Gå til innhold

Burde menn egentlig jobbe innen helse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En del pasienter nekter å bli stelt av menn – kun fordi de er menn
https://sykepleien.no/2018/10/en-del-pasienter-nekter-bli-stelt-av-menn-kun-fordi-de-er-menn

Burde det gjøres mer for å få flere kvinner inn i, og menn ut av, arbeid innenfor helse og omsorg?

Hadde du godtatt en mann som kalte seg jordmor, for eksempel?

Anonymkode: 934cd...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, menn bør jobbe i helse. Vi bør jobbe for å få flere menn inn i omsorgssektoren.

Anonymkode: 55881...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja jeg ville godtatt en mannlig jordmor akkurat som jeg godtar en mannlig gynekolog.

Anonymkode: 55881...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig burde det jobbe menn innen helse

Anonymkode: 34ba5...828

Selv om det betyr at en del nekter å la seg behandle? Virkelig?

Anonymkode: 934cd...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det betyr at en del nekter å la seg behandle? Virkelig?

Anonymkode: 934cd...da5

Ja.

Anonymkode: 34ba5...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det betyr at en del nekter å la seg behandle? Virkelig?

Anonymkode: 934cd...da5

Da får de bare nekte da. Kjedelig å ligge med full bleie på 5.døgnet fordi du ikke vil ha en mann til å skifte den eller å vite at kreften sprer seg fordi du ikke fikk kvinnelig kirurg.

Anonymkode: 24d44...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det betyr at en del nekter å la seg behandle? Virkelig?

Anonymkode: 934cd...da5

Ja, med mindre du har spesielle traumer knyttet til menn kan du ikke nekte å bli hjulpet av menn. Du har krav på helsehjelp. Du kan derimot ikke kreve å bli hjulpet av kvinner. 

Anonymkode: 55881...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo de som nekter å stelles/behandles av sykepleiere eller helsearbeidere med hidjab også.Skal da muslimer nektes ¨å jobbe i helsevesenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En del pasienter nekter å bli stelt av menn – kun fordi de er menn
https://sykepleien.no/2018/10/en-del-pasienter-nekter-bli-stelt-av-menn-kun-fordi-de-er-menn

Burde det gjøres mer for å få flere kvinner inn i, og menn ut av, arbeid innenfor helse og omsorg?

Hadde du godtatt en mann som kalte seg jordmor, for eksempel?

Anonymkode: 934cd...da5

Jeg regner med at du bare sikter til mannlige sykepleiere og lignende yrkesgrupper, ikke mannlige leger?

Anonymkode: 34ba5...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også (du har tydeligvis skumlest) at de fleste godtar menn når de blir kjent med dem.

Anonymkode: 759e0...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det betyr at en del nekter å la seg behandle? Virkelig?

Anonymkode: 934cd...da5

Ja. På samme måte som at vi ikke skal godta at noen menn i enkelte kulturer nekter å akseptere kvinner i enkelte yrker. Suck it up! 

Anonymkode: de5f8...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo menn også gamle...mange av dem synes det er veldig kjekt med mannlige sykepleiere 

Anonymkode: d22ff...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde mannlig helsesøster da barna var små. Null problem! Han gjorde en virkelig god jobb! Mange leger er også menn. Null problem det også! Når barnet mitt var innlagt fikk vi hjelp av flere mannlige sykepleiere også. Igjen: Null problem! Jeg skjønner at akkurat et voldtekstoffer f eks kan ha det problematisk med å være prisgitt en fremmed mann som kommer veldig tett på, men det er spesialtilfeller det må kunne jobbes rundt. 

Anonymkode: 987a0...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på sykehuset sist møtte jeg på flere menn. En mannlig operasjonssykepleier, en mannlig intensivsykepleier og en mannlig sykepleier på avdelingen jeg havnet etterpå. 

Synes det var helt ok jeg. Det er positivt for miljøet med begge kjønn. 

Ja tii flere mannlige sykepleiere (for du mener vel ikke leger og ambulansesjåfører, der var det mange menn og det var også helt ok) 

Anonymkode: 36694...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke behandles av menn grunnet traumer, men jeg er en av flere millioner, så det er en bagatell. 

Selvsagt skal menn kunne bli hva de vil akkurat som kvinner. 

Anonymkode: 32c89...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mannlig jordmor. Kjempe flink og ser ikke problem med å ha en mann 

Anonymkode: 03104...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig bør menn jobbe innen helse. Er jo ikke slik at bare kvinner trenger helsehjelp. Eller synes du omsorg er et kvinneanliggende?

Anonymkode: c1b05...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det finnes grener innen helse som ikke omhandler bare stell og vask, ikke sant? 

Når jeg begynte i min gren i helse var jeg en av 8kvinner blant 200 ansatte i vårt HF. Nå er vi vel snart 50/50 tror jeg. Ikke en eneste gang, og jeg har møtt mange hundre pasienter sammen med mannlig kollega, har jeg opplevd at en pasient har vist motvilje til kjønn. 

Jeg som kvinne har møtt det, ofte blant annen kultur, opptil flere ganger 😉 

Men vi trenger balansen. Helsesektoren må kunne speile samfunnet forøvrig. Dessuten fungerer mann og kvinnehjernen forskjellig, og det er gull verd under problemløsning og diskusjoner i et arbeidsmiljø. Og et godt arbeidsmiljø speiler ut i godt utført arbeid. 

Om du skal ta pleie og omsorg da, eller sykehjem, hva med de som der syntes det er ubehagelig å bli stelt av kvinner? 

Tror du mangler litt perspektiv og nyanser 🙂

Anonymkode: 9a531...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og hos oss jobber det flere mannlige sykepleiere, og de blir tatt godt i mot av de fleste, fordi de er superflinke, gode på faget og mennesker. En og annen sier nei, men vi er blitt mye flinkere til å si at pas må ta imot den som kommer, så lenge det ikke er en grunn til at det ikke skal komme menn, feks traumer. Det er nesten flere pårørende som reagerer enn pasienten. Jeg si ja til menn i helsevesenet. 

Anonymkode: 8e0b8...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga risikosvangerskap hadde jeg gynekolog i tillegg til jordmor med på fødslene, det spilte da ingen rolle om det var mann eller kvinne. 

Jeg regner med at det er jordmor, helsesøster og sykepleier du mener i innlegget ditt. Lege og spesialsykepleiere er det sikkert helt greit er menn?

Anonymkode: aad43...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får de bare nekte da. Kjedelig å ligge med full bleie på 5.døgnet fordi du ikke vil ha en mann til å skifte den eller å vite at kreften sprer seg fordi du ikke fikk kvinnelig kirurg.

Anonymkode: 24d44...073

Det er da ingen sykehus med respekt for seg selv som lar det gå så langt. Selvfølgelig er det relevant om en pasient ikke vil ha en mannlig lege eller sykepleier, og helsepersonell vil jobbe for å få til dette. Helsetjenester i Norge er pasientsentrerte, dvs pasientens egne ønsker vektlegges og følges når det er mulig. Det er ikke verre enn at sykepleieren kan bytte pasient med noen andre på samme vakt.

Det er da ikke noe annerledes enn om du ligger på sykehuset og det viser seg at det er svigermoren din som også er sykepleier har fått deg tildelt som pasient. Da kan du selvfølgelig be om å få bytte, de lar deg ikke ligge ustelt i dagesvis fordi de synes du er "vanskelig".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

En del pasienter nekter å bli stelt av menn – kun fordi de er menn
https://sykepleien.no/2018/10/en-del-pasienter-nekter-bli-stelt-av-menn-kun-fordi-de-er-menn

Burde det gjøres mer for å få flere kvinner inn i, og menn ut av, arbeid innenfor helse og omsorg?

Hadde du godtatt en mann som kalte seg jordmor, for eksempel?

Anonymkode: 934cd...da5

Jeg hadde ikke godtatt noen som "kalte" seg jordmor (men som altså ikke var det), men jeg hadde akseptert alle personer som hadde jordmorutdannelse. 

Anonymkode: fecf5...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott med flere menn innen helse.

De trengs også sårt i barnehager og på barneskolen, da det er få mannlige rollemodeller. 

Akkurat på samme måte som kvinner trengs i andre mannsdominerte yrker. 

At noen pasienter har utdaterte holdninger, må de stå for selv

Anonymkode: 975f4...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en avdeling for demente. Ja, noen ønsker ikke å bli stelt av menn, men det er ikke noe problem. Da gjør en av oss damene det. Men, det er også en stor fordel med menn på avdelingen, for vi har noen damer som nekter å stelle seg. Ikke snakk om at vi får hjelpe dem. Men, kommer en av mannfolka blir de med og steller seg med en gang. Noen av de er veldig glad i mannfolk og blir så glade når de er på jobb.

Anonymkode: 658e1...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...