Gå til innhold

Og der kom puberteten som en virvelvind. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kort tid har både menstruasjonen og kvisene kommet på 11-åringen. Det samme har sinne og depping. Alt er flaut, feil, kjedelig, umulig. Hun vil ikke være med på noe, kan ikke komme med egne forslag. Heldigvis for henne er det skoleferie, for skolen har blitt tragisk. Hun har slitt litt sosialt, men har siden 2. klasse hatt en bestevenn. De har vært mye sammen, men nå sklir de litt fra hverandre (alt er jo kjedelig og teit), og hun har ingen andre å spille på. Klassen er klikkete. 

Alt dette har kommet brått, og jeg trenger styrke. Vil jo ikke lage unødvendige konflikter, men å bli møtt av et surt tryne hele tiden frister ikke. 

Hvor lang tid tok det før det verste var over hos dere tenåringsjenter? Vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg, eller hva jeg kan gjøre for å hjelpe - annet enn å lytte når det trengs. 

Anonymkode: 25d38...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med erfaring som har gode råd? 

Anonymkode: 25d38...f7e

Skrevet

Dette er helt normalt og slik utviklingen kan komme på noen barn. Jeg tenker at, man har jo forståelse for at gravide kvinner kan ha humørsvingninger og lignende, hvorfor har vi ikke samme forståelse for barna som kommer i puberteten? Nå bruser det nok i kroppen hennes, alt er nytt og det føles rart. Det blir nok å ta noen år før hun er komfortabel med den nye tilværelsen og de fleste andre jentene på hennes alder er kommet dit hun er. Det er viktig at du lytter og hører på henne og ikke blir sint når hun har utblåsning. La henne blåse ut og så ta en prat om det rolig etterpå. 

Prøv å ta henne med på noe hyggelig, hva er hun interessert i? Og prat om alt om dere kan. Om kroppen, hva som skjer, sex osv osv. 

Få henne til å forstå at du er der, uansett hva som skjer i livet hennes. For nå kan alt rase på en dag fordi det føles slik for tenåringer. 

Anonymkode: 59549...de1

Skrevet

Vi opplevde akkurat det samme med vår tiåring (snart 11)

Jeg kunne skrevet akkurat det du skrev.

Jeg ringte faktisk til helsesøster for å høre om det var normalt, eller om hun kjente til problemer i klassen eller annet.. 

Etter ca 1 mnd kom mensen, og da var det akkurat som om at hun ble mer harmonisk noen uker, og nå er vi der igjen med de store svingningene.

Nå vet jeg ikke noe om når det eventuelt roer seg, men kjenner meg i alle fall igjen i det du skriver.. 

Anonymkode: dda00...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...