Gå til innhold

Urettferdig eller riktig? Om svigerfar og barnebarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enke med tre ganske store barn. To jenter og en gutt - jentene er mye eldre enn gutten (han er 13 og de er 20 og 22). Etter at mannen døde for seks år siden har vi hatt ekstra mye kontakt med svigerfamilien. De har vært en fantastisk støtte og tatt seg mye av barna. Svigerfar har utviklet et ekstra godt forhold til gutten min. De siste årene har de pleid å ha en "guttetur" bare de to. Da går de i fjellet, fisker, reiser til en koselig by osv et par dager.
Tanken bak er nok at sønnen min skal ha litt kontakt med en mann.- Han trenger et godt mannlig forbilde nå når han er uten far. Han er ellers omgitt av kvinner på alle bauger og kanter (mannen min hadde tre søstre (som ikke bor her hvor jeg og svigerforeldrene bor), hvorav én er ugift og én i et lesbisk forhold. Den andre er gift, men har kun døtre.
Jeg tenker at det på en måte er litt urettferdig overfor de barnebarna som er jenter. De har aldri  blitt invitert med på tur med bare farfar - eller bare farmor. Men så er det på en måte veldig hyggelig at de to "gutta" har denne greien sammen. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 1bcd2...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jentene dine sagt noe om det? Hvis ikke, ville jeg ikke laget en greie sv noe som ikke er et problem. 

Anonymkode: 1f149...432

Skrevet

Det må bære greit at disse to har et dpessielt godt forhold. Ikke ødelegg noe som ingen andre har problemer med. Alt er ikke helt "retferdig" i livet.

Anonymkode: dfbb8...9c0

Skrevet

Jeg tenker det er veldig fint at de har noe spesielt sammen.

Gutten din var bare 6 da far døde? 

Ikke gjør dette til et problem. Vil tippe døtrene dine er opptatt med andre ting i deres fase av livet 

Anonymkode: b1284...0f1

Skrevet

Jeg tenker at dette er et ikke-problem. Jentene er så store, voksne, at de nok skjønner "greien". Har de selv uttrykt noe ang dette? Det er jo bare supert at gutten har en mannlig relasjon som står han nær, og kanskje dette også er godt for bestefaren som selv har mistet sin sønn?

Anonymkode: a1f9e...927

Skrevet

Sønnen din mistet faren sin som liten og trenger denne støtten og rollemodellen på en annen måte enn de store ungene dine gjør. Jeg tenker at det er helt greit, en god ting og helt sikkert noe de andre, nå voksne barna, forstår. 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jentene dine sagt noe om det? Hvis ikke, ville jeg ikke laget en greie sv noe som ikke er et problem. 

Anonymkode: 1f149...432

Nei, de har ikke sagt noe. Men i år var det snakk om at de skulle være med, men det ble ikke noe av, siden dette er de to sin egen tradisjon. De skjønte det, og jeg tror ikke de ble lei seg.

Skrevet

Jeg tenker først at her gir du MASSE informasjon som gjør deg identifiserbar, og det er dumt. 

Meklerselskapet synes jeg det svigerforeldre gjør er greit. 

Anonymkode: 422c2...566

Skrevet

Forstår jeg deg rett så tenker du og på svigerfars andre barnebarn, ikke kun dine egne barn.

Klart det på en måte er ujevnt når din sønn får masse ekstra oppmerksomhet, samtidig så trenger han også dette mer enn noen av de andre. Han har ingen egen far lenger, og trenger et mannlig forbilde. så tenker jeg og at dette er en form for terapi for bestefaren som selvfølgelig ser sin egen sønn i barnebarnet.

Skrevet

Jeg forstår hva du tenker, likevel er dette ett «ikke problem» for meg. Dette fordi jentene nå er såpass store, de er jenter og har kanskje litt andre interesser. Har jentene sagt noe? Vil tippe de har sine venner og sitt liv nå, å dermed ikke er like interessert i fisketurer å den slags.  Jeg tenker at dette er fint for gutten din, og svigerfar ser kanskje sin sønn i sitt barnebarn. 

Anonymkode: 615df...f66

Skrevet

Det hadde jeg aldri stusset noe på eller tenkt noe negativt om. Utelukkende positivt.

Anonymkode: 3d1b7...66e

Skrevet

Så lenge det er to som ikke er med og bare én som er med, så tenker jeg det er helt greit. Jeg har to yngre søsken som blir tatt med på ferie med foreldrene våre hvert år uten at jeg blir invitert. Den eldste av dem er voksen for flere år siden og bare 4 år yngre enn meg, og selv ble jeg ekskludert fra familieferiene fra jeg fylte 18, for da var jeg voksen. Dette synes jeg er sårt, men hadde de bare tatt med yngste (som ikke er myndig ennå), så hadde jeg ikke reagert på det.

Anonymkode: 75470...0dc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de har ikke sagt noe. Men i år var det snakk om at de skulle være med, men det ble ikke noe av, siden dette er de to sin egen tradisjon. De skjønte det, og jeg tror ikke de ble lei seg.

Det er jo ikke verre enn at du prater med jentene sine om dette, hører hva de tenker og legger frem hva du tenker slik du skriver over. Jeg tror helt ærlig at de mest sannsynlig ikke reagerer på dette, men de er jo unge, så kanskje de ikke har tenkt over dette med behovet for en mannlig rollemodell for lillebror. Det kan eventuelt hjelpe dem til å forstå at dette er noe annet enn å velge seg ut én å dra på tur med i en flokk, dersom de har følt litt på det på tross av aldersforskjellen.

Skrevet

Bli sjalu på dette er evt usmakelig. Synes dette er helt innafor.

Anonymkode: aef39...431

Skrevet

Det er sikkert greit. Men hvorfor tror vi at ikke jenter trenger mannlige rollemodeller? 

Jeg bare stusser.. husker at vi min oppvekst (og fremdeles) så var pappa mest opptatt av min bror. (Vi er to jenter og en gutt i søskenflokken). Min bror fikk lære å skyte, kjøre båt, være med på skogstur osv osv med pappa. Vi jentene bakte og måtte vaske hjemme... syns det var og er leit at pappa ikke ville bygge en relasjon til døtrene sine også men favoritiserte gutten sin. 

Anonymkode: b2409...da7

Skrevet

Det er bare urettferdig hvis din/familiens behandling av barna alltid går til hans fordel. Jeg har vokst opp med at broren min fikk en annen behandling, andre muligheter og en annen oppfølging. Jeg opplevde det aldri som urettferdig. Jeg fikk andre ting enn broren min. Ting jeg hadde behov for og som passet meg.

De andre jentene har nok ikke behov for tur med bestefar. De får/har fått noe annet. Og da er det ikke urettferdig. Det er tilpasset behovene til hvert barn. 

Anonymkode: a6277...3ea

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert greit. Men hvorfor tror vi at ikke jenter trenger mannlige rollemodeller? 

Jeg bare stusser.. husker at vi min oppvekst (og fremdeles) så var pappa mest opptatt av min bror. (Vi er to jenter og en gutt i søskenflokken). Min bror fikk lære å skyte, kjøre båt, være med på skogstur osv osv med pappa. Vi jentene bakte og måtte vaske hjemme... syns det var og er leit at pappa ikke ville bygge en relasjon til døtrene sine også men favoritiserte gutten sin. 

Anonymkode: b2409...da7

Og det kan ikke kvinnelig rollemodeller lære dem? Underlig tankegang, men jeg er enig i at det høres ut som dere ble brukt til arbeid, mens broren fikk det morsomme, det blir selvsagt feil. 

Jeg lærer min sønn og mine døtre å skyte, dra på skogstur osv 😆

Skrevet

La nå de to få ha sin egen greie, tenker nå jeg. Du har to døtre med 2 års aldersforskjell. De er store og har også hverandre. 

Når det er sagt gir du altfor detaljert informasjon her. Vi trenger ikke å vite eksakt alder på barna dine, hvor mange år det er siden far døde, hvor mange søsken han hadde, at søsknene hans ikke bor der du og svigerforeldrene dine bor, sivilstatusen til søsknene og at ei av de er lesbisk. Hva får deg til å tro at vi trenger å vite all denne informasjonen? Både du og alle de fu har nevnt i dette innlegget kan veldig lett gjenkjennes.

Anonymkode: f54fb...4e4

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La nå de to få ha sin egen greie, tenker nå jeg. Du har to døtre med 2 års aldersforskjell. De er store og har også hverandre. 

Når det er sagt gir du altfor detaljert informasjon her. Vi trenger ikke å vite eksakt alder på barna dine, hvor mange år det er siden far døde, hvor mange søsken han hadde, at søsknene hans ikke bor der du og svigerforeldrene dine bor, sivilstatusen til søsknene og at ei av de er lesbisk. Hva får deg til å tro at vi trenger å vite all denne informasjonen? Både du og alle de fu har nevnt i dette innlegget kan veldig lett gjenkjennes.

Mest sannsynlig har hun endret litt på detaljene. 

Og uansett spiller det ingen rolle i dette tilfellet. Hun oppgir ingen personlig eller privat informasjon. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mest sannsynlig har hun endret litt på detaljene. 

Og uansett spiller det ingen rolle i dette tilfellet. Hun oppgir ingen personlig eller privat informasjon. 

Det er hverken interessant eller nødvendig for folk å vite.. Og heller ikke greit at barna kan bli gjenkjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...