Gå til innhold

Hvordan prise håndarbeid????? Du som bryr deg om sånt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal på messe og selge. Har noe billig jeg underpriser (garn 5 kr, arb. timer 150kr (50kr/t)). Priser da til 50 kr. 

Men har noen ting som har kostet meg omtrent 50+20+20+15+10+20+40kr  (=175 kr/stk). 

Tar omtrent 6-15 timer å lage én. Men jeg kan ikke ta så mye betalt for timene? Med 50kr/t hadde det jo blitt 925 kr inkl. materialer 😛 og får ikke solgt for det (dessverre!). 

Men hva hadde du f.eks. betalt for en strikket eller heklet bag/veske du likte GODT? Disse er kjempefine. Ikke noen bestemorruter eller noenting 😛 moderne og fine. Flott fargespill med en helt spesiell teknikk. Fått masse skryt :) Men ikke solgt dem... enda... Har fôr, lommer, skulderrem, og er veldig praktisk og slitesterk.

Skal beholde en selv. På nett priser de dem til 600+. Men tror ikke det finnes et norsk marked for det til den prisen? 

Anonymkode: 0c152...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo nesten ingen vits for deg å selge disse for 200. Start på 5-600, og gå heller ned i pris på neste messe hvis du ikke får solgt noe.

Anonymkode: 03dc6...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange i min familie som strikker, og mye på bestilling.

Det vi velger er å se på det som en måte å finansiere en hobby på, garn er kjempedyrt. Så veldig stor fortjeneste kan du ikke regne med.

Mamma strikker en del småting som hun bruker mellom 170 og 200 kr på å lage, og tar mellom 250 og 300 kr for når hun selger. Så der har hun en liten fortjeneste.

Søsteren min strikker mye til barn, tynt garn og tynne pinner gjør at det tar langt tid å lage, så der blir det ikke mye fortjeneste å snakke om altså. Hun strikker også bunader o.l. til barn som også tar veldig lang tid og er mye mer innviklet enn f.eks mosterbukser. Hun tar prisen for garnet og kanskje en hundrelapp eller to for jobben.

Man tjener ikke godt på håndarbeid, sånn er det bare. I dag som strikkede klær kan kjøpes for en slikkk og ingenting i butikkene blir garnprisen og jobben ved å produsere det altfor høy. Du får være glad om du kan drive med håndarbeid uten å ha særlig kostnader ved det.

Anonymkode: dc9e5...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har mange i min familie som strikker, og mye på bestilling.

Det vi velger er å se på det som en måte å finansiere en hobby på, garn er kjempedyrt. Så veldig stor fortjeneste kan du ikke regne med.

Mamma strikker en del småting som hun bruker mellom 170 og 200 kr på å lage, og tar mellom 250 og 300 kr for når hun selger. Så der har hun en liten fortjeneste.

Søsteren min strikker mye til barn, tynt garn og tynne pinner gjør at det tar langt tid å lage, så der blir det ikke mye fortjeneste å snakke om altså. Hun strikker også bunader o.l. til barn som også tar veldig lang tid og er mye mer innviklet enn f.eks mosterbukser. Hun tar prisen for garnet og kanskje en hundrelapp eller to for jobben.

Man tjener ikke godt på håndarbeid, sånn er det bare. I dag som strikkede klær kan kjøpes for en slikkk og ingenting i butikkene blir garnprisen og jobben ved å produsere det altfor høy. Du får være glad om du kan drive med håndarbeid uten å ha særlig kostnader ved det.

Anonymkode: dc9e5...b24

Ja.. det vet jeg.. Men om jeg tjener 50 kr på det, er det noe uansett. Det er ikke heltidsjobben min :)

 

Anonymkode: 0c152...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke betalt over 200.

Anonymkode: bad8b...407

 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo nesten ingen vits for deg å selge disse for 200. Start på 5-600, og gå heller ned i pris på neste messe hvis du ikke får solgt noe.

Anonymkode: 03dc6...009

Ok, litt forskjellige svar da altså. Kanskje 300-350.

Anonymkode: 0c152...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke betalt mer enn 250-300kr. Har du bilde av veska (Evt lignende fra nettet) så er det enklere å gi pris.

Anonymkode: 58101...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndarbeid er vanskelig å prise. Svigermor laget babyting, og regner med arbeidet. Det blir for dyrt..man får ofte kjøpt like fine, eller finere ting, billigere 

Anonymkode: fb4cc...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke betalt så mye, men prøv deg på 600 for eksempel. Får du ikke solgrt får du sette ned prisen neste gang. Markedet bestemmer.

Anonymkode: 3de11...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på håndarbeid selv, og blir veldig glad når jeg får håndstrikkede votter og sokker til jul og bursdag. Jeg strikker noe selv også, og vet at garn er dyrt, og det er mye arbeid. Likevel tror jeg ikke jeg ville gått på en messe å kjøpt dyrt håndarbeid, går gjerne for å få inspirasjon.

Holder nå på med et babyteppe som jeg har brukt 4-500,- bare i garn. Jeg har gitt bort et slikt i gave til ei god venninne, men hadde ikke gitt det bort til perifere venner, selv om det "bare" kostet meg 4-500,-  Vet ikke om jeg hadde fått solgt det for 1000-1400,- for det er minst det jeg føler det måtte kostet for at jeg skulle sitte igjen med noe fortjeneste. Og jeg føler det er verdt minst så mye. Har brukt sikkert 50 arbeidstimer på det.

Det spørs selvfølgelig hvor stor denne vesken er, men prøv deg litt frem. 500-600 er kanskje en grei pris? Forstod ikke det regnestykket ditt, om det var det du har brukt i garn for veskene?

Synes også du kan ta mer for de veskene du har strikket i det garnet du har kjøpt på salg, da kan du kanskje sette ned prisen på de andre litt? Det er jo du som skal ha fortjeneste av at du har vært smart å handlet på salg, ikke kunden. Med mindre dette er farger som ikke selger.

Anonymkode: b7335...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde forsøkt meg på et sted mellom 450 og 600 kroner, det bør du nok minst ha. Det er noe med å synliggjøre det håndtverket det faktisk er også. Og hvis du ser at det ikke går til de prisene, da har du jo et slingringsmonn/prutemonn, så om noen er interessert så kan du gå litt ned i pris om de er usikre på prisen.

Vi setter generelt altfor lite pris på håndtverk. Det du selger er jo også noe som er unikt, som ikke mange har, i tillegg til godt håndtverk.

Folk betaler jo tusenvis av kroner for vesker som alle har, så noen få hundrelapper for en håndlaget og unik veske, det er ingen upris!

Et tips - du kan ha en liten plakat som sier at du er åpen for å lage på bestilling om andre farger/materialer er ønskelig. Da kanskje du også får flere bestillinger.

Anonymkode: 39158...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker litt annerledes ting og hadde nok betalt rundt 500 kr for en slik veske (sånn de ser ut inni hodet mitt da).

Ble veldig nysgjerrig på hvordan de ser ut, kunne du lagt ut et bilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...