Gå til innhold

Å selge en bil.. avslutter man forsikringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med én gang bilen skal selges, og parkeres i gårdsplassen, avslutter man da forsikringen hos forsikringsselskapet? Man trenger vel ikke betale på en bil som man skal selge? Som man ikke bruker. Er vel opp til ny eier å ha forsikring på bilen når han kjører den hjem?

Anonymkode: 9c40f...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den avsluttes automatisk. 

Ringte selv og sjekket for et par uker siden. Nå sendes jo salgsmelding inn via nett og blir registrert også hos forsikringsselskapet

Anonymkode: 8569b...e79

Skrevet

Du MÅ ha ansvarsforsikring på bilen så lenge den står i sitt navn. Du får straffegebyr for hver dag en bil er uten forsikring. Du kan selvfølgelig velge bort kasko. Når du selger bilen så vil sendes det inn salgsmelding til biltilsynet og forsikringsselskapene for elektronisk beskjed av biltilsynet at bilen er solgt. Forsikringene dine avslutter derfor automatisk den dagen salgsmeldingen er registrert. Da er det ny eier som må ordne ny forsikring og vil få dagsbøter hvis ikke dette blir gjort. 

Anonymkode: 3d242...5a4

Skrevet

Hvis du skal ha en bil stående hjemme til salgs som du ikke bruker så må du levere skiltene før du får sagt opp forsikringen din. Det er gratis å lagre skiltene i 6 mnd. For å få ut igjen skiltene så må man kjøpe ny forsikring. 

Jeg kjøpte akkurat en ny bil selv. For å få bilen registrert på meg selv så måtte jeg da skaffe forsikring først. Det tok ca 2 min på tlf/app. 

Anonymkode: f0b21...4a1

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den avsluttes automatisk. 

Ringte selv og sjekket for et par uker siden. Nå sendes jo salgsmelding inn via nett og blir registrert også hos forsikringsselskapet

Anonymkode: 8569b...e79

Ok.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du MÅ ha ansvarsforsikring på bilen så lenge den står i sitt navn. Du får straffegebyr for hver dag en bil er uten forsikring. Du kan selvfølgelig velge bort kasko. Når du selger bilen så vil sendes det inn salgsmelding til biltilsynet og forsikringsselskapene for elektronisk beskjed av biltilsynet at bilen er solgt. Forsikringene dine avslutter derfor automatisk den dagen salgsmeldingen er registrert. Da er det ny eier som må ordne ny forsikring og vil få dagsbøter hvis ikke dette blir gjort. 

Anonymkode: 3d242...5a4

Ok, men ansvarsforsikring er på 300- og noe tror jeg. Men hva skjer med veiavgiften, må den fortsatt bakes inn? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal ha en bil stående hjemme til salgs som du ikke bruker så må du levere skiltene før du får sagt opp forsikringen din. Det er gratis å lagre skiltene i 6 mnd. For å få ut igjen skiltene så må man kjøpe ny forsikring. 

Jeg kjøpte akkurat en ny bil selv. For å få bilen registrert på meg selv så måtte jeg da skaffe forsikring først. Det tok ca 2 min på tlf/app. 

Anonymkode: f0b21...4a1

Ok. høres litt tungvint ut å dra og hente skiltene osv.

Skrevet

HI HER

Det jeg tenker på er da om jeg blir gående og betale forsikring på en bil jeg ikke bruker i 6 mnd... :P 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HI HER

Det jeg tenker på er da om jeg blir gående og betale forsikring på en bil jeg ikke bruker i 6 mnd... :P 

Ja. Med mindre du avskilter den.

Anonymkode: b8474...70c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Med mindre du avskilter den.

Anonymkode: b8474...70c

Hvis det drøyer kan jeg jo det.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husk i såfall å gi beskjed i annonsen om det. Vil bli dyrere for kjøper om bilen er avskiltet. 

Anonymkode: a7df7...91f

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye vanskeligere å få solgt en bil som ikke er registrert b

Anonymkode: 0ba9f...9f8

Skrevet

Når vi kjøpte bil sa selger at de kunne ha bilen forsikret til vi hadde kjørt hjem(hentet bilen på andre kanten av landet), da vi da måtte skrive på papir som måtte sendes inn, men dette er noen år siden, kan hende det er annerledes nå. Kunne jo hende selger var useriøs, hadde vært dumt da å betalt på forhånd for å forsikre bilen på oss. Man kan nemlig ikke forsikre bilen på seg selv før man er rettmessig eier.

Anonymkode: fa91a...de8

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når vi kjøpte bil sa selger at de kunne ha bilen forsikret til vi hadde kjørt hjem(hentet bilen på andre kanten av landet), da vi da måtte skrive på papir som måtte sendes inn, men dette er noen år siden, kan hende det er annerledes nå. Kunne jo hende selger var useriøs, hadde vært dumt da å betalt på forhånd for å forsikre bilen på oss. Man kan nemlig ikke forsikre bilen på seg selv før man er rettmessig eier.

Anonymkode: fa91a...de8

Ingenting som må sendes inn nå lengre. Alt gjøres på nett. 

Anonymkode: a7df7...91f

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men ansvarsforsikring er på 300- og noe tror jeg. Men hva skjer med veiavgiften, må den fortsatt bakes inn? 

Ja, den bakes automatisk inn

Anonymkode: 137e3...87c

Skrevet

Du kan avskilte den for å slippe veiavgiften, men du må jo ha den forsikret selv om den bare står parkert. Mye kan skje den, eks lekende barn som er uheldig, steinsprut, naturkatastrofe osv 😜

Anonymkode: 14282...c9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...