Gå til innhold

Jeg mistenker diagnose hos noen. Hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det gjelder min mann..Jeg tror han har asperger.. Jeg er ikke opptatt av å få stilt diagnosen. Men jeg lurer veldig på hvordan jeg skal få hverdagen til å fungere her hjemme. Jeg er så sliten og utkjørt av å leve livet med han for å være ærlig. Han nekter selvsagt på at han har dette. 

Hva gjør jeg? Hva kan hjelpe han? Hva kan hjelpe oss? 

Erfaringer?

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder min mann..Jeg tror han har asperger.. Jeg er ikke opptatt av å få stilt diagnosen. Men jeg lurer veldig på hvordan jeg skal få hverdagen til å fungere her hjemme. Jeg er så sliten og utkjørt av å leve livet med han for å være ærlig. Han nekter selvsagt på at han har dette. 

Hva gjør jeg? Hva kan hjelpe han? Hva kan hjelpe oss? 

Erfaringer?

Anonymkode: 9a5e6...979

Hva er det som konkret er utfordrende i samlivet?

Anonymkode: 6a2fa...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke medisiner mot asbergers, han er som han er uansett om du får en diagnose på papiret.

Du må avgjøre om du kan leve med han som han er, eller du må gå fra han. Det er ikke så mange andre alternativer.

Du kan ikke bestille utredning av en voksen mann som ikke vil utredes.

Anonymkode: 3b74f...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som konkret er utfordrende i samlivet?

Anonymkode: 6a2fa...51e

Største problemet er barna. Han er altfor streng. Han blir sur på barna av filleting og er sur i timesvis. Hvis mannen min spiser middag og blir avbrutt av at et av barna f.eks. mister noe på gulvet/eller tilogmed f.eks. kaster opp så blir han sur fordi han må avbryte å spise. Maten er jo varm nå.. 

Mannen min reagerer ikke hvis et av barna slår seg, da må jeg forklare at løp å se hva som har skjedd. (Jeg har f.eks ikke mulighet til å løpe pga steller stebarnet)

Vi kommuniserer svært dårlig. Han tenker alltid det verste. Han er litt paranoid. Han har null selvinnsikt.

Men han er jo veldig snill også. Gjør mye bra for oss. Han er ikke slem med vilje.

Jeg og eldste gutten gråter mye flere ganger i uken/mmd pga dårlig stemning. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ikke medisiner mot asbergers, han er som han er uansett om du får en diagnose på papiret.

Du må avgjøre om du kan leve med han som han er, eller du må gå fra han. Det er ikke så mange andre alternativer.

Du kan ikke bestille utredning av en voksen mann som ikke vil utredes.

Anonymkode: 3b74f...0e8

Ja, var derfor jeg sa at jeg ønsker ikke nødvendigvis å få stilt diagnosen.

Men vi trenger hjelp. Men han ser det ikke selv. Han skjønner det ikke. Er jo ungene som ikke lyer..f.eks 

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, var derfor jeg sa at jeg ønsker ikke nødvendigvis å få stilt diagnosen.

Men vi trenger hjelp. Men han ser det ikke selv. Han skjønner det ikke. Er jo ungene som ikke lyer..f.eks 

Anonymkode: 9a5e6...979

Det er jo noe av problemet med de som har asberger, de forstår det rett og slett ikke.

Noe kan læres, selv om de ikke forstår det så kan de lære at andre føler slik og sånn og det må du ta hensyn til. Men de har følelser de også, og klarer ikke alltid undertrykke sine egne reaksjoner.

Så lenge han selv ikke ønsker hjelp kan ikke du eller andre hjelpe, han er rett og slett ikke mottakelig.

Anonymkode: 3b74f...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Største problemet er barna. Han er altfor streng. Han blir sur på barna av filleting og er sur i timesvis. Hvis mannen min spiser middag og blir avbrutt av at et av barna f.eks. mister noe på gulvet/eller tilogmed f.eks. kaster opp så blir han sur fordi han må avbryte å spise. Maten er jo varm nå.. 

Mannen min reagerer ikke hvis et av barna slår seg, da må jeg forklare at løp å se hva som har skjedd. (Jeg har f.eks ikke mulighet til å løpe pga steller stebarnet)

Vi kommuniserer svært dårlig. Han tenker alltid det verste. Han er litt paranoid. Han har null selvinnsikt.

Men han er jo veldig snill også. Gjør mye bra for oss. Han er ikke slem med vilje.

Jeg og eldste gutten gråter mye flere ganger i uken/mmd pga dårlig stemning. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Hvordan var det før dere fikk barn? Det er lite du skriver. Det kan kanskje bety Aspergers, men kanskje også være noe helt annet.

Men slik du beskriver at du og sønnen har det, slik skal det ikke være! Dette tenker jeg at først og fremst hører hjemme på familievernkontoret. For å få ham med dit og for å få til en bedring, så tenker jeg at du må holde mistanker om en diagnose utenfor samtalen. 

Anonymkode: 6a2fa...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo noe av problemet med de som har asberger, de forstår det rett og slett ikke.

Noe kan læres, selv om de ikke forstår det så kan de lære at andre føler slik og sånn og det må du ta hensyn til. Men de har følelser de også, og klarer ikke alltid undertrykke sine egne reaksjoner.

Så lenge han selv ikke ønsker hjelp kan ikke du eller andre hjelpe, han er rett og slett ikke mottakelig.

Anonymkode: 3b74f...0e8

Jeg prøver å forklare han. Men det er umulig. Han føler seg ikke forstått heller. Kommunikasjon er håpløs! Han tar heller aldri initiativ til å snakke om ting. Han klarer ikke å sette ord på hvordan han har det.

Han kan være unormal uhøffelig mot andre. Noen ganger blir jeg rett og slett flau. Jeg prøver å forklare at sånn og sånn. Men han skjønner det ikke.

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan var det før dere fikk barn? Det er lite du skriver. Det kan kanskje bety Aspergers, men kanskje også være noe helt annet.

Men slik du beskriver at du og sønnen har det, slik skal det ikke være! Dette tenker jeg at først og fremst hører hjemme på familievernkontoret. For å få ham med dit og for å få til en bedring, så tenker jeg at du må holde mistanker om en diagnose utenfor samtalen. 

Anonymkode: 6a2fa...51e

Vi hadde barn fra før skjønner du. Men problemene har eskalert etter at vi fikk små. Rett og slett pga de krever mer av oss. Mannen min kan f.eks. bli kjempe sur og sint på babyen som vekker oss på natta for å få mat. 

Han blir unormalt sint hvis folk ikke stiller opp som barnevakt f.eks hvis vi skal noe. Han tenker bare utifra seg selv. 

Vi har vært 1 gang hos familievernkontoret. Han ble motvillig med. Jeg nevnte selvsagt ikke "diagnosen". Eneste jeg ønsker er å få det til å fungere. Jeg spør hva jeg kan gjøre. Jeg spør hvordan jeg kan endre meg osv. Jeg prøver å jobbe med meg selv hver dag. Jeg prøver å være mer tolmodig osv. Men når det går utover barna så må jeg reagere.

Jeg skal prøve å få ny time der. Men ikke lett når vi er i jobb. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er du sammen med denne sure mannen som får deg og barna til å gråte flere ganger i uken? Som driver med psykisk mishandling av små barn (blir sint viss de mister noe, kaster opp), ikke kan prates med, uhøflig mot andre, sint på en baby som trenger mat på natten?

 

pakk sakene dine, ta med barna og flytt vekk i dag.

Anonymkode: 8b8e7...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor er du sammen med denne sure mannen som får deg og barna til å gråte flere ganger i uken? Som driver med psykisk mishandling av små barn (blir sint viss de mister noe, kaster opp), ikke kan prates med, uhøflig mot andre, sint på en baby som trenger mat på natten?

 

pakk sakene dine, ta med barna og flytt vekk i dag.

Anonymkode: 8b8e7...038

Når du sa det sånn så hørtes det ikke bra ut! Nei, nå renner tårene faktisk. Han har jo gode sider også. Føler meg så slem som utleverer han "kun" med de negative tingene. Men det var jo kjernen i problemene. Og grunnen til at jeg mistenker asperges

Jeg hadde håpet på medisin av et slag evt. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du sa det sånn så hørtes det ikke bra ut! Nei, nå renner tårene faktisk. Han har jo gode sider også. Føler meg så slem som utleverer han "kun" med de negative tingene. Men det var jo kjernen i problemene. Og grunnen til at jeg mistenker asperges

Jeg hadde håpet på medisin av et slag evt. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Han nekter for at det er noe som er i veien med han? Da får du jo ikke i han medisiner. Hadde du tenkt å lure de i han uten at han vet det? Det er i så fall på grensen til det ulovlige.

Jeg vet noe han kan prøve med, men det er opp til han. Uansett, han må prate med lege for å få slike medisiner (jeg tenker på noe som er i gruppe A), om han en gang får det. Og det er helt og holdent opp til han. Da må han prate med lege først og innse at han har noe han trenger hjelp med.

Du kan ikke gjøre det for han. Du kan velge å ta utfordringen det er å være sammen med han, eller du kan ta utfordringen det er å gå fra han. Det er det du kan gjøre.

Anonymkode: de846...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du sa det sånn så hørtes det ikke bra ut! Nei, nå renner tårene faktisk. Han har jo gode sider også. Føler meg så slem som utleverer han "kun" med de negative tingene. Men det var jo kjernen i problemene. Og grunnen til at jeg mistenker asperges

Jeg hadde håpet på medisin av et slag evt. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Finnes ikke.

Anonymkode: c6f29...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du sa det sånn så hørtes det ikke bra ut! Nei, nå renner tårene faktisk. Han har jo gode sider også. Føler meg så slem som utleverer han "kun" med de negative tingene. Men det var jo kjernen i problemene. Og grunnen til at jeg mistenker asperges

Jeg hadde håpet på medisin av et slag evt. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Det hjelper ikke at han er hyggelig og snill innimellom. Det er faktisk ingen som blir «kjempe sint og sur» på en baby som trenger mat, et barn som kaster opp osv. Han får dere til å gråte i flere uker. Det virker som han er snill og god når dere går på nåler og legger alt tilrette for han.

 

du og barna fortjener bedre. Pakk og ta med barna.

Anonymkode: 8b8e7...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er knekkende likegyldig om han har en diagnose eller bare generelt er et kukhue. Han får leve aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du sa det sånn så hørtes det ikke bra ut! Nei, nå renner tårene faktisk. Han har jo gode sider også. Føler meg så slem som utleverer han "kun" med de negative tingene. Men det var jo kjernen i problemene. Og grunnen til at jeg mistenker asperges

Jeg hadde håpet på medisin av et slag evt. 

Anonymkode: 9a5e6...979

Det finnes ikke medisiner mot dette.

Han må innse egne problemer og ha et genuint ønske om å bli lettere å leve med, da kan han kanskje lære å legge bånd på seg, lære å ta bedre hensyn. Men han vil alltid være som han er, hans reaksjoner vil alltid være hans reaksjoner. Han kan lære å skjule dem, lære å late som, men er det egentlig det du ønsker?

Så du må rett og slett ta et valg her altså. Det høres ikke ut som han ser egne problemer eller ønsker gjøre noe med dem, da kommer du ingen vei.

Det er ikke meningen du og barnet ditt skal gråte flere ganger i uka pga dårlig stemning, tenk på hva du utsetter et uskyldig barn for her når du knapt kan utholde det selv....

Anonymkode: 3b74f...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han nekter for at det er noe som er i veien med han? Da får du jo ikke i han medisiner. Hadde du tenkt å lure de i han uten at han vet det? Det er i så fall på grensen til det ulovlige.

Jeg vet noe han kan prøve med, men det er opp til han. Uansett, han må prate med lege for å få slike medisiner (jeg tenker på noe som er i gruppe A), om han en gang får det. Og det er helt og holdent opp til han. Da må han prate med lege først og innse at han har noe han trenger hjelp med.

Du kan ikke gjøre det for han. Du kan velge å ta utfordringen det er å være sammen med han, eller du kan ta utfordringen det er å gå fra han. Det er det du kan gjøre.

Anonymkode: de846...dc9

Takk for svar.

Jeg skal se hva jeg får til. Tror du han kanskje har asperger = får et håp om at noe kan gjøres 

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke at han er hyggelig og snill innimellom. Det er faktisk ingen som blir «kjempe sint og sur» på en baby som trenger mat, et barn som kaster opp osv. Han får dere til å gråte i flere uker. Det virker som han er snill og god når dere går på nåler og legger alt tilrette for han.

 

du og barna fortjener bedre. Pakk og ta med barna.

Anonymkode: 8b8e7...038

Nei, huff. Det er slitsomt ja. Jeg har vært redd for at jeg sutrer over små ting

Anonymkode: 9a5e6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og eldste gutten gråter mye flere ganger i uken/mmd pga dårlig stemning. 

Da må du ta med deg ungene å gå, for dette er ikke bra for ungene. Det er ikke normalt at et barn griner flere ganger i uken fordi pappa er sint og slem. Du må ta ansvar og gjøre det som er best for ungene deres

Anonymkode: be4fb...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han nekter for at det er noe som er i veien med han? Da får du jo ikke i han medisiner. Hadde du tenkt å lure de i han uten at han vet det? Det er i så fall på grensen til det ulovlige.

Jeg vet noe han kan prøve med, men det er opp til han. Uansett, han må prate med lege for å få slike medisiner (jeg tenker på noe som er i gruppe A), om han en gang får det. Og det er helt og holdent opp til han. Da må han prate med lege først og innse at han har noe han trenger hjelp med.

Du kan ikke gjøre det for han. Du kan velge å ta utfordringen det er å være sammen med han, eller du kan ta utfordringen det er å gå fra han. Det er det du kan gjøre.

Anonymkode: de846...dc9

Hva slags medisiner mener du han går få mot asberger?

Anonymkode: be4fb...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva slags medisiner mener du han går få mot asberger?

Anonymkode: be4fb...911

*han kan få*

Anonymkode: be4fb...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er alvorlig. Du har ansvar for å beskytte ungene dine mot dette mennesket. Kom deg ut derfra.

Anonymkode: ce822...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du sa det sånn så hørtes det ikke bra ut! Nei, nå renner tårene faktisk. Han har jo gode sider også. Føler meg så slem som utleverer han "kun" med de negative tingene. Men det var jo kjernen i problemene. Og grunnen til at jeg mistenker asperges

Jeg hadde håpet på medisin av et slag evt. 

Anonymkode: 9a5e6...979

De gode sidene veier ikke opp for de dårlige, når de dårlige sidene er så forferdelige som dette.

Dette er IKKE i orden, uansett hvilken diagnose han eventuelt har. Du kan ikke la barna vokse opp i dette! En diagnose er da ingen unnskyldning? Barna dine lever under psykisk mishandling, og lever jo i en ustabilt hjem, hvor de garantert går på eggeskall i frykt for hva som kan skje. Kom deg ut derfra og gi barna dine trygghet! 

Tenk å bli kjeftet på for å være syk. Og tenk å ha en mor som ikke forsvarer deg. Nå må du faen meg få litt perspektiv, stikke fingeren i jorden og skaffe bein i nesa. 

 

UT!!

Anonymkode: 7f253...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Jeg skal se hva jeg får til. Tror du han kanskje har asperger = får et håp om at noe kan gjøres 

Anonymkode: 9a5e6...979

Det er ikke noe å gjøre med asbergers altså, det finnes ikke medisiner mot det....

Anonymkode: 3b74f...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor i alle dager du har fått barn med denne fyren..? Om han plutselig har blitt sånn så kan det jo hende at han er deprimert?

Anonymkode: 46d97...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...