Gå til innhold

Hvordan si nei?! Jeg møter veggen snart!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har masse mennesker rundt oss, og det på godt og vondt. Vi er vel det mange vil anta som ressurssterke, og handlekraftig. Dessverre blir vi alltid spurt om hjelp til ditt og datt, og det er fra ett eller annet hold hver bidige dag. Nå orker jeg ikke mer. Mannen jobber 150%, jeg 100%, vi har to barn, en på 1 1/2 år. Vi er så slitne at vi er konstant sjuke mannen min og jeg. 

Har sagt ifra rundt oss at nå er vi slitne, typ utslitte! Men, likevel ringer folk om problemer og ønske om hjelp til smått og stort. Jeg makter ikke mer. Svigermor blir dritsur og de er typ hjelpesløse.

Jeg ønsker i grunn bare å flytte! Vekk fra alle de sykt tafatte menneskene vi har rundt oss. Sorry, men jeg er så lei!

Svigerfar ringte og spurte om mannen kunne komme etter jobb i dag og jeg reagerte med et voldsomt sinne!!! Hev kluten i veggen! Jeg ORKER IKKE Å HJELPE FLERE!!!

Anonymkode: 7cda1...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Vi skulle gjerne bidratt, men akkurat nå er det altfor hektisk her hjemme".

Også må du tåle at folk blir spurt, irritert etc. Det er deres følelser 

Anonymkode: b5f86...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, å jobbe 150% (sic) er jo superteit om dere er utslitte begge to.

Anonymkode: b5f86...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde gått veldig fint for en periode å jobbe mye for mannen om vi hadde klart å si nei/ sluppet alt mas rundt oss. Det er det i tillegg som tærer på. Begynner nesten å hate hele svigerfamilien, ikke bra. 

Anonymkode: 7cda1...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bare sette ned foten og si at fremover har dere nok med deres eget. Tror faktisk det er lettere å bare si nei til alt, enn å skulle vurdere fra forespørsel til forespørsel om det er en liten flik energi til overs til å påta seg andres oppgaver. Så får de bare sutre og styre på, men om du og mannen er enige om å sette denne grensen nå, er det begrenset hvor mye turbulens andres klaging kan skape. Dere trenger ikke høre på klager heller, bare si at slik blir det, dere har nok med deres eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan si nei?? Det er bare å si "Nei, det passer ikke"

Folk får bare bli sure. Det er ikke ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere så utslitte så må dere både si nei OG mannen må gå ned til 100 % jobb, annet er idioti og fører dere bare rett ut i langvarig sykemelding/sykdom om dere ikke snart tar ansvar for deres egen helse og liv.

Du reagerer med sinne, og det har ingen hensikt, selv om det kanskje kan forstås. Tror du og mannen må legge skylden der den hører hjemme - minst like mye på dere selv som alle rundt dere!

At andre spør er ikke det egentlige problemet. Problemet er at dere selv ikke greier å sette grenser for dere selv og si nei. Dere kan ikke endre andre, men dere kan definitivt endre dere selv!

Dere kan ikke please alle andre hver eneste dag, det sier seg selv. Blir andre sure om dere ikke har mulighet til å hjelpe så er det ikke ditt eller mannens problem, men deres.

Dere trenger ikke forklare noe om hvorfor dere ikke greier heller, et nei og det å si at dere ikke har mulighet nå bør holde. Men dere bør tydeligvis være klarere overfor omgivelsene. "Nei, vi har ikke muligheten til å hjelpe med dette nå, vi er begge halvsyke, jobber veldig mye og kunne egentlig trengt avlastning selv. Dere må nesten få ordnet dette selv eller betale noen for å gjøre det. Hvis ikke får vi heller se på det til høsten, hvis vi da har mulighet."

Ingen kan si nei for deg, du må bare begynne å gjøre det. Samme med mannen din. Men dere må ikke si nei i sinne, for problemet er ikke at andre er urimelige, problemet er at dere selv har lagt opp til at de alltid skal spørre fordi dere alltid har stilt opp på absolutt alt.

Anonymkode: 2a74b...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg ikke dere blir sure heller hvis dere spør noen og sitte barnevakt,men de svarer Nei.

Foreldrene hjelper man

Anonymkode: 092dd...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da håper jeg ikke dere blir sure heller hvis dere spør noen og sitte barnevakt,men de svarer Nei.

Foreldrene hjelper man

Anonymkode: 092dd...ae3

Hadde jeg hjulpet så mange, så mye, at jeg hadde endt å bli utslitt så hadde jeg faktisk blitt skuffet om de svarte nei når jeg en gang trenger hjelp.

Anonymkode: a30fe...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da håper jeg ikke dere blir sure heller hvis dere spør noen og sitte barnevakt,men de svarer Nei.

Foreldrene hjelper man

Anonymkode: 092dd...ae3

Leste du egentlig hvor jævla mye de har bidratt og hjulpet andre frem til nå???! Høres ikke akkurat som om disse folka gir så jævla mye tilbake at det gjør noe. 

Anonymkode: f95cc...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste du egentlig hvor jævla mye de har bidratt og hjulpet andre frem til nå???! Høres ikke akkurat som om disse folka gir så jævla mye tilbake at det gjør noe. 

Anonymkode: f95cc...1de

Det er jo også et spørsmål om de selv spør andre om hjelp. Veldig ofte er det slik at de som har vanskelig for å si nei til andre sjelden spør andre om hjelp når de faktisk trenger det.

Men vi vet ikke noe om hvordan det er hos Hi og mannen.

Uansett, Hi og mannen må selv ta ansvar for egne liv og egen helse. Det gjør de ikke i dag når de selv blir syke av å ikke sette grenser for seg selv.

Anonymkode: 2a74b...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i samme fella som deg. Mannen var håndverker og da synes alle det var så kjekt med en som kan hjelpe, er jo bare liten ting.... i tillegg var jeg veldig dårlig på å si nei til div verv på skolen, dugnader osv. Siden mange som er med på slikt ikke møter opp, endte jeg opp med å ta både egne oppgaver og flere andres. På jobben ble folk sykmeldt og arbeidsmengden min økte. Til slutt var jeg bare en robot som løp rundt og gjorde alt mulig hele tiden. Regner med du er litt som meg, føler at du må forklare deg hvis du sier nei. Men vet du, det har ingen noe med. 

Du må virkelig jobbe med å sette grenser for deg og dine, øv deg på å si det tydelig. Dessverre, det passer ikke! Ikke forklar, da vikler du deg bare inn i en diskusjon hvor du lar andre mene noe om hva som er viktig. Du og mannen bør sette dere ned en kveld, lag en liste over hva dere må og hvilke mennesker som er viktig i livet deres. Kan dere kutte ut en aktivitet? Kan du avslutte et verv? Hvem skal dere si nei til og hvem ønsker dere å fortsette å hjelpe? Gjør ingenting å bli upopulær hos folk du uansett ikke har et nørt forhold til. Prioriter tiden din på de som betyr noe. Og legg inn i kalenderen kvelder dere ikke har noen planer og dere bare er sammen. 

 

Anonymkode: 78560...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Førstemann skrev:

Hvordan si nei?? Det er bare å si "Nei, det passer ikke"

Folk får bare bli sure. Det er ikke ditt problem.

Enig med deg, Førstemann. Bare å si nei det. Blir de furtne og fornærmet så la de bli det. Du vil få det mye bedre av å si nei, og gi litt mer faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...