Gå til innhold

Jeg trenger sårt litt hjelp ang. gjeld!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann er deprimert, og har klart å pådra seg så mye gjeld at de har begynt å trekke ham i lønn. Jeg skal nå ta over all økonomisk ansvar, og han får bare lommepenger. Men for å ordne opp må jeg få kontroll på gjelden. Han aner ikke. 

Er det noen jeg kan kontakte, en internettside eller noe, som kan vise meg oversikt over gjeld til kreditorer? 

Blir veldig takknemlig for svar.

Anonymkode: 1ed93...dd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min mann er deprimert, og har klart å pådra seg så mye gjeld at de har begynt å trekke ham i lønn. Jeg skal nå ta over all økonomisk ansvar, og han får bare lommepenger. Men for å ordne opp må jeg få kontroll på gjelden. Han aner ikke. 

Er det noen jeg kan kontakte, en internettside eller noe, som kan vise meg oversikt over gjeld til kreditorer? 

Er gjeldsregisteret oppe å gå nå? I tilfelle så skal man kunne sjekke seg selv der

Anonymkode: 4c326...e0e

Skrevet

Ring kommunen dere bor i i morgen tidlig og be om å få snakke med økonomisk rådgiver slik at dere kan få sette opp et møte med denne. Denne kan hjelpe til med å få oversikt over gjelden og ellers også hjelpe til med en plan fremover.

Anonymkode: add4d...3a2

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring kommunen dere bor i i morgen tidlig og be om å få snakke med økonomisk rådgiver slik at dere kan få sette opp et møte med denne. Denne kan hjelpe til med å få oversikt over gjelden og ellers også hjelpe til med en plan fremover.

Gå inn på den andre tråden som går nå, der skrev jeg et langt svar til HI i den tråden. Mye av det samme gjelder for deg.

Skrevet

Nummer en: få en fullmakt fra mannen din. Du får ikke noe som helst informasjon uten dette

Nummer to: virke inkasso kan hjelpe til med en totaloversikt over all inkassogjeld til alle selskap. 

Nummer 3: du må selv finne ut hvor han har gjeld som ikke er oversendt inkasso

nummer 4: lønnstrekkordningen går sin gang frem til kravet er betalt eller det det blir nedbetalt på to år. 

Anonymkode: bf8ae...f71

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dessverre. 

Anonymkode: 62963...c28

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nummer en: få en fullmakt fra mannen din. Du får ikke noe som helst informasjon uten dette

Nummer to: virke inkasso kan hjelpe til med en totaloversikt over all inkassogjeld til alle selskap. 

Nummer 3: du må selv finne ut hvor han har gjeld som ikke er oversendt inkasso

nummer 4: lønnstrekkordningen går sin gang frem til kravet er betalt eller det det blir nedbetalt på to år. 

Anonymkode: bf8ae...f71

Dette.

Anonymkode: 62963...c28

Skrevet

Sjekk lønnstrekket og om det er innenfor regelverket slik at de ikke trekker for mye. 

Du må selv kontakte alle inkassoselskap han muligens har gjeld til og høre om det finnes noe der. Ellers så har flere selskap som Lindorf og kredinor innloggingstjeneste hvor man kan logge inn med bankid og se om man har noen saker. Kanskje prøv disse selskapene først for der har man oversikt når man logger inn.

Anonymkode: 8c12a...279

Skrevet

Sjekk selvangivelsen, hvilke kreditorer er nevnt der, kontakt de.
Har han søkt på nye lån i år så spør hvordan han har søkt, kan det ligge noe dokumentasjon på e-post?
Ring namsmannen og spør hvordan du kan få tak i eventuelt den listen de har der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...