Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 Mmmmmh, kjøttkake. Anonymkode: 2edd7...df8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mmmmmh, kjøttkake. Anonymkode: 2edd7...df8 Det ble nemlig hevdet av flere i et nnet innlegg at kake IKKE er mat. Da lurer jeg på hva de mener det er. Kjøretøy? Pyntegjenstander? Noe abstrakt? hi Anonymkode: d7692...f15
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ble nemlig hevdet av flere i et nnet innlegg at kake IKKE er mat. Da lurer jeg på hva de mener det er. Kjøretøy? Pyntegjenstander? Noe abstrakt? hi Anonymkode: d7692...f15 Ikke skap deg, du skjønner godt hva som menes med det Anonymkode: 9d6d8...ce4
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ble nemlig hevdet av flere i et nnet innlegg at kake IKKE er mat. Da lurer jeg på hva de mener det er. Kjøretøy? Pyntegjenstander? Noe abstrakt? hi Anonymkode: d7692...f15 Kake er jo nettopp det det er: kake Brød, middag osv er mat. Sjokolade er sjokolade eller godteri som fellesbetegnelse. Kake og godteri/sjokolade er ikke mat. Har du så enkelt språk at du kaller alt du putter i munnen for mat? Da bør du lese mye, få opp ordforrådet ditt😊 Anonymkode: 94d1a...ecf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #6 Skrevet 21. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kake er jo nettopp det det er: kake Brød, middag osv er mat. Sjokolade er sjokolade eller godteri som fellesbetegnelse. Kake og godteri/sjokolade er ikke mat. Har du så enkelt språk at du kaller alt du putter i munnen for mat? Da bør du lese mye, få opp ordforrådet ditt😊 Anonymkode: 94d1a...ecf Akkurat her er det nok heøler du som må lese litt mer. Det er helt normalt at ord kan brukes med ulik betydning avhelgi av sammenhengen. "Mat" kan for eksempel være alle fødevarer, det det kan bety et måltid eller middagsmat. I den andre tråden var det ingen selvfølge hvordan "mat" skulle forstås. Anonymkode: 32f35...f3d
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #7 Skrevet 21. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Akkurat her er det nok heøler du som må lese litt mer. Det er helt normalt at ord kan brukes med ulik betydning avhelgi av sammenhengen. "Mat" kan for eksempel være alle fødevarer, det det kan bety et måltid eller middagsmat. I den andre tråden var det ingen selvfølge hvordan "mat" skulle forstås. Anonymkode: 32f35...f3d Det burde være en selvfølge for alle Anonymkode: 9d6d8...ce4
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #8 Skrevet 21. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat her er det nok heøler du som må lese litt mer. Det er helt normalt at ord kan brukes med ulik betydning avhelgi av sammenhengen. "Mat" kan for eksempel være alle fødevarer, det det kan bety et måltid eller middagsmat. I den andre tråden var det ingen selvfølge hvordan "mat" skulle forstås. Anonymkode: 32f35...f3d Synes du det er like normalt å kalle mennesker dyr? Vi er jo det, men vi bruker språket for å få andre til å forstå hva vi (eksakt) mener. Ville bli rart å si at noen dyr studerer på universitetet til å bli lege. Da passer menneske bedre. Og i en invitasjon hvor det står mat blir servert, regner man å få nettopp mat og ikke bare kake eller is. Da skriver man evt mat og kake/is/dessert blir servert. Språket brukes jo for å gjøre seg forstått? Selv om jeg skjønner at noen heller vil bruke det til å krangle... Anonymkode: 94d1a...ecf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det burde være en selvfølge for alle Anonymkode: 9d6d8...ce4 Nei, hvorfor det? I barnehagen og på skolen her er det vanlig med en blandong av alt mulog på bordet når vi tar med "mat" til fellesbord. Her er det en selvfølge at begrepet omfatter det meste som er spiselig, kanskje utenom typisk godteri. Andre steder er det tydeligvis vanlig at det ikke omfatter søtmat. Anonymkode: 32f35...f3d
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes du det er like normalt å kalle mennesker dyr? Vi er jo det, men vi bruker språket for å få andre til å forstå hva vi (eksakt) mener. Ville bli rart å si at noen dyr studerer på universitetet til å bli lege. Da passer menneske bedre. Og i en invitasjon hvor det står mat blir servert, regner man å få nettopp mat og ikke bare kake eller is. Da skriver man evt mat og kake/is/dessert blir servert. Språket brukes jo for å gjøre seg forstått? Selv om jeg skjønner at noen heller vil bruke det til å krangle... Anonymkode: 94d1a...ecf Jeg ville ikke brukt ordet "dyr" i den sammenhengen, men hvis jeg hadde skrevet "Planter skiller ut oksygen mens dyr skiller ut karbondioksyd", ville mennesker vært et naturlig eksempel på "dyr". Anonymkode: 32f35...f3d
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke brukt ordet "dyr" i den sammenhengen, men hvis jeg hadde skrevet "Planter skiller ut oksygen mens dyr skiller ut karbondioksyd", ville mennesker vært et naturlig eksempel på "dyr". Anonymkode: 32f35...f3d Så hvorfor er det da greit å bruke mat generelt når man egentlig ikke mener bare mat? For å forvirre dyr? De ulike ordene er der jo for en grunn. Anonymkode: 94d1a...ecf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #12 Skrevet 21. juni 2019 Det kommer jo an på hvordan du bruker ordet. Mat for meg er noe nyttig som kroppen har bruk for. Kake er søtt snop som ikke er nødvendig, men kos. Sånn brukes det også av andre i min omgangskrets. Når vi hadde fellesbord på sommeravslutning her sto det at vi skulle ha med "fingermat, kake, frukt e.l." Ordet mat ble ikke brukt i det hele tatt. Hadde det stått at vi skulle spise mat og alle skulle ha med en rett hver (det hadde vi på 7.klasseavslutningen i fjor) så tydet alle det som at vi skulle lage et koltbord og ingen hadde med kake. Da spiste vi middag sammen. Anonymkode: c876d...898
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #13 Skrevet 21. juni 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvorfor er det da greit å bruke mat generelt når man egentlig ikke mener bare mat? For å forvirre dyr? De ulike ordene er der jo for en grunn. Anonymkode: 94d1a...ecf Det kan godt hende den som skrev invotasjonen burde vært mer spesefikk for å unngå misforståelser, eller så kan det hende at hun eller han tenkte at det ikke var så nøye hvordan folk tolket ordet og at både saltmat og søtmat var ok. Kaker er en form for mat, selv om ikke alle synes det passer i denne sammenhengen. Anonymkode: 32f35...f3d
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende den som skrev invotasjonen burde vært mer spesefikk for å unngå misforståelser, eller så kan det hende at hun eller han tenkte at det ikke var så nøye hvordan folk tolket ordet og at både saltmat og søtmat var ok. Kaker er en form for mat, selv om ikke alle synes det passer i denne sammenhengen. Anonymkode: 32f35...f3d Både saltmat og søtmat? Ikke vanlig mat? Saltmat er spekemat og chips da eller? Søtmat er kaker og godteri? Hva med vanlig mat? Anonymkode: 94d1a...ecf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det ble nemlig hevdet av flere i et nnet innlegg at kake IKKE er mat. Da lurer jeg på hva de mener det er. Kjøretøy? Pyntegjenstander? Noe abstrakt? hi Anonymkode: d7692...f15 Dette blir litt som den irriterende ungen som holder hånden foran ansiktet ditt. «Rører deg ikke, kan ikke bli sint! Rører deg ikke, kan ikke bli sint!» Blåser opp prinsippsaker bare «fordi atte» Anonymkode: b0220...922
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 Dere som mener at kake ikke er mat: Om det sto en sultende foran dere og sa "Kjære, gi meg mat!", ville dere da ikke gitt stakkaren noe fordi det eneste dere hadde i veska var sjokoladekake? Anonymkode: 381d8...a98
Tøystykke Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo an på hvordan du bruker ordet. Mat for meg er noe nyttig som kroppen har bruk for. Kake er søtt snop som ikke er nødvendig, men kos. Sånn brukes det også av andre i min omgangskrets. Når vi hadde fellesbord på sommeravslutning her sto det at vi skulle ha med "fingermat, kake, frukt e.l." Ordet mat ble ikke brukt i det hele tatt. Hadde det stått at vi skulle spise mat og alle skulle ha med en rett hver (det hadde vi på 7.klasseavslutningen i fjor) så tydet alle det som at vi skulle lage et koltbord og ingen hadde med kake. Da spiste vi middag sammen. Anonymkode: c876d...898 Du mener altså at kos er unødvendig?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo an på hvordan du bruker ordet. Mat for meg er noe nyttig som kroppen har bruk for. Kake er søtt snop som ikke er nødvendig, men kos. Sånn brukes det også av andre i min omgangskrets. Når vi hadde fellesbord på sommeravslutning her sto det at vi skulle ha med "fingermat, kake, frukt e.l." Ordet mat ble ikke brukt i det hele tatt. Hadde det stått at vi skulle spise mat og alle skulle ha med en rett hver (det hadde vi på 7.klasseavslutningen i fjor) så tydet alle det som at vi skulle lage et koltbord og ingen hadde med kake. Da spiste vi middag sammen. Anonymkode: c876d...898 Hva med ost og kjeks? Loff? Frityrstekte løkringer? Kaller du det "mat". Det er i hvertfall ikke sunnnere enn en bløtekake med masse jordbær. Anonymkode: 32f35...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå