Gå til innhold

Jeg er så sliiiiiiten!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan kroppen bare kapitulere selvom hodet henger med?? 

Jeg har hatt et helvete siden 2017 og er sliten pga det. Men nå føler jeg hodet er på plass, men det henger kanskje igjen? Jeg har lav ferritin men står på hestedose niferex. Tar b12 to ganger i mnd. Men kommer meg liksom ikke «helt opp». Kan jeg være deprimert uten å føle meg sånn? Eller kan det rett og slett være kroppen som bare går i meltdown?

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva spiser du i løpet av en dag?

Anonymkode: 8df3b...036

Knekkebrød til frokost. Skyr/frukt etc mellommåltid. Vanlig kost til middag. Grønnsaker til «snacks» knekkebrød til kvelds.... helt vanlig mat. 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forøvrig nevnes at jeg i snitt sover i 3 timer pr døgn pga tankekjør og angst. Så lurer rett og slett på om kroppen har fått nok 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn har mye å si! Kroppen fungerer dårlig uten. Får du hjelp?

Anonymkode: 2452e...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skal forøvrig nevnes at jeg i snitt sover i 3 timer pr døgn pga tankekjør og angst. Så lurer rett og slett på om kroppen har fått nok 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Da har du nok svaret her. Med et snitt på 3 timer har ikke kroppen tid til å restituere noe som helst omtrent. Om du i tillegg har barn/familie og jobber vil du aldri komme deg ovenpå uten å gjøre tiltak. 

Start med å gjør om litt på kosten, spis mer frukt og grønnsaker, mer nøtter og frø, mye proteiner og fett, begrens brød/knekkebrød/hvetemelsprodukter. Spis ofte. 

Og start med fysisk aktivitet. Det trenger ikke være 2 timer med gjennomsvett styrketrening, det kan være så lite som 30 minutter gåtur i frisk luft, deretter utvide til å teste andre treningsformer. Plutselig finner du noe du synes er kjempemorsomt, som du liker å gjøre av fysisk aktivitet og som du kommer til å merke at det gir deg energi og at hodet nullstiller seg etter en økt med høy puls og kroppen som får kjørt seg uten at tankekjøret får tid til å starte. 

Anonymkode: 8df3b...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal forøvrig nevnes at jeg i snitt sover i 3 timer pr døgn pga tankekjør og angst. Så lurer rett og slett på om kroppen har fått nok 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Der har du svaret ditt på hva som er galt

Anonymkode: 6e990...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du nok svaret her. Med et snitt på 3 timer har ikke kroppen tid til å restituere noe som helst omtrent. Om du i tillegg har barn/familie og jobber vil du aldri komme deg ovenpå uten å gjøre tiltak. 

Start med å gjør om litt på kosten, spis mer frukt og grønnsaker, mer nøtter og frø, mye proteiner og fett, begrens brød/knekkebrød/hvetemelsprodukter. Spis ofte. 

Og start med fysisk aktivitet. Det trenger ikke være 2 timer med gjennomsvett styrketrening, det kan være så lite som 30 minutter gåtur i frisk luft, deretter utvide til å teste andre treningsformer. Plutselig finner du noe du synes er kjempemorsomt, som du liker å gjøre av fysisk aktivitet og som du kommer til å merke at det gir deg energi og at hodet nullstiller seg etter en økt med høy puls og kroppen som får kjørt seg uten at tankekjøret får tid til å starte. 

Anonymkode: 8df3b...036

Jeg spiser i utgangpunktet lavkarbo og går minst 30 minutter tur på ettermiddagen/kveld. Har 3 unger og full jobb og en fraværende mann (pga jobb) og aldri barnevakt, så er nok mye svar som ligger der. Men noe store utskeielser med trening er vanskelig da jeg stort sett er alene med ungene hele tida

 

godt det snart er ferie!

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser i utgangpunktet lavkarbo og går minst 30 minutter tur på ettermiddagen/kveld. Har 3 unger og full jobb og en fraværende mann (pga jobb) og aldri barnevakt, så er nok mye svar som ligger der. Men noe store utskeielser med trening er vanskelig da jeg stort sett er alene med ungene hele tida

 

godt det snart er ferie!

Anonymkode: 3ca38...6b7

Jeg er i lignende situasjon, var så sliten at jeg begynte å lure på om jeg hadde ME. Gjorde alt "riktig" men ble bare værre, har endelig begynt å bli bedre når jeg sluttet å trene, når man er veldig sliten kan trening tappe kroppen for krefter. Bare noe å tenke på, gjelder ikke nødvendigvis deg.

Anonymkode: 2a028...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i lignende situasjon, var så sliten at jeg begynte å lure på om jeg hadde ME. Gjorde alt "riktig" men ble bare værre, har endelig begynt å bli bedre når jeg sluttet å trene, når man er veldig sliten kan trening tappe kroppen for krefter. Bare noe å tenke på, gjelder ikke nødvendigvis deg.

Anonymkode: 2a028...887

Jeg har sjeldent fått noe «masse energi av å trene», snarere tvert imot. Men det har sikkert noe å gjøre med at jeg aldri har tid til å hvile skikkelig. Jeg trener ikke nå da, jeg bare beveger meg litt. 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du d-vitamin-mangel? 

Du må sove mer enn 3 timer, stakkars!! Ikke rart du hangler!! 

Anonymkode: ce0ed...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde b 9 mangel og måtte behandles for det (har tarmsykdom). I tillegg sov jeg minimalt og bare lå og dirret hele natten i et eneste tankekjør. 

Jeg hadde hverken angst eller depresjon, men ble satt på lavdose antidepressiva som jeg skulle ta før leggetid.

Dette var gull for min del..

Anonymkode: 87ded...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du d-vitamin-mangel? 

Du må sove mer enn 3 timer, stakkars!! Ikke rart du hangler!! 

Anonymkode: ce0ed...04f

Ikke så mye, altså ikke verre enn en og annen nordmann som får for lite sol. Tar piller for det. 

Ja jeg skulle gjerne sovet mer, men huet bare spinner...

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde b 9 mangel og måtte behandles for det (har tarmsykdom). I tillegg sov jeg minimalt og bare lå og dirret hele natten i et eneste tankekjør. 

Jeg hadde hverken angst eller depresjon, men ble satt på lavdose antidepressiva som jeg skulle ta før leggetid.

Dette var gull for min del..

Anonymkode: 87ded...7cc

Fikk du det pga tankekjør? Får dra til legen, igjen... 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer mat, gjerne mat med sunt fett i seg. Er du i lite aktivitet, bør du komme deg ut og være i aktivitet før du roer kroppen for natta. Ta med deg ungene ut for å herje litt i hagen før de skal legge seg. Da får de vært i aktivitet og dermed blir nok de lettere å legge og sover bedre. Samtidig får du frisk luft, aktivitet og kanskje klarnet hjernen din litt. For når du er ute og herjer litt med ungene, så er det enklere å koble av hjernen. Lek sisten, spark litt ball og slike vanlige ting, men vær med i leken ikke bare følg ungene ut og pass på de.

men søvn er nok det viktigste at du får mer av. Hvordan du skal få det til må du nesten prøve deg frem ti. Selv må jeg gå til sengs når jeg er akkurat passe trøtt, for da sovner jeg på minutter. Legger jeg meg før så kan det ta timer før jeg klarer å sovne, legger jeg meg for sent så våkner jeg etter noen timer og er lys våken. Da jeg gikk igjennom ett tøft samlivsbrudd endt jeg med å sove i godstolen forran tv i lang tid. Det var ikke godt å sove der, men på en merkelig måte så var det måten jeg klart å sove lengst  og tankene spant ikke bar rundt. Våknet jeg, skrudde jeg bar på tv og så på noe før jeg sovnet igjen.  Nå nyter jeg senga mi og ipad når jeg skal legge meg. Ungene skjønner ikke hvorfor jeg ser på den samme serien om og om igjen, men det er nok det som er trikset. Jeg kan den igrunn utenat, litt bakgrunnstøy slik at jeg ikke tenker når hode faller på puta og jeg sovner veldig raskt de flest ganger. Sovner jeg ikke med engang ser jeg litt på, våkner jeg kan jeg sette den på igjen osv. Også har jeg sett den før, så det er ikke noe jeg må følge med på, det er ikke spennende osv. 

Anonymkode: 5988f...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser i utgangpunktet lavkarbo og går minst 30 minutter tur på ettermiddagen/kveld. Har 3 unger og full jobb og en fraværende mann (pga jobb) og aldri barnevakt, så er nok mye svar som ligger der. Men noe store utskeielser med trening er vanskelig da jeg stort sett er alene med ungene hele tida

 

godt det snart er ferie!

Anonymkode: 3ca38...6b7

Start med å komme deg i seng, få i deg en innsovningstablett og sørg for å konke ut hjernen. Turer og mat kan du se på etterpå.

Anonymkode: 02d74...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips. Yngste er 6 år så han er den eneste jeg får med på sisten eller annen lek. Og det er ikke bare å legge seg når man er trøtt når ungene skal ha sitt på kvelden, selvom det antagelig hadde vært det beste. Jeg kan ikke legge meg før alle barn er i hus, og det er gjerne rundt 21:30. Da skal det spises og ordnes og planlegges. 

Jeg tror og sovetabletter er tingen. Må få restarta hjernen. Og den kobler ikke ut bare fordi jeg er opptatt med noe annet. Tabkekjøret er kontant. Dessverre 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Knekkebrød til frokost. Skyr/frukt etc mellommåltid. Vanlig kost til middag. Grønnsaker til «snacks» knekkebrød til kvelds.... helt vanlig mat. 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Det er alt for lite mat i min verden. 

Anonymkode: 0996c...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er alt for lite mat i min verden. 

Anonymkode: 0996c...de8

Men i min er det det jeg orker.

Uansett, så er jeg gjennomsyra sliten. Ikke sånn "sliten etter jobb" sliten. Jeg er sliten inn til beinet. Klarer ikke konsentrere meg på jobb, sovner på sofaen når jeg kommer hjem (lite praktisk med 3 barn som skal organiseres) klarer ikke fungere verken hjemme eller på jobb. Det er ikke noe mat og trening kan fikse. Det jeg er redd for er at jeg enten har en eller annen "sykdom" som gjør at kroppen min spiser opp alt av vitaminer og næring som får meg til å holde meg oppreist, eller om det bare har vært så mye over så lang tid at kroppen takker for seg og går i shutdownmodus. En av to må det være. Så jeg får ringe legen og høre.

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du det pga tankekjør? Får dra til legen, igjen... 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Ja. Følte jeg bare lå og dirret hele natten. Dro til legen og fortalte at jeg følte jeg holdt på å klikke, sa jeg ante ikke om jeg var deprimert eller full i angst. Sa jeg trodde jo ikke det, men det var jo fullt mulig om at jeg omtrent ikke sov for jeg var så stresset og tankene gikk i ett kjør og jeg følte kroppen min bare var «brrrrrrrrrrr» hele natten.. 

Nå er legen en venn av meg som jeg har kjent fra jeg var liten så dermed kjenner hun meg godt. Hun sa jeg hverken hadde tegn depresjon eller angst.. Hun tok mange prøver som et par dager senere avslørte b9 mangel og b12 i nedre del av normalområdet. 

Hun skrev også ut lavdose med antidepressiva som skulle gjøre at jeg sov bedre.. Er veldig veldig glad jeg fikk hjelp. 

Anonymkode: 87ded...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Følte jeg bare lå og dirret hele natten. Dro til legen og fortalte at jeg følte jeg holdt på å klikke, sa jeg ante ikke om jeg var deprimert eller full i angst. Sa jeg trodde jo ikke det, men det var jo fullt mulig om at jeg omtrent ikke sov for jeg var så stresset og tankene gikk i ett kjør og jeg følte kroppen min bare var «brrrrrrrrrrr» hele natten.. 

Nå er legen en venn av meg som jeg har kjent fra jeg var liten så dermed kjenner hun meg godt. Hun sa jeg hverken hadde tegn depresjon eller angst.. Hun tok mange prøver som et par dager senere avslørte b9 mangel og b12 i nedre del av normalområdet. 

Hun skrev også ut lavdose med antidepressiva som skulle gjøre at jeg sov bedre.. Er veldig veldig glad jeg fikk hjelp. 

Anonymkode: 87ded...7cc

Ja det hjelper sikkert at du kjenner legen. Jeg dro hjem fra jobb nå med følelse av at jeg mangler et eller annet. Jeg føler meg rett og slett anemisk, selvom jeg spiser jernpiller med begge hender.... får ta en telefon til legen i morgen. Er vel en salig blanding av alt 

Anonymkode: 3ca38...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...