Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Jeg jobber i en privat bedrift. Vi er pr idag akkurat nok folk til at arbeidsoppgavene kan gå rundt. Er en borte så blir det fullstendig kaos. Det blir aldri satt inn noen vikar ved sykdom eller ferier. Her har alltid mentaliteten om at man skal jobbe til man er ferdig, selv om man er underbemannet. Nå er hun som har hovedansvaret syk. Vi vet ikke hvor lenge men det kan bli noen uker. Dvs at vi to som sitter på jobb, må jobbe 12 timers dager for å klare å komme i mål. Jeg har hele tiden syns at vi bør ha en tilkallingsvikar men hun som sitter med hovedansvaret vil ikke det. Hun har hele tiden sagt at hun kan jobbe masse, men det er hovedsakelig henne som sliter mest med fravær. Jeg hadde forberedt meg på lange dager i ferieukene, men nå kan det se ut som det blir lenge. Skal man egentlig ha det sånn på jobb? Har jo ikke tid til noe utenom. Skal sies at jeg jobber 60%, men nå må jobbe fullt pluss overtiden pga sykdom hos min kollega 🙁 Anonymkode: 07871...f10
Sommerkroppen 2029 Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Om de kan gjøre dette med loven i hånd, vet jeg ikke. Om dere har hatt denne ordningen i ferier, så ville jeg ikke kranglet på det. Men jeg ville aldri i verden ha jobbet slik du gjør nå! Det er jo ris til egen bak. Du går når arbeidsdagen din er over og tar fri de dagene du faktisk har fri. Dette problemet må jo ledelsen ta, og ikke minst hun som har sagt at hun skal jobbe mye. Man kan ikke lempe et slikt ansvar over på andre.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Du skal ikke jobbe 12 timer om dager i flere uker i strekk nei. AML må følges uavhengig av sykdom. Anonymkode: 3197b...ce1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 Er du ansatt 60%, får betalt for 60%, da jobber du 60% og går hjem. Skal du jobbe mer må de spørre deg og du får betalt deretter. Å pålegge deg å jobbe mer (tvang) kan de kun gjøre i ytterste nød hvis det er akutt krise som kan få fatale konsekvenser for bedriften. Planlagt underbemanning er ikke en slik krise. Anonymkode: 209de...c9c
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du ansatt 60%, får betalt for 60%, da jobber du 60% og går hjem. Skal du jobbe mer må de spørre deg og du får betalt deretter. Å pålegge deg å jobbe mer (tvang) kan de kun gjøre i ytterste nød hvis det er akutt krise som kan få fatale konsekvenser for bedriften. Planlagt underbemanning er ikke en slik krise. Anonymkode: 209de...c9c Er det planlagt underbemanning at noen blir sykmeldt? På jobben min har vi vært 50% bemannet i nesten et år. Blir utslitt og driver bare med brannslukking og ligger langt etter på hva vi burde har gjort. Det ble satt inn to vikarer i august og en vikar i desember. Likevel blir det like slitsomt, for de skal læres opp før de kan jobbe selvstendig og det tar fort en mnd eller to. Det er ikke ulovlig å ikke sette inn vikar om noen er syk. Men det er ulovlig å jobbe for mye overtid. Alt utover dine 60% er overtid og dersom du jobber 12 timer hver dag, så er du nok langt over grensen relativt fort. Er det pålagt overtid eller er det frivillig overtid? Er det frivillig, så får dere bare bedrive brannslukking dere også. Anonymkode: 6dae1...e6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå