Gå til innhold

Nå blir det lettere å snoke i journaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag må helsepersonell be aktivt om innsyn i opplysninger om pasienten hvis de vil sjekke om de har gjort riktige vurderinger eller startet riktig behandling.

(uff da)

Nå vil helseminister Bent Høie endre loven.

Han foreslår derfor at kravet som gjør det tungvint å sjekke hvordan det har gått fjernes, slik at helsepersonell kan søke opplysninger i tidligere pasienters journaler for å lære, uten å måtte anmode om innsyn først.

https://www.aftenposten.no/norge/i/P9aRW6/Vil-gjore-det-enklere-for-leger-a-soke-i-tidligere-pasienters-journaler

Er dette bra? Er det bra at det blir gjort lettere å snoke i journalene til folk?

Anonymkode: b0b72...236

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke for å snoke, en for å lære. Det er håpløst når en lege kan få ansvaret for en pasient en kort, men viktig stund i pasientens behandling, tar avgjørende beslutninger, men så ikke har rett til å få vite om den beslutningen var riktig eller gal om pasienten etterpå f.eks. er overført til en annen avdeling. Veldig viktig at denne muligheten gis.

Får ikke lest artikkelen, men vet at dette f.eks. er et stort problem for ambulansepersonell. De tar avgjørelser som kan være livsviktige for pasienten, men får ikke vite hvordan det går med pasienten i ettertid, om beslutningen om behandling/medisinering var riktig eller gal. Det er helt håpløst - dermed går de glipp av enormt mye læring. Læring som er viktig for pasienter som kommer senere, pasienter som kanskje kunne reddet livet om de hadde fått muligheten til å lære av tidligere feil eller riktige beslutninger.

Det er et fåtall som ønsker å snoke. I dag vil man uansett kunne spore hvem som har sett journaler, så har man vært i journaler man ikke har noe med å gjøre kan det oppdages.

Som pasient de siste årene har det vært helt på trynet håpløst hvor vanskelig det har vært for meg å få ut prøvesvar på sykehus. Kun legene kan gjøre det, så legene har blitt sekretærer fremfor at sekretærene kan gjøre jobben. Det er sløsing av ressurser og det gavner ingen, i hvert fall ikke meg som pasient. Og om en lege som har vært i kontakt med meg tidligere kan lære noe av å "snoke" i journalen min (som du kaller det), da hadde jeg ønsket det velkomment. De jeg har hatt kontakt med kunne ha trengt å "snoke" litt i journalen min...

Anonymkode: 044e9...b1d

Skrevet

Selvsagt er det veldig bra!! Pasientens liv og helse går selvfølgelig foran paranoiaen til enkelte, som til og med må degradere det til «snoking» når det egentlig er helt nødvendig innhenting av informasjon. 

Anonymkode: 1d192...04c

Skrevet

Har du egentlig satt deg inn i dette, hi???

Anonymkode: 0b89f...f3f

Skrevet

Jøsseland, hvor paranoid er det mulig å bli...

De får heller lage en ordning hvor de få som er så paranoide kan sperre for innsyn uten å be om tillatelse, så kan resten av oss ha journaler behandlende og tidligere behandlende leger selvfølgelig kan se i for å sjekke hvordan ting har gått og om riktige beslutninger ble tatt.

Jeg som selv har journal som et langt år, lurer på hva i all verden folk er så redd for. Ja, noen av oss er født med en kleinere kropp enn andre, har gått gjennom behandlinger og operasjoner i hytt og pine, men er det noen legestanden kan lære av så er det jo oss...

Blir stadig sjokkert over at folk er så hemmelighetsfulle. Var hos tannlegen for ikke lenge siden, og opplyste selvfølgelig om at jeg hadde hatt en hjerteoperasjon siden sist og gikk på blodfortynnende. Hun ble så glad for at jeg opplyste om det, for det var viktig for henne å vite. Så ble det bestemt at jeg skal trekke en visdomstann, og da måtte jeg ta antibiotika på forhånd fordi de er redd for at det skal bli en infeksjon som da kan følge blodbanen til mitt opererte hjerte. Jeg gikk på apoteket for å hente ut denne antibiotikaen og igjen fikk jeg høre det samme, så bra at tannlegen min visste dette, mange unngår å fortelle tannlegen om helseproblemer fordi de mener tannlegen ikke har noe med det, de skjønner ikke at tennene er en del av kroppen og den totale helsen. Jeg blir helt sjokkert igjen jeg altså, hva er det folk skjuler og er så redd for?

Folk som jobber i helsevesenet gjør det jo for å hjelpe oss. Sikkert noen råtne epler innimellom der også, men ærlig talt, de aller fleste jobber med mennesker og helse fordi de ønsker å hjelpe.

Anonymkode: 6e07a...bf1

Skrevet

Hva mener du med at de må be aktivt om innsyn? Mener du at de må begrunne hvorfor de skal sjekke pasientens journal? Jeg har det ihvertfall sånn at den som går inn på min journal må begrunne hvorfor, ellers får man ikke tilgang.

Anonymkode: 81c56...a04

Skrevet

Man kan uansett få vite hvem som har sjekket journalene, så jeg er ikke bekymret. Jeg bor i helse nord så jeg kan sjekke det selv på helsenorge

Anonymkode: 1c67c...68a

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at de må be aktivt om innsyn? Mener du at de må begrunne hvorfor de skal sjekke pasientens journal? Jeg har det ihvertfall sånn at den som går inn på min journal må begrunne hvorfor, ellers får man ikke tilgang.

Det betyr at dersom pasienten skives ut for eksempel, for å behandles videre ett annet sted- så kan man få sett hvordan behandlingen man startet opp har fungert. Slik at en får bekreftet at en tok rette valg. før måtte man be om samtykke fra pasienten. Det blir uansett loggført hvem som har lest journal, så det er kontrollert.

Skrevet
På 21.6.2019 den 13.36, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke for å snoke, en for å lære. Det er håpløst når en lege kan få ansvaret for en pasient en kort, men viktig stund i pasientens behandling, tar avgjørende beslutninger, men så ikke har rett til å få vite om den beslutningen var riktig eller gal om pasienten etterpå f.eks. er overført til en annen avdeling. Veldig viktig at denne muligheten gis.

Får ikke lest artikkelen, men vet at dette f.eks. er et stort problem for ambulansepersonell. De tar avgjørelser som kan være livsviktige for pasienten, men får ikke vite hvordan det går med pasienten i ettertid, om beslutningen om behandling/medisinering var riktig eller gal. Det er helt håpløst - dermed går de glipp av enormt mye læring. Læring som er viktig for pasienter som kommer senere, pasienter som kanskje kunne reddet livet om de hadde fått muligheten til å lære av tidligere feil eller riktige beslutninger.

Det er et fåtall som ønsker å snoke. I dag vil man uansett kunne spore hvem som har sett journaler, så har man vært i journaler man ikke har noe med å gjøre kan det oppdages.

Som pasient de siste årene har det vært helt på trynet håpløst hvor vanskelig det har vært for meg å få ut prøvesvar på sykehus. Kun legene kan gjøre det, så legene har blitt sekretærer fremfor at sekretærene kan gjøre jobben. Det er sløsing av ressurser og det gavner ingen, i hvert fall ikke meg som pasient. Og om en lege som har vært i kontakt med meg tidligere kan lære noe av å "snoke" i journalen min (som du kaller det), da hadde jeg ønsket det velkomment. De jeg har hatt kontakt med kunne ha trengt å "snoke" litt i journalen min...

Dette☝️ Jobber som ambulansepersonell og er frustrerende å så og si aldri få vite om en har gjort en riktig vurdering. Enormt lærerikt for oss og få vite hvordan det gikk med pasienten. Dette er ikke for vi er nyskjerrige på tidligere sykehistorie, avføringsmønster eller familiære forhold, holder lenge å få vite endelig diagnose. Mener dette er nødvendig for å lære og kunne gi best mulig behandling.

Anonymkode: 229a1...8c5

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette☝️ Jobber som ambulansepersonell og er frustrerende å så og si aldri få vite om en har gjort en riktig vurdering. Enormt lærerikt for oss og få vite hvordan det gikk med pasienten. Dette er ikke for vi er nyskjerrige på tidligere sykehistorie, avføringsmønster eller familiære forhold, holder lenge å få vite endelig diagnose. Mener dette er nødvendig for å lære og kunne gi best mulig behandling.

Anonymkode: 229a1...8c5

Ja, det er jo helt avgjørende om man skal bedre seg og lære av det man gjør feil - men også det man gjør rett når man kanskje er usikker på om det var riktig og om man kan gjenta det.

Hos dere er det jo ofte små detaljer som gjør om dere tar riktige valg eller ikke, så det er selvsagt at dere bør få vite hvordan det går med pasienten, om diagnosen var riktig, om dere handlet rett eller om det er noe å lære av det som kan gjøre dere bedre. Det er jo egentlig helt opplagt, det er vanskelig å lære om man ikke får vite om man handlet riktig.

Skrevet
11 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det betyr at dersom pasienten skives ut for eksempel, for å behandles videre ett annet sted- så kan man få sett hvordan behandlingen man startet opp har fungert. Slik at en får bekreftet at en tok rette valg. før måtte man be om samtykke fra pasienten. Det blir uansett loggført hvem som har lest journal, så det er kontrollert.

Jaja, ikke så farlig det da.. Så lenge den som har vært i min journal kan begrunne hva den skal der å gjøre, så går det fint for meg😊 Synes det er topp at man kan ha en slik sperre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...