Anonym bruker Skrevet 19. juni 2019 #1 Skrevet 19. juni 2019 I dag var det høytidelig avslutning på barneskolen. De sang og spilte instrumenter og danset og hadde fint opplegg, og fikk utdelt en rose og et diplom fra rektor. Det er to sjuendeklasser på skolen. Av disse to klassene, som hver har ca 27 barn, var det ca 10 stk som ikke fikk delta fordi de var på ferie. Er det bare meg, eller er dette en merkelig avgjørelse av foreldrene? Klart det er litt billigere flybilletter før fellesferien starter, men akkurat i år når de skal slutte på skolen... Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å nekte mitt barn denne opplevelsen. Anonymkode: 8205d...c59
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2019 #2 Skrevet 19. juni 2019 Personlig ville jeg heller ikke latt barnet gått glipp av avslutningen i 7. klasse. Husker selv min egen avslutning. Det var jo kjempestort å avslutte barneskolen, og skulle gå over på ungdomsskolen. Anonymkode: 13fc9...059
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2019 #3 Skrevet 19. juni 2019 Personlig hadde jeg ikke gjort det og jeg tror mine unger hadde blitt sinte om jeg hadde gjort det. Har vært på 10kl avsluttning idag. Halve innbydelsen var info at det kun var barnets foreldre som fikk lov å komme, så ganske umulig å ikke få med seg. Det var søsken, bestemødre og steforeldre der. Kjenner jeg blir ganske irritert når foreldre ikke klarer å lese, følge det lille skolen skriver. Jeg gikk selv alene som jeg også gjorde til avsluttningen i 7klasse når ungen var ferdig der. Da var det også samme regel. Av den enkle grunn at det er plassmangel, idag måtte mange stå som sild i en tønne for aulaen var ikke mulig å gjøre større. Men jeg har kanskje skjønt jeg ikke bør bli overrasket elle irritert over at andre bare tar seg tilrette og gjør som de vil uansett hva det er. Jeg syns det er synd, for det er ungene det går utover. De får ikke det minnet som de fleste andre får: den høytidlige avsluttningen av barneskoleneller ungdomskolen. Anonymkode: 254b1...b6f
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 I morgen så er det avslutning for "vår" 10. klassing. Jeg får desverre ikke sett at mitt bonusbarn får sin sin rose etter 10 år skolegang. Men i innbydelsen så står det kun foreldre.. Noe jeg respekterer. Moren til mitt bonusbarn hadde faktisk kontaktet skolen og spurt om jeg kunne få være med da jeg har vært med i dette barnets liv siden rett etter fødsel. Både mor og far har sendt meg på foreldremøter og samtaler opp igjennom årene hvis de selv ikke kunne reist. Skolen sa da ja til at jeg fikk være med hvsi vi ikke nevnte dette for andre før avslutningen, men med respekt for alle andre bonusforeldre som ikke får reist på den avslutningen så står jeg over. Jeg skjønner at det er dårlig plass, og med dagens mine/dine så er det mange som har ekstra folk de gjerne vil ha med seg. Men når man har satt en grense så syns jeg alle burde respektere dette. Vårt barn skal ha avslutning etter 5 år i bhg neste uke. Da er det åpent for alle da det skal være ute. Da skal faktisk mitt bonusbarn og bonusbarnets mor være med.. Anonymkode: 84d31...009
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: I dag var det høytidelig avslutning på barneskolen. De sang og spilte instrumenter og danset og hadde fint opplegg, og fikk utdelt en rose og et diplom fra rektor. Det er to sjuendeklasser på skolen. Av disse to klassene, som hver har ca 27 barn, var det ca 10 stk som ikke fikk delta fordi de var på ferie. Er det bare meg, eller er dette en merkelig avgjørelse av foreldrene? Klart det er litt billigere flybilletter før fellesferien starter, men akkurat i år når de skal slutte på skolen... Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å nekte mitt barn denne opplevelsen. Anonymkode: 8205d...c59 Synes det er en fullt forståelig avgjørelse. Anonymkode: 2c2f3...9b0
Gjest Havfruene Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: I dag var det høytidelig avslutning på barneskolen. De sang og spilte instrumenter og danset og hadde fint opplegg, og fikk utdelt en rose og et diplom fra rektor. Det er to sjuendeklasser på skolen. Av disse to klassene, som hver har ca 27 barn, var det ca 10 stk som ikke fikk delta fordi de var på ferie. Er det bare meg, eller er dette en merkelig avgjørelse av foreldrene? Klart det er litt billigere flybilletter før fellesferien starter, men akkurat i år når de skal slutte på skolen... Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å nekte mitt barn denne opplevelsen. Anonymkode: 8205d...c59 Foreldre er "ville" etter billige flybilletter. Snart blir disse foreldre uglesett, slik du beskriver.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Personlig hadde jeg ikke gjort det og jeg tror mine unger hadde blitt sinte om jeg hadde gjort det. Har vært på 10kl avsluttning idag. Halve innbydelsen var info at det kun var barnets foreldre som fikk lov å komme, så ganske umulig å ikke få med seg. Det var søsken, bestemødre og steforeldre der. Kjenner jeg blir ganske irritert når foreldre ikke klarer å lese, følge det lille skolen skriver. Jeg gikk selv alene som jeg også gjorde til avsluttningen i 7klasse når ungen var ferdig der. Da var det også samme regel. Av den enkle grunn at det er plassmangel, idag måtte mange stå som sild i en tønne for aulaen var ikke mulig å gjøre større. Men jeg har kanskje skjønt jeg ikke bør bli overrasket elle irritert over at andre bare tar seg tilrette og gjør som de vil uansett hva det er. Jeg syns det er synd, for det er ungene det går utover. De får ikke det minnet som de fleste andre får: den høytidlige avsluttningen av barneskoleneller ungdomskolen. Anonymkode: 254b1...b6f Hos oss var det obligatorisk påmelding for å ha klart antallet. Det ble gjort helt klart at de ikke ønsket småsøsken med, for de ville at eleven skulle ha fokus alene. Med unntak av to spebarn som åpenbart ble ammet fortsatt, var det ingen søsken med. En lettelse... for da var det stille under sanger og taler. Besteforeldre var heller ikke med, men en del steforeldre. Anonymkode: 8205d...c59
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 Var slik hos oss også, 3-4 av ca 30 elever var på ferie... Ikke bare i kveld må det ha vært litt trist og ikke deltatt, men barna har brukt mye skoletid på å øve til avslutningen. Tenk å kjedelig og vente/se på de andre bare... På vår invitasjon fikk elevene lov å ha med 2 voksene pr barn. Da kunne en forelder som er alene ta med en venn, tante eller bestemor. Jeg synes det var en god løsning. Det er ikke plass til alle og ett sted må nesten grensen gå når det skal serveres mat og dekkes på til alle. Hos oss ble det etter hva jeg kunne se respektert Anonymkode: 6f781...ed6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 6 timer siden, Havfruene skrev: Foreldre er "ville" etter billige flybilletter Og hvorfor tror du det er sånn? Kan det tenkes at mange må benytte muligheten til å kjøpe billige flybilletter for å i det hele tatt få reist på ferie? Er det bare de med god råd som skal kunne unne seg denne gleden? Personlig mener jeg det er en uting at folk tar barna ut av skolen for å reise på ferie, men dette gjør jo folk med ulik økonomi hele tiden. Synes skolene bør sette ned foten og ikke overlate denne avgjørelsen til den enkelte. Jeg misliker måten mange snakker nedlatende om folk som kjøper billige flybilletter. Anonymkode: c0b1e...c54
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 synes man kan slutte og blande seg i alt. IKKE alle som har god råd og kan dra på ferie når prisene skrus opp veldig Anonymkode: 74e06...1bf
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Skrevet 20. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: synes man kan slutte og blande seg i alt. IKKE alle som har god råd og kan dra på ferie når prisene skrus opp veldig Anonymkode: 74e06...1bf Og siden når har det blitt en menneskerett å reise på ferie som innbærer flyreiser? Har man ikke råd, så velger man en rimeligere løsning, man fratar ikke barna skoledager. Særlig ikke sånne merkedager. Anonymkode: a6743...98c
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Skrevet 20. juni 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og siden når har det blitt en menneskerett å reise på ferie som innbærer flyreiser? Har man ikke råd, så velger man en rimeligere løsning, man fratar ikke barna skoledager. Særlig ikke sånne merkedager. Anonymkode: a6743...98c Helt enig! Desverre er det slik her at til og med oppvekstsjefen tar ungene ut av skolen for å reise til "Syden"... Da blir terskelen for folk flest enda lavere. Anonymkode: 67f3c...ada
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #13 Skrevet 20. juni 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har man ikke råd, så velger man en rimeligere løsning. Anonymkode: a6743...98c Det er jo så enkelt å mene når man selv har råd til å reise. For øvrig tror jeg de fleste barn GLATT hadde valgt to uker i syden fremfor skoleavslutning. Anonymkode: c0b1e...c54
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #14 Skrevet 20. juni 2019 Mine har jeg tatt ut av skola pga tidligferie. Som sykepleier kan jeg ikke velge når jeg skal ha ferie, det rulleres på tidlig-midt og seinferie. For å i det hele tatt få være litt med mine, måtte de tas ut av skola i uke 25. Forøvrig skal vi ikke fly i det hele tatt i sommer, argumentet med «billige» flybilletter kjøper jeg ikke. Vil anta at minst halvparten av de som tas ut før skola er slutt har foreldre i helsevesenet. Anonymkode: 7102e...71a
monty12 Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvorfor tror du det er sånn? Kan det tenkes at mange må benytte muligheten til å kjøpe billige flybilletter for å i det hele tatt få reist på ferie? Er det bare de med god råd som skal kunne unne seg denne gleden? Personlig mener jeg det er en uting at folk tar barna ut av skolen for å reise på ferie, men dette gjør jo folk med ulik økonomi hele tiden. Synes skolene bør sette ned foten og ikke overlate denne avgjørelsen til den enkelte. Jeg misliker måten mange snakker nedlatende om folk som kjøper billige flybilletter. Anonymkode: c0b1e...c54 Ferie er vel ikke ensbetydende med å reise med fly?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 Hos oss var avslutningen med foreldre i begynnelsen av forrige uke, nettopp fordi flere reiser den siste uka før ferien. De gjør ingenting vettugt på skolen den uka, ser på film, har mobiltime osv, så de går ikke akkurat glipp av noe. Anonymkode: 6c73e...861
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 2 hours ago, Anonym bruker said: Og siden når har det blitt en menneskerett å reise på ferie som innbærer flyreiser? Har man ikke råd, så velger man en rimeligere løsning, man fratar ikke barna skoledager. Særlig ikke sånne merkedager. Anonymkode: a6743...98c Ingen av de barna jeg kjenner har brydd seg om det, selovm de slutter i 1, 4, 7 eller 10. Anonymkode: 74e06...1bf
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #18 Skrevet 20. juni 2019 Skulle det ikke bli strengere med å ta barna fri fra skolen for å reise på ferie? Anonymkode: 363a1...f19
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2019 #19 Skrevet 20. juni 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle det ikke bli strengere med å ta barna fri fra skolen for å reise på ferie? Anonymkode: 363a1...f19 Ikke alle steder. På vår skole har rektor sagt at elevene får fri om vi søker, men at han ønsker at vi bruker sunn fornuft. Anonymkode: 8d9b1...053
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå