Gå til innhold

Beta-hemo. Streptokokker gr B, er du bærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betahemolytiske streptokokker gr B forekommer normalt i rektum og vagina. Ca 20% av friske kvinner er bærere. Er du eller kjenner du noen som er det?

Anonymkode: a2696...324

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har det. Why?

Anonymkode: a1124...7bc

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg har det. Why?

Har nettopp funnet ut at jeg er bærer, og ble litt skremt. Hvordan fant du ut at du er bærer? Jeg har hatt 1 SA og 1 MA rett etterhverandre. Tror du det kan være en årsak?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har nettopp funnet ut at jeg er bærer, og ble litt skremt. Hvordan fant du ut at du er bærer? Jeg har hatt 1 SA og 1 MA rett etterhverandre. Tror du det kan være en årsak?

Det aner jeg ikke noe om. Jeg ble testa som rutine i svangerskap nr 2. De gjorde det ikke i nr 3. Fikk antibiotika før og under fødsel med nr 2 og alt gikk strålende. Er du redd for at det er derfor så må du høre med legen din. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg er. Fikk det ikke oppdaget på urinprøve under svangerskap (ved en glipp), og fikk påvist infeksjon hos både meg og baby etter fødsel. Det var skummelt, men det gikk helt fint etter noen dager med intravenøs antibiotika. Jeg hadde også en lang fødsel som startet med at vannet gikk, og det er visst det som gir størst fare for infeksjon, så var maks uheldig får man si.

Jeg fikk også beskjed om at ved en neste fødsel, ville jeg få antibiotikasprøyte for å unngå infeksjon igjen. Ingen sa noe om SA da, men jeg vet ikke noe mer om det.

Anonymkode: 1c9da...c73

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det og har mistet mange ganger, men det skal visstnok ikke være årsaken til at man mister. Har også fått tre barn.

Anonymkode: fd405...768

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det og har mistet mange ganger, men det skal visstnok ikke være årsaken til at man mister. Har også fått tre barn.

Anonymkode: fd405...768

Godt å høre, takk❤️

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er. Fikk det ikke oppdaget på urinprøve under svangerskap (ved en glipp), og fikk påvist infeksjon hos både meg og baby etter fødsel. Det var skummelt, men det gikk helt fint etter noen dager med intravenøs antibiotika. Jeg hadde også en lang fødsel som startet med at vannet gikk, og det er visst det som gir størst fare for infeksjon, så var maks uheldig får man si.

Jeg fikk også beskjed om at ved en neste fødsel, ville jeg få antibiotikasprøyte for å unngå infeksjon igjen. Ingen sa noe om SA da, men jeg vet ikke noe mer om det.

Anonymkode: 1c9da...c73

Huff, godt å høre at alt endte bra❤️ Jeg fikk antibiotika iv etter utskrapning (fikk infeksjon) og ble skikkelig dårlig. Er så redd nå for at det samme skal skje meg hvis jeg blir gravid igjen og må få antibiotika iv😞

Skrevet

Jeg fikk det påvist etter en dødfødsel i uke 22.  Vannet gikk uten forvarsel og gutten ble født 4 timer senere. 

Fikk da vite etter 8 uker at det var GBS som var grunnen til vanngang.  Så ved de neste svangerskapene så ble jeg testet ca hver 4. uke. Gikkda på antibiotika ca hver 4. uke igjennom begge svangerskapene. FIkk også antibiotika intravenøst under begge fødslene. Ved svangerskap nr 2 så regnet de med at GBS var grunnen til at jeg hadde åpning allerede ved uke 29. Ble innlagt og nøye fulgt opp frem til frøkna ble født i uke 35.  Men med nr 3 så slo det ikke ut like mye, men fikk alikevel antibiotik i svangerskapet og under fødselen. 

Begge barna er på allergiske mot den samme type antibiotikaen som ble brukt på meg..

Har også hatt 2 sa, men de regnet ikke med at gbs var grunnen der.  

Anonymkode: c8942...7cd

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk det påvist etter en dødfødsel i uke 22.  Vannet gikk uten forvarsel og gutten ble født 4 timer senere. 

Fikk da vite etter 8 uker at det var GBS som var grunnen til vanngang.  Så ved de neste svangerskapene så ble jeg testet ca hver 4. uke. Gikkda på antibiotika ca hver 4. uke igjennom begge svangerskapene. FIkk også antibiotika intravenøst under begge fødslene. Ved svangerskap nr 2 så regnet de med at GBS var grunnen til at jeg hadde åpning allerede ved uke 29. Ble innlagt og nøye fulgt opp frem til frøkna ble født i uke 35.  Men med nr 3 så slo det ikke ut like mye, men fikk alikevel antibiotik i svangerskapet og under fødselen. 

Begge barna er på allergiske mot den samme type antibiotikaen som ble brukt på meg..

Har også hatt 2 sa, men de regnet ikke med at gbs var grunnen der.  

Anonymkode: c8942...7cd

Oi, du har vært igjennom mye! Ble du dårlig av antibiotikaen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...