Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #1 Skrevet 18. juni 2019 Jeg studerte i utlandet og fikk første jobb der. Der var ferie betalt, det vil si jeg fikk vanlig, fast lønn hver måned også når jeg tok ferie og jeg trengte ikke opparbeide feriepengegrunnlag. Jeg var jo klar over at det var annerledes system her i Norge, men fikk faktisk litt sjokk når jeg flyttet tilbake og innså at jeg plutselig ikke hadde råd til å ta meg ferie fordi jeg ikke ville få betalt. Er det noen som vet hvorfor vi har dette systemet i Norge? Synes det virker fryktelig tungvint. Anonymkode: 4b7eb...a17
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #2 Skrevet 18. juni 2019 Vet ikke hvorfor det er sånn, men her i Norge er det ganske mange som har timelønn, og de får jo ingen lønn når de tar ut ferie. Feriepengene her i Norge er jo også en del mer enn vanlig lønn, når du først har jobbet et år får du jo mer i feriepenger enn du har i månedslønn. Anonymkode: d6438...052
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #3 Skrevet 18. juni 2019 Feriepenger er slik jeg ser det et gode. Vet ikke hvordan det var lagt opp der du jobbet i utlandet, men en plass må de jo "trekke" for de ukene du har ferie. Mulig det blir trekt på den måten at timesbetalingen/ månedsutbetalingen er litt lavere. Jeg som har jobbet i flere år og opparbeidet meg feriepenger fikk jo da feiepenger- som er prosentvis av det jeg tjente i fjord, er det 10% tro?! + vanlig månedslønn. Ble så trekt for 5 uker ferie. Man kan jo gi arbeidsgiver beskjed om at man ikke ønsker 5 uker ferie, og blir jo da heller ikke trekt for det. Anonymkode: f8ddd...c46
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #4 Skrevet 18. juni 2019 Det er bare det første året du jobber at det blir vanskelig med ferie hvis du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Etter det første året kommer du faktisk bedre ut av det med den ordningen vi har i Norge,enn en ordning med lønn hver mnd. Anonymkode: b2a37...852
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #5 Skrevet 18. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke hvorfor det er sånn, men her i Norge er det ganske mange som har timelønn, og de får jo ingen lønn når de tar ut ferie. Feriepengene her i Norge er jo også en del mer enn vanlig lønn, når du først har jobbet et år får du jo mer i feriepenger enn du har i månedslønn. Anonymkode: d6438...052 Ingen får lønn når de tar ut ferie, heller ikke fadtlønnede. Anonymkode: ff9fd...ac9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #6 Skrevet 18. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke hvorfor det er sånn, men her i Norge er det ganske mange som har timelønn, og de får jo ingen lønn når de tar ut ferie. Feriepengene her i Norge er jo også en del mer enn vanlig lønn, når du først har jobbet et år får du jo mer i feriepenger enn du har i månedslønn. Anonymkode: d6438...052 De som har timelønn får jo selvfølgelig feriepenger på lik linje som alle andre. Ingen får lønn når de har ferie Anonymkode: ef469...9fa
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #7 Skrevet 18. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ingen får lønn når de tar ut ferie, heller ikke fadtlønnede. Anonymkode: ff9fd...ac9 Jeg vet det, men fastlønnede merker det ikke på samme måte for de har gjerne en måned i året de får feriepenger istedenfor lønn, også får de vanlig lønn de resterende 11 mnd i året uansett når de tar ut ferie. Anonymkode: d6438...052
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #8 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De som har timelønn får jo selvfølgelig feriepenger på lik linje som alle andre. Ingen får lønn når de har ferie Anonymkode: ef469...9fa Jeg vet det, men en på timelønn må spare feriepengene til han faktisk tar ut ferie, det slipper de med fastlønn. Anonymkode: d6438...052
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #9 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg vet det, men fastlønnede merker det ikke på samme måte for de har gjerne en måned i året de får feriepenger istedenfor lønn, også får de vanlig lønn de resterende 11 mnd i året uansett når de tar ut ferie. Anonymkode: d6438...052 Det er akkurat det samme for timelønnede Anonymkode: ef469...9fa
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #10 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Feriepenger er slik jeg ser det et gode. Vet ikke hvordan det var lagt opp der du jobbet i utlandet, men en plass må de jo "trekke" for de ukene du har ferie. Mulig det blir trekt på den måten at timesbetalingen/ månedsutbetalingen er litt lavere. Jeg som har jobbet i flere år og opparbeidet meg feriepenger fikk jo da feiepenger- som er prosentvis av det jeg tjente i fjord, er det 10% tro?! + vanlig månedslønn. Ble så trekt for 5 uker ferie. Man kan jo gi arbeidsgiver beskjed om at man ikke ønsker 5 uker ferie, og blir jo da heller ikke trekt for det. Anonymkode: f8ddd...c46 Det er kun hvis man ikke har opparbeidet seg full feriepengeandel hos ny arbeidsgiver at man kan velge å ikke ta ut ferien sin. Ferie er faktisk ikke valgfritt. I følge ferieloven har man som arbeidstaker både rett på og plikt til å ta ut ferie på samme måte som arbeidsgiver faktisk har plikt til å sørge for at ansatte tar ut ferie. Så er det selvsagt noen få unntak, men dette er hovedregelen. Anonymkode: ff9fd...ac9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #11 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er akkurat det samme for timelønnede Anonymkode: ef469...9fa Nei, det er det faktisk ikke. Anonymkode: ff9fd...ac9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #12 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg vet det, men en på timelønn må spare feriepengene til han faktisk tar ut ferie, det slipper de med fastlønn. Anonymkode: d6438...052 Jeg har både hatt timelønn og fastlønn, har ikke vært noe forskjell på måten det betales ut på, på de arbeidsplassene Anonymkode: ef469...9fa
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #13 Skrevet 18. juni 2019 5 minutes ago, Anonym bruker said: Feriepenger er slik jeg ser det et gode. Vet ikke hvordan det var lagt opp der du jobbet i utlandet, men en plass må de jo "trekke" for de ukene du har ferie. Mulig det blir trekt på den måten at timesbetalingen/ månedsutbetalingen er litt lavere. Jeg som har jobbet i flere år og opparbeidet meg feriepenger fikk jo da feiepenger- som er prosentvis av det jeg tjente i fjord, er det 10% tro?! + vanlig månedslønn. Ble så trekt for 5 uker ferie. Man kan jo gi arbeidsgiver beskjed om at man ikke ønsker 5 uker ferie, og blir jo da heller ikke trekt for det. Anonymkode: f8ddd...c46 Hva mener du med dette? Ingen ting ble trukket, jeg fikk bare vanlig lønn hver måned. Ferie var betalt som vanlig. Anonymkode: 4b7eb...a17
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #14 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det er det faktisk ikke. Anonymkode: ff9fd...ac9 Det har det vært de plassene jeg har jobbet i hvert fall Anonymkode: ef469...9fa
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #15 Skrevet 18. juni 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du med dette? Ingen ting ble trukket, jeg fikk bare vanlig lønn hver måned. Ferie var betalt som vanlig. Anonymkode: 4b7eb...a17 Kan hende det ikke vistes fysisk på lønnsslippen, men at du hadde litt dårligere timelønn nettop med tanke på at de valgte å ha betalt ferie. Dette var/er bare den plassens/landets måte å organisere det på. Anonymkode: f8ddd...c46
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #16 Skrevet 18. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det har det vært de plassene jeg har jobbet i hvert fall Anonymkode: ef469...9fa Jeg jobber med lønn i et stort privat selskap hvor noen har fastlønn og noen har timelønn. De med fastlønn får vanlig lønn 11 måneder og i Juni får de feriepenger + månedslønn og så trekkes 5 ukers ferie av dette. De som ikke har opparbeidet seg feriepenger kan ikke tvinges til å ta ferie første året da de ikke har opparbeidet seg feriepenger og ville da ikke fått noe lønn i juni. Kommer de fra en jobb hvor de har opparbeidet seg feriepenger så må de ta ferie, ref arbeidsmiljølovens krav om å avvikle ferie. Når det kommer til de som er timelønnede så får de på junilønnen feriepenger opparbeidet i 2018 og timene de har jobbet i mai. Vi har etterskuddslønn for de som har timelønn, og hvis de f.eks tar tre uker ferie i juli får de meget lite lønn i august (kun for en uke de jobber). For august må de da spare en del av lønn og feriepenger som ble utbetalt i Juni. Anonymkode: 40013...892
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #17 Skrevet 18. juni 2019 ALLE blir trekt for den ferien man faktisk tar. De fleste med fastlønn trekkes feks i juni for 5 uker ferie, og får da feriepenger opptjent foregående år i stedefor. Har man ikke opparbeidet seg ferie, feks ved nyansettelser, kan man søke om å få betalt vanlig lønn, og ikke ta ut all ferie i stedefor. Anonymkode: d6a9f...dd8
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #18 Skrevet 18. juni 2019 3 minutes ago, Anonym bruker said: Kan hende det ikke vistes fysisk på lønnsslippen, men at du hadde litt dårligere timelønn nettop med tanke på at de valgte å ha betalt ferie. Dette var/er bare den plassens/landets måte å organisere det på. Anonymkode: f8ddd...c46 Der var det lovpålagt betalt ferie, det vil si normal lønn også i ferien. Det var også lovpålagt minstelønn, det vil si at når jeg begynte fikk jeg den lovpålagte minstelønnen og jeg fikk samme lønn også når jeg tok ferie. Ingen lavere lønn for å gjøre opp for betalt ferie. Lønna gikk opp etterhvert som jeg jobbet der, akkurat som her, også når jeg hadde ferie. Her er det jo egentlig samme system, vi får jo betalt ferie, jeg skjønner bare ikke hvorfor den kommer et år for sent? Hvorfor ikke betale ferie mens jeg jobber der, mens etter at jeg har fått jobb et annet sted for eksempel, da skal de betale meg feriepenger? Anonymkode: 4b7eb...a17
DetYrer Skrevet 18. juni 2019 #19 Skrevet 18. juni 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har både hatt timelønn og fastlønn, har ikke vært noe forskjell på måten det betales ut på, på de arbeidsplassene Anonymkode: ef469...9fa Og da har du fasiten, ikke sant? Mannen min har timelønn, i juni får han betalt for 4 uker ferie + vanlig lønn. Han må sette over halvparten inn på sparekontoen så han får råd til å ta seg ferie om sommeren. For når han har ferie i juli, får han ingenting i august.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #20 Skrevet 18. juni 2019 2 minutter siden, DetYrer skrev: Og da har du fasiten, ikke sant? Mannen min har timelønn, i juni får han betalt for 4 uker ferie + vanlig lønn. Han må sette over halvparten inn på sparekontoen så han får råd til å ta seg ferie om sommeren. For når han har ferie i juli, får han ingenting i august. Det er jo normalt, for fastlønnede og. Han får jo fremdeles feriepenger som alle andre Anonymkode: ef469...9fa
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2019 #21 Skrevet 18. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo normalt, for fastlønnede og. Han får jo fremdeles feriepenger som alle andre Anonymkode: ef469...9fa *normalt for mange fastlønnede* Anonymkode: ef469...9fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå