Gå til innhold

Mat på campingferie / campinghytteferie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I år har vi strammet inn på feriebudsjettet, det blir campinghytter og telt på oss i sommer. Det blir også minst mulig restaurant- og kafé-mat og mest mulig sunn, "hjemmelaget" mat, laget under enkle forhold. Har søkt litt på nett etter enkel feriemat, men da dukker det opp mye nesten-helfabrikat eller alt for avansert mat i forhold til hva man har med på ferie. Hjemme kan jeg lage enkel og rask mat med 15-20 ingredienser, men jeg drar ikke hele krydder- og tilbehørskapet med på ferie. Forresten er både hel- og halvfabrikat ok på ferie, men ikke hver dag. Men alle forslag er velkomne.

Noen som har gode ideer til mat (middag, lunsj, frokost, hva som helst) eller gode tips som er verdt å ta med seg? 

Anonymkode: 2cc13...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi pleier å bo i telt hele ferien. De fleste campingplasser har felleskjøkken, så vi lager det meste som vi lager hjemme. Vi har også stormkjøkken og på det lager vi supper, taco og annen enkel mat. I hyttene er det ofte kjøkkenkrok, så man kan lage helt vanlig middag. Og vi griller en del da.

Anonymkode: f7159...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi pleier å bo i telt hele ferien. De fleste campingplasser har felleskjøkken, så vi lager det meste som vi lager hjemme. Vi har også stormkjøkken og på det lager vi supper, taco og annen enkel mat. I hyttene er det ofte kjøkkenkrok, så man kan lage helt vanlig middag. Og vi griller en del da.

Anonymkode: f7159...ba3

Uerfaren camper her, men når man bruker felleskjøkken på campingplasser, har man da med seg egne kasseroller/stekepanner, zalo og oppvaskbørste? 

Anonymkode: 3159a...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er glad i

hurtigrisposer og kyllingklubber med salat

Risengrynsgrøt fra pose (coop, evt. fjordland) er overraskende godt

Hamburgere med tilbehør

laksefilet med hurtigris og salat

taco

kjøttdeig og spaghetti

pastasalat ned bogskinke

reker er jo lettvint sommermat 

ost og kjeks som kveldskos

 

 

Anonymkode: 9cc66...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi pleier å bo i telt hele ferien. De fleste campingplasser har felleskjøkken, så vi lager det meste som vi lager hjemme. Vi har også stormkjøkken og på det lager vi supper, taco og annen enkel mat. I hyttene er det ofte kjøkkenkrok, så man kan lage helt vanlig middag. Og vi griller en del da.

Anonymkode: f7159...ba3

Takk for svar.

Jeg vet at jeg kan lage det samme som hjemme, i teorien, men i praksis kan jeg ikke det for jeg har jo ikke tilgang på det samme som jeg har hjemme, og av hensyn til andre, føler jeg at det bør gå litt fortere å lage mat på et felleskjøkken enn det hjemme. Derfor er jeg egentlig ute etter enkle ting som kan lages med få ingredienser. 

 

Anonymkode: 2cc13...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uerfaren camper her, men når man bruker felleskjøkken på campingplasser, har man da med seg egne kasseroller/stekepanner, zalo og oppvaskbørste? 

Anonymkode: 3159a...991

Noen plasser er godt utstyrt, andre har så og si ingenting eller det de har er ganske dårlig. Vi pleier å ha med oss en kjele og ei steikepanne, stekespade, visp og andre helt nødvendige ting til å lage enkel mat. Vi har også med oss oppvaskkost, klut, håndkle og litt oppvaskmiddel. Ikke alltid det er like delikat det som er der fra før. 

Anonymkode: 2cc13...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går mest i grillmat her, med salat inntil. Får jo alt ferdigkuttet i disse dager, så slenger jeg i en boks mais, hakker litt agurk og paprika. Jeg har denne lille luringen fra tupperware, bruker til alt fra guacamole, kutte løk, vispe pannekakerøre som du lager etter hvor sunn du vil være... 

https://www.tupperware.no/produkter/11/ExtraChef

Anonymkode: 03067...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glad i

hurtigrisposer og kyllingklubber med salat

Risengrynsgrøt fra pose (coop, evt. fjordland) er overraskende godt

Hamburgere med tilbehør

laksefilet med hurtigris og salat

taco

kjøttdeig og spaghetti

pastasalat ned bogskinke

reker er jo lettvint sommermat 

ost og kjeks som kveldskos

 

 

Anonymkode: 9cc66...6dc

Takk for tips!

Hurtigris er lurt! Settes på lista!

Anonymkode: 2cc13...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går mest i grillmat her, med salat inntil. Får jo alt ferdigkuttet i disse dager, så slenger jeg i en boks mais, hakker litt agurk og paprika. Jeg har denne lille luringen fra tupperware, bruker til alt fra guacamole, kutte løk, vispe pannekakerøre som du lager etter hvor sunn du vil være... 

https://www.tupperware.no/produkter/11/ExtraChef

Anonymkode: 03067...d83

Takk! Den tror jeg at jeg har en eller annen plass, eller i alle fall en enklere versjon. Må ut å lete!

Anonymkode: 2cc13...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat i metalfoliepakker som kan legges på grill/i stekeovn alt etter hva som er tilgjengelig. Laksestykker med litt kryddersmør. Grønnsaker med litt olie og salt. Poteter i biter med salt og persille og litt smør.  Kyllingstrimler og rotgrønnsaker med litt krydderurter. Biter av hvit fisk med potetbiter og purre, salt og pepper.

Wok. Grønnsaksblanding, ferdigstrimlet kjøtt, ferdigkokte nudler og soyasaus. 

 

Anonymkode: 8ccde...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uerfaren camper her, men når man bruker felleskjøkken på campingplasser, har man da med seg egne kasseroller/stekepanner, zalo og oppvaskbørste? 

Anonymkode: 3159a...991

Jeg tar meg egne kjeler, stekepanne, zalo og oppvaskbørste. Men det er mest fordi jeg ikke vet hvor tilgriset kjøkkenet jeg kommer til er.

Anonymkode: f7159...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips!

Hurtigris er lurt! Settes på lista!

Anonymkode: 2cc13...9dc

Hurtigris smaker ikke godt og det tar bare 10 minutter ekstra å koke god ris.

Anonymkode: e65aa...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød/flattbrød kan ofte brukes i stedet for ris/potet.

Salt og pepper trenger du. Men du kan ta med små poser i stedet for store glass/krukker. Å ha med små krydderposer er ikke noe problem. Jeg bruker å ha med tørket persille, oregano, malt muskatnøtt, rosmarin og en karryblanding. Da kan vi lage mye forskjellig god mat.

Anonymkode: 8ccde...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...