Gå til innhold

NIPT-test


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid med sistemann(!). Siden jeg er 38 år nå så vil jeg kunne få utført fosterdiagnostikk. Noen som vet om man må ta DUO-test før man kan ta en NIPT-test? 

(Jeg synes det blir litt for teit hvis man må gjennom DUO-test og da eventuelt kaste bort verdifull tid på å vente på NIPT-test... Vil jo helst få svar før 12-ukersgrensen.)

Anonymkode: f621b...0c6

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Du vil uansett ikke få sikkert svar før du er 12 uker. Duotesten taes mellom 11 og 13 uker, mens NIPT kan taes når som helst fra 9 uker.

Men ingen av dem gir sikkert svar, de gir deg kun en risikovurdering. Hvis NIPT vises høy risiko vil du likevel måtte ta enten CVS eller fostervannsprøve for å bekrefte om det er noe galt med babyen. Det er kun CVS og fostervannsprøve som gir sikkert svar.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! 

Vi har absolutt ingen garantier for et friskt barn uansett hvilke prøver som tas, men jeg føler for å finne ut mest mulig så tidlig vi bare kan. Har mistet et barn ved fødsel grunnet hjertefeil, så alt kan dessverre skje... 

Anonymkode: f621b...0c6

Lenke til kommentar

Kondolerer :(

Vi tok duotesten forrige gang og den viste høy risiko for Downs, så vi tok da NIPT som viste at alt var normalt. Vi kunne tatt fostervannsprøve likevel, men valgte å slå oss til ro med NIPT-resultatet. Babyen ble født uten kromosomfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...