bygge opp slimhinnene i livmor som de skal heller. Hvordan det er med blødninger og pillebruk etter MA vet jeg ikke noe om dessverre, men vil tra det kan ta noen måneder for systemet å gå seg til. Anonymkode: 8d64e...260
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: De kaller mensen på p-pille for en bortfallsblødning, fordi du ikke har hatt noen eggløsning. Man blør gjerne mindre fordi man ikke bygger opp like mye slimhinner i livmor heller, for å ta imot et befruktet egg. Alt blir litt på liksom, siden det ikke er noe egg og siden du ikke lar dine egne hormoner bygge opp slimhinnene i livmor som de skal heller. Hvordan det er med blødninger og pillebruk etter MA vet jeg ikke noe om dessverre, men vil tra det kan ta noen måneder for systemet å gå seg til. Anonymkode: 8d64e...260 Men hva er det som gjør at man får mensen da? Jeg har jo f.eks. noen uker etter mensen ganske slimete utflod. Og hvordan kan da noen bli gravide på pilla? Ei jeg kjenner glemte pilla 2 dager på rad og ble gravid. Hvordan rekker systemet da å «gå tilbake»? Jeg synes bare det hele er så rart🤔 Anonymkode: f4eb0...c4a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #4 Skrevet 22. juni 2019 Man får menstruasjon på p-piller når man tar pillefri uke. Det som utløser blødning er rett og slett brått fall i hormonenene, nærmere bestemt gestagenet som er i pillen. Vanlig mensen har man for å blø ut slimhinnen som har bygget seg opp klar for å ta imot et befruktet egg. På p-piller har man ikke vanlig syklus og trenger derfor ikke å blø. Pillene bare etterligner en vanlig syklus for å virke mer naturlig, men det er altså helt trygt å hoppe over mensen! Anonymkode: 7f721...9ed
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Man får menstruasjon på p-piller når man tar pillefri uke. Det som utløser blødning er rett og slett brått fall i hormonenene, nærmere bestemt gestagenet som er i pillen. Vanlig mensen har man for å blø ut slimhinnen som har bygget seg opp klar for å ta imot et befruktet egg. På p-piller har man ikke vanlig syklus og trenger derfor ikke å blø. Pillene bare etterligner en vanlig syklus for å virke mer naturlig, men det er altså helt trygt å hoppe over mensen! Anonymkode: 7f721...9ed Skjønner fortsatt ikke, hvordan kan det da ha seg at noen blir gravide på pilla? Og at jeg nå får kraftigere mens etter at jeg hadde MA tidligere i vår og begynte på pilla igjen etter første mens? Anonymkode: f4eb0...c4a
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner fortsatt ikke, hvordan kan det da ha seg at noen blir gravide på pilla? Og at jeg nå får kraftigere mens etter at jeg hadde MA tidligere i vår og begynte på pilla igjen etter første mens? Anonymkode: f4eb0...c4a De fleste som blir gravide på pillen har dessverre slurvet, selv om de ikke vil innrømme det selv. Ikke alle tenker på at den kanskje ikke virker om man har kastet opp eller hatt diaré. Noen bruker det også kanskje som en «unnskyldning»? Selv om man gjør alt rett, er det likevel noen som blir gravide på pillen. Ingen prevensjon er 100% sikker! Det er ikke unormalt at kroppen kan endre seg litt etter en abort. Anonymkode: 7f721...9ed
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: De fleste som blir gravide på pillen har dessverre slurvet, selv om de ikke vil innrømme det selv. Ikke alle tenker på at den kanskje ikke virker om man har kastet opp eller hatt diaré. Noen bruker det også kanskje som en «unnskyldning»? Selv om man gjør alt rett, er det likevel noen som blir gravide på pillen. Ingen prevensjon er 100% sikker! Det er ikke unormalt at kroppen kan endre seg litt etter en abort. Anonymkode: 7f721...9ed Skjønner.. Men venninnen min får ikke naturlig mensen, hun har ikke egg. Lurer på hvorfor hun får mensen på pilla da? Anonymkode: f4eb0...c4a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner.. Men venninnen min får ikke naturlig mensen, hun har ikke egg. Lurer på hvorfor hun får mensen på pilla da? Anonymkode: f4eb0...c4a Det skrev jeg jo tidligere. Når hun tar den pillefrie uka, faller gestagennivået, og det provoserer frem en blødning. Anonymkode: 7f721...9ed
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner fortsatt ikke, hvordan kan det da ha seg at noen blir gravide på pilla? Og at jeg nå får kraftigere mens etter at jeg hadde MA tidligere i vår og begynte på pilla igjen etter første mens? Anonymkode: f4eb0...c4a Kroppen vil gjerne bli gravid, det er sånn vi er laget, for å reprodusere oss selv. Noen i større grad enn andre. Så noen kan glemme tre piller på rad uten at noe skjer, mens andre kaster opp en pille og vips har kroppen sluppet et egg og desperat klargjør livmor for å ta det imot. Derfor er det sånn at noen blir gravide på pilla, og som regel skyldes det brukerfeil. Under 1% blir gravide på pilla selv om den er tatt riktig, da er det kroppen som jobber imot de falske hormonene og klarer å tilpasse seg dem og fungere som den skal selv om du tar de. Altså slippes egg og livmor klargjør til å ta imot, selv om du tar pilla. Det er ikke vanlig, men noen kropper klarer det. At kroppen din har endret seg etter å ha vært gravid er helt vanlig, det er mange som opplever det. Noen får klaftigere mens, noen mer sparsommelig. Hormonene i kroppen har rett og slett endret seg. At du tar medisinske hormoner i tillegg endrer ikke det faktum at din egen kropp har endret seg. Anonymkode: 8d64e...260
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå