Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Jeg orker ikke gå i detaljer. Blir alt for mye å skrive. Men, han har ødelagt meg økonomisk. Han har satt meg i ca. 250 000 misligholdt gjeld. Jeg har vært utrolig dum og naiv, det vet jeg. Han har slitt med psykiske problemer. Jeg har angst, er deprimert og sliter skikkelig pga dette her. Jeg er helt ødelagt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han sier han skal ordne opp, men jeg vet ikke om jeg kan stole på han. Har mistet all tillitt. Jeg har så lyst til å gå i fra han, men jeg kan ikke. Da sitter jeg i allefall i saksa med denne gjelda. Har null mulighet til å klare meg selv. Jeg er så desperat. Ser ingen utvei. Har ikke familie som kan hjelpe meg med dette. Jeg er så desperat at jeg har vurdert alt mulig rart. Å selge trusene mine, begynne å spille Lotto, kontakte folk (kjente) som har mye penger for å be om lån, kontakte et par gamle kontakter av samboeren min som har mye penger. Alt mulig. Vi eier ikke hus, så får ikke brukt det som sikkerhet for mer lån. Jeg skulle gjort hva som helst for å få bort dette. Jeg har alltid vært en pålitelig betaler. Jeg er så lei meg for hvordan livet mitt har blitt og hvor utrolig dum jeg har vært. Nå får jeg svi. Vi har også tre barn sammen. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette. Håper ingen kommer med masse kritikk. Jeg vet jeg har feilet. Jeg håper kanskje noen kan komme med noen gode råd (ikke at jeg tror det finnes så mange) og trøstende ord. Jeg vet ikke. Må bare få det ut før jeg blir gal😥 Anonymkode: 5ba0c...563
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Ikke vær sint på deg selv fordi du har stolt på mannen du bor sammen med. Det er en helt naturlig ting å gjøre. Kan du finne noen å snakkemed? Selv om familien ikke kan hjelpe med penger kan det være godt å få snakket om problemene likevel, og ikke minst å ikke behøve å holde det hemmelig lengre. Anonymkode: 5bf2f...fd1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Bestill time hos kommunens økonomiske rådgiver, det er nav som organiserer dette. Så får dere hjelp til å få oversikt, sette opp et budsjett, få igang avtaler om nedbetaling osv. Høres ut som dere i utgangspunktet er ganske ressurssvake, begge sliter psykisk osv, så dere vil helt klart få god hjelp av en utenforstående. Jobber dere begge to? Det er kanskje mulig å jobbe litt ekstra for en av dere eller begge en periode, og om ikke så er det veldig viktig å få gode nedbetalingsordninger. Alle kredittkort må klippes, dere må svarteliste dere selv så ny gjeld ikke blir tatt opp osv. 250.000 er ikke så mye, dette fikser dere fint, bare få hjelp til å ordne opp. Anonymkode: 4c94a...dd2
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke vær sint på deg selv fordi du har stolt på mannen du bor sammen med. Det er en helt naturlig ting å gjøre. Kan du finne noen å snakkemed? Selv om familien ikke kan hjelpe med penger kan det være godt å få snakket om problemene likevel, og ikke minst å ikke behøve å holde det hemmelig lengre. Anonymkode: 5bf2f...fd1 Takk❤ Men, jeg har ingen å snakke med. Mine foreldre hadde dømt meg nedenom og hjem. Det er en skam og jeg orker ikke tanken på at noen skal se ned på meg. Hi Anonymkode: 5ba0c...563
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bestill time hos kommunens økonomiske rådgiver, det er nav som organiserer dette. Så får dere hjelp til å få oversikt, sette opp et budsjett, få igang avtaler om nedbetaling osv. Høres ut som dere i utgangspunktet er ganske ressurssvake, begge sliter psykisk osv, så dere vil helt klart få god hjelp av en utenforstående. Jobber dere begge to? Det er kanskje mulig å jobbe litt ekstra for en av dere eller begge en periode, og om ikke så er det veldig viktig å få gode nedbetalingsordninger. Alle kredittkort må klippes, dere må svarteliste dere selv så ny gjeld ikke blir tatt opp osv. 250.000 er ikke så mye, dette fikser dere fint, bare få hjelp til å ordne opp. Anonymkode: 4c94a...dd2 Vi er i utgangspunktet langt fra ressurssvake. Det er nettopp derfor dette er en så stor skam. Ingen ville trodd det. Jeg sliter nå kun pga dette. Har aldri slitt med psyken før. Ingen fare med at vi/jeg trenger å svarteliste meg selv. Det har samboer gjort. Og jeg jobber alt jeg kan. Kommer jo til å ta lang tid å få betalt ned dette... Hi Anonymkode: 5ba0c...563
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Skrevet 20. juni 2019 Jeg er enig med hun over - få hjelp av kommunens økonomiske rådgiver til å få oversikt og for å sette opp en fornuftig nedbetalingsplan. Dette er kjempeviktig at du krever at dere gjør, HI. Du er ikke den første som har blitt lurt, og du er heller ikke den siste som vil bli det. Så det er ikke flaut. Det som imidlertid ER flaut, det er om du ikke søker hjelp og på den måten risikerer å bli enda mer lurt av din samboer. Ved å kreve at dere sammen går til økonomisk rådgiver, da ansvarliggjør du også din samboer. Han må ta ansvar. Og å sitte overfor en tredjeperson og finne løsninger er langt mer forpliktende enn "bare" å si til deg at han skal rydde opp. Så punkt nr. 1 - krev at dere går til økonomisk rådgiver i kommunen! Ring i morgen, så er dere i gang. Ikke vent på at han skal gjøre det, ring selv, og krev at han blir med. Videre - parterapi! Hvis dere som par skal komme dere gjennom dette, og du skal få tillit til ham igjen, da trenger dere hjelp. Så ring familievernkontoret i morgen og bestill time der også. Det er punkt 2. Punkt 3 - han må gå i egen behandling for sine psykiske problemer. Om han ikke allerede gjør det, krev at han ringer sin lege i morgen tidlig, og også at han tar kontakt med kommunens lavterskeltilbud hvor han kan få hjelp inntil han kommer seg til psykolog. Er årsaken til at han har satt deg i gjeld spilling av et eller annet slag, da må han også gå i terapi for avhengigheten sin og årsaken til denne. Punkt 4 - du sier at han har sørget for å få seg/deg? svartelistet mtp. lån osv. Er det noen han har fortalt deg, eller har du sett bekreftelsen på dette? Du må ikke ta hans ord for noe som helst! Kredittkort må bort og alle muligheter for å ta opp andre lån må også bort. Om han har spilt må han sørge for å svarteliste seg selv fra alle spillmuligheter også - og du må se bekreftelse på det også. Punkt 5 - om han har noe som helst av verdi, så må han selge tingene sine for å skaffe penger også på den måten. Videre - du sier at du ikke vet om du kan stole på ham. Og du skriver at han har psykiske problemer. Da tenker jeg at du bør handle ut fra at du ikke kan stole på ham - inntil han ev. har bevist at han er til å stole på over tid. Det betyr at du får ham til å skriftlig bekrefte at han skylder deg disse pengene han har stjålet fra deg (for det er det han i realiteten har gjort), og at dere lager en skriftlig plan for hvordan bli kvitt gjelden, og at gjelden minsker for hvert avdrag dere (han) betaler på gjelden. Du er selvfølgelig ansvarlig for den gjelden han har satt i ditt navn, men du må forplikte ham til den gjelden, for den er hans. Dette er kjempeviktig, for hvis dere går fra hverandre, da kan du kreve ham for disse pengene, eller en nedbetaling. Og holder dere sammen og får reparert forholdet, da betyr det mindre. Men ender dere med å gå fra hverandre på sikt, da er dette kjempeviktig for deg - og ditt ansvar nå er å sikre deg selv. Punkt 6 - I planen for å betale ned så må han, om han er i stand til å jobbe, skaffe seg en ekstrajobb. Alternativt kan han ta på seg småoppdrag, da kan han tjene inntil 6000 kr. fra hver oppdragsgiver. Det kan være fast plenklipper, male en garasje... hva som helst, egentlig. Men sett krav og stå støtt i dette. DU har ingenting - absolutt INGENTING! - å skamme deg for! Og den holdningen skal du ta med deg når dere går til økonomisk rådgiver og til parterapi. Han har mye å skamme seg for, du har det ikke. Men om du lar en misforstått skamfølelse få hindre deg fra å søke hjelp, da er du selv skyld i det. Så hold ryggen din rak og vit at dette ikke er din skyld, det er han som har skapt dette problemet. Dette er viktig, for jo stødigere du står i deg selv, jo mindre sjanse er det for at han greier å manipulere deg videre - for det er det en sjanse for at han gjør. Ergo må du finne styrke i deg selv og stå på dine krav. Absolutte krav! Og nekter han noe av dette - da sier du at han har to valg. Enten går han med på dine krav, eller så er forholdet slutt og du da politianmelder ham. Og så gjør du det. Men forhåpentligvis tar han den sjansen du gir ham, så slipper du å gå så langt. Anonymkode: 0ff8f...ee8
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 Hva slags gjeld er det snakk om? Hadde det vært min samboer hadde jeg bedt han låne, så mye som mulig og helst hele beløpet om det lar seg gjøre i form av forbrukslån uten sikkerhet, for at det ikke skulle stått i mitt navn. Når han hadde gjort opp i ditt navn så har du muligheten til å gå fra han. Økonomisk utroskap er i mine øyne den verste formen for utroskap. Klem til deg Anonymkode: b3c7c...786
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 Jeg hadde gjort alt hun som skrev det lange svaret sier. Og på sekundet gjelden var borte ville jeg gått! For min del er økonomisk utroskap værre enn utroskap, og jeg hadde aldri kunnet levd med en som ødela livet til sin nærmeste og sine egne barn. Anonymkode: 91d55...1b5
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 Ikke stol på at han kommer til å ordne opp. Da kjører han dere bare enda lenger ned i dritten. Få oversikt over økonomien hans, få innsyn på kontoer, sett opp budsjett og forhold dere til dette, ja, han må være med på å ordne opp, men det blir på dine premisser, han må kanskje jobbe litt mer eller selge unna ting. Lev litt stramt en periode, det er jo ikke allverdens gjeld og sum, dere klarer dette. Hvis han har problemer med å betale selv, misligholder avtaler og lignende. så tar du styring over økonomien, sørg for at dine og hans regninger blir betalt til forfall, betal ned så mye som mulig på lån, sperr gjerne kortet hans for internetthandlign/spilling hvis dette er et problem. Har ingen erfaring selv med å søke økonomisk bistand hos nav, men det er sikkert et godt forslag. Anonymkode: 48bcd...703
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 Det første du bør gjøre er å få han til å signere et dokument som bekrefter at dette er hans gjeld. Skulle forholdet ryke så har du 10 år på deg for å gjelden innkrevd Jeg ville også krevd at hans lønn kom inn på en konto som kun du kunne disponere også var det opp til deg å bestemme hvor mye han fikk i lommepenger. Da må han også legge kortene på bordet og fortelle hvor stor gjeld han har. Dere kan selge småting på Finn eller Facebook, det kan hjelpe litt i alle fall. Går ut i fra at dette er forbrukslån m.m som er tatt opp i ditt navn. Sett opp et forslag til nedbetling, det er mulig å ringe kreditorer og forhandle på renten også. Er alt gått til inkasso er det fortsatt mulig å forhandle. Lykke til. Anonymkode: 5a6b3...94a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 Men hvordan har han klart å sette deg i ca 250 000 kr misligholdt gjeld? Har han tatt opp forbrukslån i ditt navn? I såfall så har du vel godkjent det? Vet du om foreldrene dine har sparepenger? I såfall så ville jeg lagt alle kortene på bordet og spurt dem om hjelp. Det er mye verre å skal betale det ned hvis det det har høye renter, enn hvis foreldrene dine f.eks. har mulighet til å betale det ned for deg og at du betaler de en viss sum tilbake i mnd. Dette kan dere jo lage en kontrakt på. Anonymkode: db14c...e2a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #12 Skrevet 21. juni 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi er i utgangspunktet langt fra ressurssvake. Det er nettopp derfor dette er en så stor skam. Ingen ville trodd det. Jeg sliter nå kun pga dette. Har aldri slitt med psyken før. Ingen fare med at vi/jeg trenger å svarteliste meg selv. Det har samboer gjort. Og jeg jobber alt jeg kan. Kommer jo til å ta lang tid å få betalt ned dette... Hi Anonymkode: 5ba0c...563 Du er helt nødt til å trekke inn noen andre, så samboeren din får "kniven på strupen" og må stå til ansvar for flere enn deg. Om du ikke vil dra inn foreldre og familie, så er kommunens økonomiske rådgiver et godt alternativ. Det må skrives avtaler, for dette må ryddes opp i på en ordentlig måte. Mannen din kan ikke la være fordi han ikke orker, han må stå til rette for dette og ordne det. Greit at dere nå har 250.000 i gjeld, men det går det fint an å betale tilbake om man gidder. Det trenger ikke henge over deg å gi deg psykiske problemer om det er gode avtaler for tilbakebetaling. Anonymkode: 4c94a...dd2
topaz Skrevet 21. juni 2019 #13 Skrevet 21. juni 2019 Veldig som noen over her sier at du må få ham til å underskrive et gjeldsbrev der det står at han skylder deg pengene - hvor mye han skyder deg, og signert av ham.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 Dette er kun flaut for han, ikke deg. Gjør som skrevet over, få hjelp for å komme best mulig ut av uføret. Anonymkode: 00f7f...64a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 Jeg oppdaget at eksen hadde skjult masse penger for meg når vi var sammen, han løy rett og slett om sin inntekt og kjefta på meg fordi jeg hadde AAP (er ufør nå). Dette gjorde at det var mye vi ikke fikk gjort, som å ta med barna på kino, sirkus ol som koster. Ferie til andre enn våre foreldre var bare å glemme. Jeg betalte noe av felles utgiftene, og kjøpte alt av mat og annet fra matbutikker. Så jeg bidro absolutt! Vi har inngått en avtale om at han betaler bidrag selv om vi har barna 50-50 i en periode så barna og jeg får noe tilbake. Det er selvfølgelig mye verre det du har opplevd! Jeg har ikke fått gjeld. Kan du prøve å få han til å inngå en kontrakt om at han betaler deg en sum i mnd som går til gjelden? Du kan snakke med dem hvor gjelda er og spørre om å få betale litt mindre per mnd om det er best, og fortell hvorfor. Han MÅ betale det han har tatt opp i lån 💛 Anonymkode: 87518...f61
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg oppdaget at eksen hadde skjult masse penger for meg når vi var sammen, han løy rett og slett om sin inntekt og kjefta på meg fordi jeg hadde AAP (er ufør nå). Dette gjorde at det var mye vi ikke fikk gjort, som å ta med barna på kino, sirkus ol som koster. Ferie til andre enn våre foreldre var bare å glemme. Jeg betalte noe av felles utgiftene, og kjøpte alt av mat og annet fra matbutikker. Så jeg bidro absolutt! Vi har inngått en avtale om at han betaler bidrag selv om vi har barna 50-50 i en periode så barna og jeg får noe tilbake. Det er selvfølgelig mye verre det du har opplevd! Jeg har ikke fått gjeld. Kan du prøve å få han til å inngå en kontrakt om at han betaler deg en sum i mnd som går til gjelden? Du kan snakke med dem hvor gjelda er og spørre om å få betale litt mindre per mnd om det er best, og fortell hvorfor. Han MÅ betale det han har tatt opp i lån 💛 Anonymkode: 87518...f61 Huff...dette var jo en kjernekar 😳 Godt det er en eks, håper du har det bra nå😊 Anonymkode: 25ec7...a5a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 Jeg selger truser fra 400 og oppover 😋 pluss nakenbilder og filmer😅 fin inntekt det Anonymkode: c2c95...491
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg selger truser fra 400 og oppover 😋 pluss nakenbilder og filmer😅 fin inntekt det Anonymkode: c2c95...491 Du er vel hun bloggern. Noe sier meg det Anonymkode: 754a8...a15
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 Men hvis mannen har satt henne i misligholdt gjeld, så har han vel tatt opp lån i hennes navn? Da må hun jo kjempe mot det,og prøve å bevise at det ikke er hun som har tatt opp lån Anonymkode: b9003...a15
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2019 #20 Skrevet 22. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hvis mannen har satt henne i misligholdt gjeld, så har han vel tatt opp lån i hennes navn? Da må hun jo kjempe mot det,og prøve å bevise at det ikke er hun som har tatt opp lån Anonymkode: b9003...a15 Har mannen fått tak i hennes bank-id så hjelper det ikke på bevise at hun ikke visste om lånene. Bankene har laget en lettvint løsning med bank-id, men har veltet alt ansvar over på kundene. Stjeler noen kredittkortet ditt og misbruker det f.eks til handel på nett tar banken regningen. Stjeler noen bank-iden din så er du ansvar for hele beløpet selv om den som har stålet det innrømmer det og dømmes for det. Rart at bankene får lov til å dumpe så mye ansvar over på kundene uten å implementere større sikkerhet. Økt sikkerhet kan f. eks. være å ringe kunden med kontaktdetaljene som er registrert fra før for bekreftelse spesielt om konto lånet skal utbetales til er en annen en kontoeiers (noe det ofte er i sikre saker). Nå betales bare alt ut uten kritiske spørsmål eller andre kontrollrutiner Anonymkode: 64290...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå