Gå til innhold

Klage på karakter i muntlig eksamen, går det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen hadde muntlig eksamen denne uken. Han fikk 4 på den. Han synes selv det var litt rart, men slo seg til ro med at det ikke var bedre. 

Dagen etter snakket han med faglærer,som.var med på eksamen.  Hun sier at han gjorde alt riktig, og burde ha fått 6. 

Dette blir jo da veldig rart. To karakterer forskjellig. En 6'er hadde jo vært så mye bedre på vitnemålet.  Kan man klage på en muntlig eksamen? Det blir jo bare ord mot ord, og sensoren sine notater... som kan være mangelfulle. 

 

Anonymkode: 8e4cd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man ikke klage på alle eksamener?

Anonymkode: 92c50...842

Men hvordan kan en ny sensor komme inn å se på klagen. De vil jo bare se den gamle sensorens notater, som kan være mangelfulle. . Hun skrev jo sikkert ikke ned alt som ble sagt.

Med en skriftlig eksamen er det jo helt anderledes, for da får jo ny sensor sett den faktiske eksamen. 

Hi

Anonymkode: 8e4cd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare sensor som skal sette karakteren. Det er sensor og faglærer som skal bli enige om karakteren,men jeg regner med at de har vært uenige og at sensor da har det siste ordet? Rart av faglærer å si noe slik,veldig uproft. Er du sikker på at din sønn ikke har misforstått henne/han?

Anonymkode: 90634...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke bare sensor som skal sette karakteren. Det er sensor og faglærer som skal bli enige om karakteren,men jeg regner med at de har vært uenige og at sensor da har det siste ordet? Rart av faglærer å si noe slik,veldig uproft. Er du sikker på at din sønn ikke har misforstått henne/han?

Anonymkode: 90634...9f3

ham* ;)

Anonymkode: 92c50...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke bare sensor som skal sette karakteren. Det er sensor og faglærer som skal bli enige om karakteren,men jeg regner med at de har vært uenige og at sensor da har det siste ordet? Rart av faglærer å si noe slik,veldig uproft. Er du sikker på at din sønn ikke har misforstått henne/han?

Anonymkode: 90634...9f3

Tror ikke det var noe å misforstå, da hun hadde sagt at hun ville gitt han 6 på eksamen. 

Hun hadde også sagt at hun hadde vært uenig med sensor,men sensoren hadde stått på sitt. 

Anonymkode: 8e4cd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det var noe å misforstå, da hun hadde sagt at hun ville gitt han 6 på eksamen. 

Hun hadde også sagt at hun hadde vært uenig med sensor,men sensoren hadde stått på sitt. 

Anonymkode: 8e4cd...d93

Kanskje sensoren ville gi 3, og hun ville gi 6, så havna de på 4 ;)

Anonymkode: 92c50...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usedvanlig uproff faglærer. Vedkommende burde faktisk klages på.

Ellers er det kun formelle feil som kan påklages 

Anonymkode: 25503...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje sensoren ville gi 3, og hun ville gi 6, så havna de på 4 ;)

Anonymkode: 92c50...842

Det kan godt hende,det får vi vel aldri vite. Men siden gutten har bare har to 6'ere og resten 5 på vitnemålet, så er jeg overrasket om sensor ville gi 3. Var jo også derfor sønnen min stusset litt på karakteren,da han er skoleflink.

Han har søkt på en linje på videregående som krever høyt snitt. Så synd om denne 4 'ern ødelegger. 

Men enig at det var dumt av faglærer å si dette, for nå vet han jo ikke om det er hans egen skyld, eller om han har blitt snytt for en god karakter. 

Vel, det er jo ikke noe å gjøre noe med.  Vi krysser fingrene for at den karakteren ikke vil bety så mye. 

Anonymkode: 8e4cd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sønnen din har misforstått eller at det bare er noe han sier. Sensor og lærer blir sammen enige om karakteren, så at hun mener han burde fått 6 (2 karakterer over) henger jo ikke på grep. At hun har sagt til din sønn at han gjorde alt riktig og burde fått 6 henger ihvertfall ikke på grep. Tror du skal ta det med en klype salt altså. 

Anonymkode: ad7d1...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt hende,det får vi vel aldri vite. Men siden gutten har bare har to 6'ere og resten 5 på vitnemålet, så er jeg overrasket om sensor ville gi 3. Var jo også derfor sønnen min stusset litt på karakteren,da han er skoleflink.

Han har søkt på en linje på videregående som krever høyt snitt. Så synd om denne 4 'ern ødelegger. 

Men enig at det var dumt av faglærer å si dette, for nå vet han jo ikke om det er hans egen skyld, eller om han har blitt snytt for en god karakter. 

Vel, det er jo ikke noe å gjøre noe med.  Vi krysser fingrene for at den karakteren ikke vil bety så mye. 

Anonymkode: 8e4cd...d93

Han trenger jo ikke å sikte etter de beste studiene heller, da (da hadde han jo fått 6'ere i alle fag, ikke sant?)

Anonymkode: 92c50...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror sønnen din har misforstått eller at det bare er noe han sier. Sensor og lærer blir sammen enige om karakteren, så at hun mener han burde fått 6 (2 karakterer over) henger jo ikke på grep. At hun har sagt til din sønn at han gjorde alt riktig og burde fått 6 henger ihvertfall ikke på grep. Tror du skal ta det med en klype salt altså. 

Anonymkode: ad7d1...9e3

Nei, juger gjør han hvertfall ikke.  Han har ingen grunn til å juge. Jeg løftet ikke et øyebryn da han sa hvilken karakter han fikk.  Jeg er fornøyd med 4 jeg.

Hadde det vært min andre sønn, så kunne jeg nok trodd det var jug, men denne gutten juger ikke rett og slett.  

Det er uansett ikke noe å gjøre med, da den ikke kan påklages. 

Anonymkode: 8e4cd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han trenger jo ikke å sikte etter de beste studiene heller, da (da hadde han jo fått 6'ere i alle fag, ikke sant?)

Anonymkode: 92c50...842

Han sikter etter et studie som interesserer han. Han er god i matte og har 6 i det. Derfor søkte han en linje med utvidet matte. Denne linjen har få  plasser, og finnes på bare en skole i fylket. Derfor er det høyt snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fag var han oppe til eksamen i? Fikk han noen forklaring på karakteren under samtalen etter karakterfastsettingen? Alle mine barn har fått begrunnelse for karakteren,både ved muntlig eksamen i 10.klasse og på vgs.

Anonymkode: 90634...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kruttgutta4 skrev:

Han sikter etter et studie som interesserer han. Han er god i matte og har 6 i det. Derfor søkte han en linje med utvidet matte. Denne linjen har få  plasser, og finnes på bare en skole i fylket. Derfor er det høyt snitt.

Jaja. Men det er god lærdom - han gjorde det nok ikke så bra på eksamen :)

Anonymkode: 92c50...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, juger gjør han hvertfall ikke.  Han har ingen grunn til å juge. Jeg løftet ikke et øyebryn da han sa hvilken karakter han fikk.  Jeg er fornøyd med 4 jeg.

Hadde det vært min andre sønn, så kunne jeg nok trodd det var jug, men denne gutten juger ikke rett og slett.  

Det er uansett ikke noe å gjøre med, da den ikke kan påklages. 

Anonymkode: 8e4cd...d93

4 er en bra karakter! Men jeg stusser jo først og fremst på at læreren, i følge din sønn, skal ha sagt dette. Stusser også på hvorfor din sønn ikke spurte læreren om hvorfor han da havnet på denne karakteren, hvis hun mener han burde fått 6? Hun åpnet jo tydeligvis opp for temaet ved å si det. 

Uansett, han bar rett på begrunnelse for karakter. Han kan jo be om å få det? 

Anonymkode: ad7d1...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved muntlig eksamen er det sensor som har siste ord. Eksaminator og sensor har selvfølgelig en dialog, men det er altså sensor som bestemmer karakteren dersom de ikke blir enig. 

Det kan kun klages på formelle feil. Ellers synes jeg faglærer burde ha holdt seg for god til å si noe. 

Anonymkode: fb358...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr vært både sensor og eksaminator mange ganger, og flere ganger har vi vært uenige. Noen ganger veldig. Som oftest finner vi noe vi kan enes om, men jeg har også satt en karakter som faglærer var uenig i. Sånn er det. 

Dessverre/heldigvis kan man bare klage på det formelle, altså at man har blitt avbrutt feks. Derimot kunne han ha bedt om en begrunnelse der og da. 

Syns faglærer her er nokså uprofesjonell, man sier ikke sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig sønnen din drar nytte av trynefaktor på skolen, noe han ikke fikk når det var en ukjent sensor? 

 

Noen elever er godt likt og klarer å smiske til seg gode karakterer i alle fag, per er jo så flink så han får en 5 uansett. Disse elevene sliter når de kommer på videregående. 

 

Det høres helt rart ut at sensor og faglærer har så ulik oppfatning av karakter 4 og 6. 

Anonymkode: 6b94c...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk også en 4ern, vi klaget,men ble ikke hørt, han har for det meste 6 ere i alle fag,men får da 3 4 pga de mutlige

Anonymkode: 0de17...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig sønnen din drar nytte av trynefaktor på skolen, noe han ikke fikk når det var en ukjent sensor? 

 

Noen elever er godt likt og klarer å smiske til seg gode karakterer i alle fag, per er jo så flink så han får en 5 uansett. Disse elevene sliter når de kommer på videregående. 

 

Det høres helt rart ut at sensor og faglærer har så ulik oppfatning av karakter 4 og 6. 

Anonymkode: 6b94c...24d

Overhodet ikke uvanlig med forskjell mellom standpunkt og eksamenskarakter. Den ene reflekterer bred kompetanse ig innsats, den andre kan potensielt være en dårlig dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han kan ikke klage med mindre det har vært noen formelle feil. Dessverre og heldigvis. Dessverre fordi det av og til dukker opp sensorer som aldri burde jobbet som lærere og langt mindre fått være sensor, og heldigvis fordi det hadde blitt et ras av klager som ikke kunne blitt etterprøvd dersom det var mulig å klage. 

Sønnen din har sannsynligvis vært maks uheldig med sensor og samtidig har han en faglærer som ikke er helt sosialt på plass. Man sier faktisk ikke et ord til elevene sine om hva de mener burde blitt gitt, eller hva som ble vurdert. Sønnen min hadde eksamen i fjor i sitt verste fag og fikk 3, men ble fortalt at de hadde lurt på 4 også. Så han grublet jo veldig over hva annet han kunne gjort, i stedet for at de bare begrunnet 3-eren og ferdig med det. Jeg har selv lang erfaring som sensor, og blir stadig litt overrasket over enkelte av mine kolleger, men heldigvis er majoriteten både rettferdige og proffe.

Anonymkode: a925e...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...